Sv: Hård mage
My har haft en del problem med hård mage till och från senaste månaderna och vi har testat allt som rekomenderas. Katrinplommon fungerar enbart i puréform och då ska hon äta ungefär en hel burk per dag för att det ska vara hyfsat löst. Vi ger messmör i vällingen varje kväll och även en liten klick i morgongröten, och det har faktiskt hjälpt en del. Päron och kiwi äter hon också dagligen.
Vi provade lactulos under en månad men såg ingen större förbättring med den. Hon blev väldigt pruttig och var bara lös två gånger på de veckorna trots en stor dos. Vi slutade med det och började med psyllisfrön (loppfrön) istället, och det har verkligen fungerat toppenbra! Äntligen har vi hittat något som får fart på hennes mage utan att hon ska behöva äta mängder av katrinplommonpuré varje dag, som kan vara svårt att få i henne.
Vi blötlägger en matsked loppfrön under någon timme och lägger sedan fröna (som bildar en gelé runt sig) i gröten eller i mellanmålsyoghurten. Det rekomenderar jag verkligen att testa! Fröna passerar genom magen hela och har en laxerande effekt pga gelén som bildas runt fröna.
Annars är det ju olja i vällingen, mycket eller lite fibrer (man kan ju reagera lite olika på fibrer, och äter man för mycket fibrer utan att dricka tillräckligt så blir det motsatt effekt), inte dricka massa mjölk (kör hellre med yoghurt då), äta mycket frukt och grönt som gäller... Linfrön kan ju också fungera.
Annars skulle jag rekomendera att ta kontakt med en barnläkare för att ev utreda varför han har problem med sin mage och för att eventuellt få utskrivet något som heter Movicol eller något sådant (osäker på namnet), som är ett pulver som ska ha god effekt på tröga magar.
Lycka till, jag vet hur jobbigt det är!
//Julia