hård knöl!(utbuktning)

movi

Trådstartare
Ni får ursäkta min handmålade bild:eek:

Men på ena bak,har hon fått en stenhård knöl(utbuktning),som går ut rakt bakåt,ingen stor,man ser den inte med ögat,men man känner den!
Den går bara rakt bakåt,alltså inte på insida eller utsida av benet..

Sitter på vä bak!

Ska iväg till kiropraktor i helgen,då vi misstänker en låsning,men idag upptäckte vi denna stenhårda knöl(utbuktning),och som sagt,man ser den inte med blotta ögat!

Så det blir att ringa vet nästa vecka,men har ni någon aning om vad detta kan vara?
22466554.jpg

Sv: hård knöl!(utbuktning)

ena halvblodet fick en "knöl" ungefär där du visar på h.bak för några år sedan. känns som en puttekula ungefär. åkte direkt till kliniken för vidare "koll". böjprovet visade inte på något alls, veterinären sa att det beror på (har jag för mig) ringbandet som dragit ihop sig och att det jag kunde göra va att massera med arnika tinktur.

hur som helst så försvann det under sensommaren men har vissa år kommit tillbaks första hälften av sommaren. han har inga som helsta problem av det.

Nej,det är inte sporren,det trodde jag också först,men det är stenhårt,som skelett ungefär,finns inget som helst mjukt ellr liknande runt!
Om man tänker sig att man drar med handen längs benet och neråt,på baksidan av benet,så blir det som en liten backe utåt,hård!
Finns inte på andra bak,ja det finns ju hårt på det,men inte just den där hårda utbuktningen!

Vilken beskrivning..hoppas ni förstår!

Vi ska ju till kiropraktor i helgen med hästen,hon har en låsning,nu har nog inte knölen något med det att göra,men jag kan ju visa och nämna knölen,och kanske få ett svar,nu är han ju inte veterinär,men kanske har ett litet hum!

När man känner knölen,så får man nästan känslan av att antingen har hon fått en spark precis där,eller har sparkat in i något..
Ja,funderingarna kan bli många..

jag tror jag förstår din beskrivning ;)

det låter ju pricis som den "kula" pållen här får ibland, den sitter "fast" och känns som ben (som ett överben), vilket det inte är eftersom den försvinner för att periodvis komma igen. jag har märkt ett samband med att den dyker upp när han går på kraftigt bete, när betet blir "klenare" så blir kulan mindre för att sedmera försvinna helt.

jag åkte med honom till klinken på en gång då den dök upp första gången, blev riktigt orolig men veterinären tyckte inte det va något att bry sig i så länge han inte besväras och är ohalt vid böjprov. det man kunde göra va att massera med arnika tinktur för att öka blodcirkulationen

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka