Hård knöl på nosryggem

Swallow6538

Trådstartare
Hej, på senaste dygnet så har jag upptäckt en väldigt hård knöl på nosryggen på min häst. Den sitter precis ovanför nosgrimmans läge. Har på senaste tiden ridit en del dressyr på hackamore och undrar om någon utav er har erfarenhet av överdrivet tryck som uppkommer pga det? Eller om era hästar har fått knölar/bucklor på nosryggen av andra anledningar och vad man gör åt det?

Det blir ett rejält tryck på nosryggen när man tar i ett hackamore, ja. Om knölen sitter vid nosgrimman så är det väl förmodligen den det beror på.

@Swallow6538 det lär vara uppkommet av tryck om du ridit mycket på hackamore. Det är ett kraftigt tryck som kan bli då det är ett kraftigt verktyg i sig.

Vad man gör åt det: Undvik att använda samma huvudlag framöver för att få reaktionen att gå ner /stabilisera sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: Noak
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama