Hård i magen

Sv: Hård i magen

Får betfor som är riktligt blöt.
Men då hästen hårdbantas (vetrinärens ordinationer) så är de begränsat hur mkt den kan få.
Dricker förövrigt bra och är inte uttorkad.

Läste någonstans att man kunde ge probiotika för tarmfloran.
Och vid närmare koll att de finns i vissa filer.
Tror ni om nått sånt?

För övervikten kan ju komma ifrån att tarmfloran inte är helt okej (?)

Vi ska för övrigt ringa veterinären på måndag och höra vad den säger.

prova kokade linfrön, de sätter igång magen, annars kan amn ge parraffinolja i maten, då brukar det slinka ut, emn det är emr för akut förstoppning... bättre att behandla orsaken

Hårdbantas på vilket sätt? Kanske hästen får för lite fibrer att binda upp vätskan med?

mät hur mycket vatten hästen får i sig, vissa hästar dricker mindre än de borde, på vintern lockar jag min häst att dricka efter jag har ridit med att ge lite ljummet vatten med lite betforvatten i. Pröva dessutom att hälla i lite matolja i maten brukar hjälpa samt linfrö/ kli om de är förstoppade.

Hästen äter 5 kg hö och får även halm att tugga på
(analysen är på väg)
Han får även lite betfor då han går på butta och för att få i sig mineraler.

När min häst blev sådär hård i magen efter att han varit sjuk så gav jag matolja i betforen, det fungerade väldigt bra.
Sen satte jag upp vattenhink i boxen som jag blandade äpplejuice i :D , det gjorde att han drack 20 liter extra utöver det han drack ur vattenkoppen.

Lycka till med hästen.

Gamla hästen hade problemmage, ibland hård ibland lös, tyckte även om att äta fruset gräs. Jag gav honom B-vitamin och linfröpellets. Pelletsen är enklare än vanligt linfrö, då man inte behöver koka och stöka. En päls som man kan spegla sig i får du på köpet.

AlterPride skrev:
Får betfor som är riktligt blöt.
Men då hästen hårdbantas (vetrinärens ordinationer) så är de begränsat hur mkt den kan få.

Du kan ge hela linfrön uatn att det påverkar foderstaten. De passerar osmälta genom kroppen och ger en milt laxerande effekt samtidigt som de lenar och smörjer tarmarna. :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Linda_A
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka