Håravfall

M

_mma

Hej,
Jag skulle behöva hjälp av kunniga kattägare.

Det är så att igår såg jag att min katt (dryga året) har tappat päls på ryggen. Alldeles kallt. Stor som en femkrona ungefär.
Sen runt vissa hårområden (bredvid den kala fläcken) så är det torrt och det ser ut som att pälsen där går att dra lös.
Hon hade idag tappat den där "lösa" tussen när hon kom in och då var det som ett sår istället. Men ser fortfarande att det finns mer vita "fjällar". Svårt att förklara.

Nån som vet vad det kan vara? Tänkte ringa vet men det är svårt på helgerna.

Vet inte om det kan ha nått med saken att göra men hon har haft några tuffa veckor här hemma. Först fastnade hon i taggtråd (hittade henne i skogen efter mkt letande) Och det är ett av ställena där hon nu tappar hår. Sen en dag här i veckan kom hon hemspringade med halsbandet runt benen och hade svårt att andas. (inge mer halsband)

Hon äter som hon ska men har nu vid två tillfällen bajsat på golvet fast vi har låda hemma.

Nån som kan hjälpa?

Min sambo sa att det inte var skabb då hans hund har haft och vet hur det ser ut. Men är det samma som katter? Ingen koll alls jag.

Sv: Håravfall

Hej!
Min kompis katt har just fått diagnosen pollenallergiker och så som du beskriver hur det blir på din katt så låter det som samma. Kolla med en veterinär så fort som möjligt ifall katten har besvär av det.
Hoppas det går fort över. Det är så trist när ens djur blir sjuka.
Lycka till!

Jag läste om ringorm.. "jäck" Jag som myst med min plutt hela helgen eftersom det är så synd om henne. (såg att det smitta till oss med) Vi har även en hund så jag hoppas innerligt att det inte är det.

Igår hade djurklinikerna stängt hos oss men jag ringde nu imorse..

Igår blev det dock tratt på min stackars katt. Jag satt och kollade på henne medans hon tvättade sig och såg då att hon slet bort sitt hår med tänderna. Innan jag hann fram till henne så hade hon slitit bort stora tussar med hår. Så nu är det inte en femkrona längre utan en halv 20kr- sedel. *snyftar*
Såg då att under det håret var det ett stort sår.. Lite var och sånt.
Och givitvis är det som en ring..

Jag ska in nu på eftermiddagen med henne till veterinären. Dom hade inge svar i telefonen utan ville titta på henne.

Och självklart är man nervös men hon verkar inte bry sig så värst mycket av det, bara att hon är mamma-sjuk och ska vara med mig hela tiden. Helst ligga på mig.

Säkert ingen som bryr sig men nu är min lilla Plutt hemma igen.

Det var ingen "sjukdom" så med lite rengöring varje dag så skulle det läka till sig och håret växa ut igen.

Orsaken till att hon slet bort sitt hår från "fel" ställe berodde på att hon inte nådde där såret var och slet då fram kala fläckar.
Hon hade fått en liten reaktion efter att hon suttit fast i taggtråden som inte vi har tvättat. Ingen visste att hon hade fått ett sår där. Förra veterinären såg inget sår just där. Utan rengjorde och fixade dom andra såren hon fick på lillkroppen. Därför blev det infekterat och håren lossnade.

Veterinären tog bort allt hår på såret och rakade lite och rengjorde medan Denise bara satt lugnt och tittade på mig. Gud vilken duktig katt man har.

Så nu är hon en trattis och innekatt tills allt är läkt.

En liten fråga bara: Måste man göra något speciellt för att kunna lägga in kort i inläggen?

Vad bra att det har gått bra med den lilla!

Korten ska ligga ute på en sida på internet (utförlig beskrivning finns i forumet datorer)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar