Har veterinären gjort fel? Kan man någonsin få ut försäkringspengar nu?

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Min häst har sedan ca 2 år tillbaka en senskada. Hon är ohalt när hon bara går i hagen, försöker man sätta igång henne blir hon halt, med ganska lång rehabilitering innan hon blir ok igen. Som det är nu går hon bara i hagen (19 år gammal).
Hade veterinären ute för några månader sedan för att bedöma läkningen och döma ut och triangelmärka henne för att få ut pengar på försäkringen. När vet gjorde ultraljud så såg man tydliga sammanväxningar och ärrvävnad bland senorna, hon sparade ultraljudsbilder ifall det krävdes av försäkringsbolaget sa hon. Hon triangelmärkte henne och sa att hon skulle fylla i veterinärintyget på stationen eftersom hon var väldigt försenad till nästa ställe.
Jag fick påminna henne i flera veckor för att få intyget iskrivet. Efter ett tag sa hon att hon kände att hon var tvungen att prata med en annan veterinär innan hon skrev intyget eftersom hon var tveksam på om hon kunde döma ut henne när hon inte var halt när hon undersökte henne. Efter mkt om och men så sa hon att hon inte kunde döma ut henne eftersom hon måste vara halt när hon gör det. Alternativet är då att jag sätter igång henne bara för att få henne halt och då dömer ut henne, men detta vill jag inte utsätta min häst för...
Iaf så kan jag inte döma ut henne i nuläget, men hon är ju triangelmärkt!? Så vad gäller nu?

Sv: Har veterinären gjort fel? Kan man någonsin få ut försäkringspengar nu?

Veterinären triangelmärkte hästen utan utlåtande från försäkringsbolaget?!

Smart veterinär som triangelmärker innan allt är klart med försäkringsbolaget!! :o:meh:
Antingen åker du till klinik så de får reda uppdet alt tar ut en annan veterinär och kollar med ditt försäkringsbolag hur du ska göra!

Ja, veterinären har gjort fel. Såvida du inte beställde triangelmärkningen utan att du först hade försäkringsbolagets utlåtande.

I ditt ställe hade jag försiktigt satt igång hästen för att påvisa att den inte håller och sedan tagit den till klinik för att göra utredningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 535
Senast: vildeld
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 279
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 812
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka