Har sheltin mkt hudproblem?

startpompe

Trådstartare
En kompis till mig hade pratat med en som är duktig med hundar
Vi kallar henne E

E hade sakt till min kompis att shetland sheepdog har jätte mkt hudproblem och att dom kan klia av sig pälsen och att sheltin var den vanligaste rasen hos vetrinären angånde det
och att dom skällde hela tiden (men om man tränar den när den är liten så lär det ju sig att inte skälla hela tiden)

Så ni som kan mkt om shetland sheepdog stämmer det ?? är det inte så? över driver hon ?

efter om vi går i köpa hund tankar och vi nog ha en shetland sheepdog så skulle det vara jätte snällt om ni svarade på den här frågan

Sv: Har sheltin mkt hudproblem?

Känner bara till en sheltie, och den har inget hudproblem!;)
Doch är det nåt fel på han så han har xtremt mycket päls!

annars en trevlig gårdshund som hjälper till att valla in hästarna från hagen..

Jag äger en Sheltie och jag har aldrig hört talas om att Sheltien ska ha större hudproblem än normalt, dock är synfel ganska vanligt har jag för mig.

Dock stämmer det där med skällandet ganska bra. Sheltien är rätt känd för att vara skällig, det går ju givetvist att träna bort, en stor del, om man kämpar.

Förövrigt är Sheltien en jättebra ras om man är aktiv och har tid och ork att aktivera den flera timmar om dagen.

Hudproblem har jag inte hört om (mer än någon annan ras), däremot ögonsjukdomar, men en seriös uppfödare avlar bara på ögonlysta djur, så det kan man ju kolla lite extra.

Håller inte riktigt med engla att man måste aktivera den flera timmar/dag.
Jag vet flera som har dom som rena sällskapshundar med bara lite "vardagslydnad" och det funkar jättebra.

Miljö/socialträning får man i vissa fall lägga lite extra tid på då många shelties kan vara lite nervösa och reserverade.

Har inte shelite själv bara en 50%:are, men har stort intresse av rasen och har träffat en del och läst massa.

En sheltie behöver i genomsnitt 2 timmars stimulans per dag. Både fysiskt och psykist.

Att tro att man kan göra en icke skällig hund av en skällig ras är lite att lura sig själv! Det finns i rasen att den låter och kan man inte leva med det så får man skaffa sig en annan ras. Risken är stor att man får en skällig hund vad man än gör.

Jag har t.ex. aldrig lagt ned en minut på skällträning på mina vovvar, men de skäller inte i onödan för det eftersom att det inte riktigt ligger i deras natur.

vår sheltie är 10 år och har aldrig någonsin haft hudproblem...men jaa, skällandet kan väl bli lite jobbigt. men det är väl en träningssak antar jag. Jag var 14 när vi köpte våran och då tyckte jag det var jättekul att lära sinnie att skälla...men det är ju jag som lärde henne....

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 287
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 283
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar