Har saltat höt

L

linnea 82

Har pga av det fuktiga vädret tagit och saltat mitt hö men nu har saltet smält och det är blött. Nu kommer ju allt hö att mögla:crazy: Hur ska man egentligen göra med det där med saltning jag har bara srött över balarna

Sv: Har saltat höt

Det ska saltas vid intag för att ha effekt, saltar man när det så att säga redan är försent blir det ofta sådär..

När du saltar vid intag (på TORRT hö alltså) så saltar du mellan lagren av balar, samt utanpå sista lagret. Inte för mycket salt, men inte snåla heller.

Det du kan prova ang fuktiga vädret, men först efter att ha kollat så höet inte redan pga vädret är förstört, är att kasta det övre blöta lagret nu, och sen lägga halm ovanpå och på sidorna. Täck höet med halm helt enkelt.

Det är den ansvisningen som ges, strös över balarna när man lägger in dem. Förutsatt att höet är torrt när det läggs in.

Saltet gör att miljön blir otrivsam för mögeltillväxt. Personligen hävdar jag att salt drar fukt ur omgivningen, d v s luften och ner i höet.

Men där brukar jag bli motsagd.

Nejmen gumman - du kan INTE salta i efterhand när vädret redan är fuktigt... det ska endast göras i FÖREBYGGANDE syfte på helt torrt hö, i torr miljö..... :(

Det är den ansvisningen som ges, strös över balarna när man lägger in dem. Förutsatt att höet är torrt när det läggs in.

Saltet gör att miljön blir otrivsam för mögeltillväxt. Personligen hävdar jag att salt drar fukt ur omgivningen, d v s luften och ner i höet.

Men där brukar jag bli motsagd.

Om man saltar höet och förvarar det fuktigt sen så lär nog just det hända. Men vi saltade under alla år, och alla år utom ett så var höet torrt och fint hela vintern. Det där undantagsåret var år 2000, året då det regnade och regnade och regnade hela sommaren och hösten. Då möglade 1999 års skörd på skullen. Jag ägnade annandan det året med att bränna 3½ ton hö..

Däremot, varje gång jag försökt desperatsalta på vinst och förlust efteråt, dvs på hösten, då har exakt det du påpekar hänt - skiten blir ännu värre.

Jag anser är tricket är salta på TORRT hö och sen lagra det TORRT. Då drar saltet ur ev fukt ur höet, inget annat.

Men om höet saltas vid intag men sen ligger i fuktig miljö, då håller jag med dig, då tar det luftens fukt och drar ner i höet, dvs påskyndar det som ändå skulle hända.

Har aldrig hört att man saltar höt! Men det är ju bra att man hela tiden lär sig nya saker! :)

Har då en fråga; Om man flyttar höt, hur funkar det då?
Vi hämtar ju från en bonde ungefär varannan månad.
Det är ju torrt när det kommer men blir fukigt hos oss. Kan man salta det då när vi lägger in det eller är det försent?

Malin

Jag brukar lägga halm över höet.
Använde det sista av fjolårets hö får någon vecka sedan och det hade hållt sig mycket bra. :)

Har pga av det fuktiga vädret tagit och saltat mitt hö men nu har saltet smält och det är blött. Nu kommer ju allt hö att mögla:crazy: Hur ska man egentligen göra med det där med saltning jag har bara srött över balarna
Var balarna fräscha och torra när du saltade dem? Jag saltade allt hö för ett par vintrar sedan. Och inte snålade jag heller. En näve på varje bal. Jag tog hem för ett par månader i taget, så det pågick hela vintern, inte bara direkt vid intag på sommaren.

När det var fuktigt ute blev balarna fuktiga av att saltet drog fukt ur luften, men inte en enda bal möglade! Och då var de ibland riktigt blöta på ytan, men eftersom jag hade hårdpressade balar, så kröp det inte in i dem. Min teori är att vattnet som samlades på ytan var saltvatten = konserverande. Kan låta tokigt, men jag har ingen annan förklaring.

Jag har mycket bra lagringsförhållanden, så jag har slutat salta. Det var mest min nojighet för mögligt hö som fick mig att göra det då. I år har jag inte saltat alls och har inte förlorat något hö hos mig. Däremot har jag fått sortera balarna noga hos bonden när jag hämtat, eftersom han har haft många som luktat champinjon.

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar