L
linnea 82
Har pga av det fuktiga vädret tagit och saltat mitt hö men nu har saltet smält och det är blött. Nu kommer ju allt hö att mögla Hur ska man egentligen göra med det där med saltning jag har bara srött över balarna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är den ansvisningen som ges, strös över balarna när man lägger in dem. Förutsatt att höet är torrt när det läggs in.
Saltet gör att miljön blir otrivsam för mögeltillväxt. Personligen hävdar jag att salt drar fukt ur omgivningen, d v s luften och ner i höet.
Men där brukar jag bli motsagd.
Jag brukar lägga halm över höet.
Använde det sista av fjolårets hö får någon vecka sedan och det hade hållt sig mycket bra.
Var balarna fräscha och torra när du saltade dem? Jag saltade allt hö för ett par vintrar sedan. Och inte snålade jag heller. En näve på varje bal. Jag tog hem för ett par månader i taget, så det pågick hela vintern, inte bara direkt vid intag på sommaren.Har pga av det fuktiga vädret tagit och saltat mitt hö men nu har saltet smält och det är blött. Nu kommer ju allt hö att mögla Hur ska man egentligen göra med det där med saltning jag har bara srött över balarna