Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Jag blir rörd av att läsa det du skriver.
Kanske mkt för att jag känner igen mig i det du skriver. Och det gör mig lite tårögd.
Jag kan inte heller stå utan häst för utan hästen/hästarna hamnar jag på sjukhus igen (slutenvård). Har spenderat för mkt av mittl iv på sjukhus och vill aldrig mer dit. Har mina föräldrar på min sida och de stöttar också mig om det skulle vara så med den ekonomiska biten.
Jag behöver min häst för att överleva. och det har mina läkare, psykolog och alla i min närhet insett.

Styrke kramar till dig och hoppas du får fortsätta och må bra!
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Jag har tack och lov bara legat på slutenvården en gång, i tre månader. Som sig bör har jag oerhört lite minnen därifrån men jag vill inte hamna där igen! Det är jätteviktigt för mig att må bättre och bli stabilare vilket man ibland märker inte är så självklart inom psykiatrin - många vill fortsätta vara sjuka och stötta sig på sjukdomen... Och hästarna är som för sååå många andra den stora anledningen till att jag håller mig flytande! Det är väldigt roligt att höra att det finns fler som har en omgivning som inser detsamma. Det känns som att man har kommit långt när man hittat ett "team" av läkare, familj och vårdpersonal som förstår att en sak som hästar kan ha så god inverkan på en. Härligt med förstående människor i en värld där det kan vara svårt att bli hörd!

Önskar dig all lycka!
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Inte bara ridningen utan hela konceptet med hästar, bor på gård och det är mycket arbete och inte alltid idyll men på det hela taget älskar jag att bo och leva så här så min psykiska hälsa har defenitivt blivit bättre:)
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Hästarna har hjälpt/hjälper mig otroligt mycket i mitt psyksika välmående. Jag tror djur i allmänhet har positiv effekt på många människor. :)
Att umgås med djuren ger mig ro i själen. Dom dömer mig inte, utan möter mig som den jag är. Jag har lärt mig mycket av djuren jag mött, bland annat att leva i nuet!

Hade en tuff period i tonåren, jag höll mig flytande på ytan pga att jag pysslade om o red min foderhäst, min drömhäst. :love: Han var min tappre springare som bar mig genom den tuffa perioden. Såklart hade jag stort stöd från min familj, men med hästen var allt plötsligt så lätt, där hade jag inga spärrar. På så sätt kunde jag leva på den känslan och försöka få tillbaka den känslan även i vardagen. :)
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Att ridning är bra för hälsan är ju ganska enkelt att gissa sig till, men jag är nyfiken på om ridningen har hjälpt någon av er ur ett psykologiskt perspektiv.

Har det hjälpt er när ni varit ledsna/deppiga/haft det jobbigt?
Har det fått er att utvecklas på något sätt?
På vilket sätt har det hjälpt er tycker ni?

Nyfiken på svar från alla möjliga, oavsett om ni rider en gång i veckan på ridskola eller är tävlingsryttare, tycker det här med djurs inverkan på ens psykiska välmående är väldigt intressant :)

Ja det har verkligen hjälpt mig på många sätt!!!!
När jag var yngre och hade det jobbigt i skolan eller hemma åkte jag till stallet och pysslade med hästen istället.
Kunde vara där i flera timmar och bara borsta eller rida en lång runda i skogen.
Efter att man hade varit i stallet kände man sig som en ny människa, jag kan jämföra ett pass med hästen som ett yoga pass. man är lika avslappnad i hela kroppen efteråt.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Att ridning är bra för hälsan är ju ganska enkelt att gissa sig till, men jag är nyfiken på om ridningen har hjälpt någon av er ur ett psykologiskt perspektiv.

Har det hjälpt er när ni varit ledsna/deppiga/haft det jobbigt?
Har det fått er att utvecklas på något sätt?
På vilket sätt har det hjälpt er tycker ni?

Nyfiken på svar från alla möjliga, oavsett om ni rider en gång i veckan på ridskola eller är tävlingsryttare, tycker det här med djurs inverkan på ens psykiska välmående är väldigt intressant :)

Definitivt. Mer än en gång och framförallt sen jag blev vuxen.
Slutade rida som 18-åring efter 8 år på olika ridskolor. Min älskade sköthäst såldes, ridskolan jag trivdes så bra på lades ner och all motivation försvann.
För 3 år sedan (6 år senare) började jag på ridskola igen och det är det bästa jag gjort. Då var jag "fast" i ett destruktivt förhållande, vantrivdes på jobbet och hatade mitt liv.
Allteftersom jag blev bättre och bättre som ryttare växte intresset och plötsligt insåg jag hur mycket som var fel i mitt övriga liv då den enda gång jag kände mig lycklig var i stallet/på hästryggen. Jag började rida oftare, bröt upp med sambon som jag verkligen inte längre älskade och nu har jag börjat plugga istället för att vara fast på ett jobb jag hatar. Dessutom har jag träffat en ny kille, som verkligen bara stöttar mig i mitt hästintresse istället för att bara klaga som den förra.
Hästarna gav mig styrka att orka göra förändringarna jag behövde.

En dålig dag på skolan/jobbet försvinner ganska snart ur tankarna när man får stå och mocka i stallet, rykta, pyssla eller bara surra med stallkompisarna.
Som person har jag tidigare varit rätt "hispig" och i stallet har jag funnit mer ro inombords. Det GÅR ju inte att vara någon annanstans i tankarna när man håller på och ska umgås med 600 kg häst vars starkaste instinkt är att fly när fara hotar.

Alltså: ingen terapi kan vara bättre än att sitta på ett energiknippe som tror att det är omhoppning bara för att det ligger bommar på marken. Då har man inte längre tid att tänka :D
Mycket effektivt!
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

OOOOO JAAAA!!! :)

Jag har Aspergers syndrom och har det inte helt lätt med relationer till människor. Med hästarna däremot är det annorlunda, de accepterar mig för den jag är och dömer mig inte. I stallet/på hästryggen har jag min fristad.

Jag har även lidit av depressioner och är väldigt lättstressad. Att en dålig dag komma ut på en mysig ridtur i skogen är som balsam för själen :love:
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Hej!
Vet inte om det är ett gammalt inlägg jag svarar på men iaf...
Jag rider islandshäst ett par ggr/månad o det är lika roligt varje gång. Detta har jag gjort i många år på samma ställe. Min vardag är ganska inrutad med arbete o barn varannan vecka, o de behöver extra stöd med skolan etc. Detta betyder också besök hos läkare, psykolg o logoped o också en hel del oro. Min bästa avkoppling o vattenhål blir ridningen; att endast få tänka på sig själv några timmar, batteriladdning o koncentrera sig på här o nu. Underbart! :)
Amber59
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 688
Senast: Efwa
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 580
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kort sammanfattning av det gångna året får bli att det i alla fall känns som att det går med raketfart åt rätt håll för min del...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 033
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp