Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

E

emma_sthlm

Att ridning är bra för hälsan är ju ganska enkelt att gissa sig till, men jag är nyfiken på om ridningen har hjälpt någon av er ur ett psykologiskt perspektiv.

Har det hjälpt er när ni varit ledsna/deppiga/haft det jobbigt?
Har det fått er att utvecklas på något sätt?
På vilket sätt har det hjälpt er tycker ni?

Nyfiken på svar från alla möjliga, oavsett om ni rider en gång i veckan på ridskola eller är tävlingsryttare, tycker det här med djurs inverkan på ens psykiska välmående är väldigt intressant :)
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

För att svara så enkelt som möjligt... JA!

Min häst är bättre än vilken medicin som helst, har man en tuff dag är det bästa som finns att bara klänga sej upp barbacka och bli lugn till hennes rörelser.
Jag har mina hästar att tacka för mitt liv...

Jag tror att i princip alla djur har en lugnande och välgörande effekt på människor.

Mvh Domino_s
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Definitivt.

Ridningen och stallet är som en ventil för mig, där har jag möjlighet att bara vara. Jag har inga onödiga måsten och jag mår helt enkelt bara bra. Om saker har varit jobbigt hemma eller på jobbet finns det inte mycket som slår att kunna åka till stallet och bara luta pannan mot pålles hals och dela en morot eller två.

Att bara kunna ta en lugn tur barbacka i skogen, eller en promenad, ventilera tankar med sig själv och hästen. Eller bara i ren glädje galoppera längs skogsstigen med armarna i luften, vinden i ansiktet och pålles glada öron framför sig.
Summa sumarum är att jag känner mig väldigt lyckligt lottad som fått möjlighet till att uppleva detta. Ridningen och hästarna är faktiskt så viktiga för mitt välbefinnande att jag tackar nej till arbeten som inte går att kombinera med det stalliv jag har nu.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Ja, det har definitivt hjälpt mig genom mina depressiva och självskadliga perioder. De dagar jag inte stått ut med mig själv har det varit oerhört tryggt att ha haft hästen att komma till, där jag inte behövt lägga dyrbar energi på ångest över omvärlden. Hemma har det lätt blivit att jag fått för mycket tid för att må dåligt, ute har jag istället inte orkat visa mig, men i stallet var det alltid bara hästen och jag. Detsamma om jag bara är ledsen över att någon t.ex. svikit - man vet att hästen varken sviker eller idiotförklarar en.

Jag ska dock inte heller sticka under stol med att hästarna (både min egen och andra) och ridningen stundtals också fått mig ännu längre ned i skiten, vissa gånger har de till och med varit triggers till ångest och depressiva perioder. Jag tror alltså att det där beror hemskt mycket på hur man mår dåligt, och varför.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Absolut!

Jag har lärt mig tänka mer positivt, och ge saker en chans till.
Är inte lika sur och grinig mer. :)
De gånger jag blir deppig så är ett besök i stallet bästa medicinen!

Sen har hästeriet gjort att jag engagerar mig mer i ridklubben och därigenom har fått större umgängeskrets - och det har gjort mig gott!

Så ja - ridningen har förbättrat min psykiska hälsa. :)
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Hej!

Jag märker det inte särskilt själv, men min sambo hävdar bestämt att jag är lugnare och snällare när jag får rida ett par dagar i veckan. Åt motsatt håll är 3 dagar i rad utan pålle ungefär som mord på sambo (enligt honom).

Just nu är jag totalt hästlös och har insett att jag har massor med tid över att göra ingenting.. Booooring!!

Och jo, när jag är med min nuvarande häst mår jag bättre.. Hon tvingar mig att vara här och nu och med henne, annars vill hon inte vara med. Jag brukar kalla henne för min alldeles egna fyrbenta psykolog. Nu är det bara 6 veckor tills hon kommer hem för gott.. Längtar..

Det ska nog sägas att nästan alla djur har den inverkan på mig, så min syrras stackars katter är alldeles bortkelade och lekta nu..

/Lavinia, lunch!!
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Utan minsta tvekan. Jag går hela tiden på minus i vardagen och på plus i stallet när det gäller mental kraft. Skulle vara ett vrak utan hästarna.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Ja! Stallet är min andningspaus där jag släpper tankarna på allt annat och bara är där. I vardagen har jag lätt för att fastna i jobbiga tankar och dra ner mig själv, så att få den där stunden när jag slutar med det är guld värt!
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Min teori har alltid varit att ridning/umgås med hästar/andra djur är världens bästa terapi!!

Min häst har hjälpt mig på många sätt, jag har också hört om många andra som finner ro i stallet.

Det brukar oftast vara mitt tips till alla med psykiska problem av alla slag.

Och det FUNKAR! :)
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Hästeriet gör absolut mig gott rent psykiskt!
(sen att jag åker av ibland och mår dåligt fysiskt är ju en helt annan femma:angel:)

Min häst får mig helt enkelt att blicka framåt och ger mig något att kämpa för!
Utan hästeriet skulle jag nog vara en totalt nollställd person.

Sen skadar det ju inte när man många gånger även får det sociala genom hästarna dvs stallkompisar:D då jag vanligtviss kan ha det lite svårt med att träffa nya människor

Så kort och gott, jag har mycket att tacka min bus häst (alias. ponny stundtals)
Utan honom hade livet inte varit lika mycket värt faktiskt
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Umgänget med hästarna har definitivt hjälpt mig många gånger. Ridningen i sig är inte det viktigaste för mig, utan pysslet och att bara vara med dem. En gång när jag mådde fruktansvärt dåligt somnade jag i boxen hos mitt arabsto:love:
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Ett solklart ja på den frågan så klart :)
Inte bara för att det är terapi att bara vara i stallet och som balsam för själen att ta en ridtur. Det som hjälpte mig mest när jag hade en dålig period och allt bara kändes mörkt så fortsatte min häst att vilja ha mat, komma ut i hagen och bajsade på som vanligt. Allltså var jag tvungen att ta mig ut från lägenheten och mata, mocka mm

Kanske ett ganska "oromantiskt" svar...men det hjälpte mig verkligen genom den tiden då jag helst ville gömma mig under täcket och aldrig gå utanför dörren. För det är jag honom evigt tacksam :)
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Ridningen har både hjälpt och förstört för mig.

Hästarna har lärt mig att stå på mig, och gett mig envisheten från helvetet. :devil: Går det inte med silvertejp så har man använt för lite silvertejp :p Men kanske viktigast är att min ponny i stort sätt räddade livet på mig när jag inte mådde så bra. Jag är inte säker att jag skulle sitta här om det inte vore för henne. Det finns ingen som lyssnar bättre än en häst och inget går upp emot en varm ponnymule när allt känns skit :love:

Men, de sista ponnyåren var ridningen inte till mycket hjälp - det var då alla krav kom in. Å andra sidan tror jag inte det hade spelat någon roll om det hade varit ridning eller någon annan sport. Talang + fel nätverk är en farlig kombination så egentligen är det väl människorna runtikring som ska klandras mer än själva sporten. Tyvärr har dock hästarna fått bära oket, för mig är inte stallet längre den stressfria miljö som många beskriver (men jag jobbar på det).

Men i det stora hela är jag ändå evigt tacksam för min vackra, underbara ponny - trots att vi var ett väldigt udda par :D
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Totalt sett vet jag inte om jag kan säga att det gör någon större skillnad. Men jag mår och har mått dåligt/haft ångest/deppad i flera år och oavsett hur jag mår innan jag åker till stallet och i stallet så känns alltid hela världen okej/bra under timman jag rider favorithästen. Och det är värt himla mycket. Tyvärr försvinner ju den känslan när jag är hemma igen, men det är i alla fall himla härligt.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Jag är absolut övertygad om att djur har en närande inverkan på oss människor.

Min gamla mormor, som är stel och deprimerad och gaggig och knappt kan resa sig från stolen - hon lyckas plötsligt och mirakulöst gå ner på knä om det kommer en hund i hennes väg ;)

Vad gäller hästar: just ridningen är ju bara ett sätt av många att umgås med en häst. Självklart har det själavårdande egenskaper för mig att rida ut ensam och njuta av naturen. Men själva umgänget med hästen är det som "gör det" för mig.

Jag har ett par trauman bakom mig - och det absolut mest konstruktiva i sorgearbetet har varit hästarna. Jag minns att BUP sa till mig att jag borde börja med någon kontaktsport för att det skulle vara bra för mig. Har ingen aning om varför. De föreslog handboll :confused:

Nej. Jag slutade gå på BUP och ägnade mina dagar åt min sköthäst istället. Det var en bronkit-sjuk 30 år gammal islandshäst på en liten, lerig lösdrift. Han hade sällskap av en busig shettis som jag hade med som handhäst på våra stillsamma små barbackaturer. DET var mer terapi än vad BUP och deras förbannade handboll någonsin kunde bli :love:

Om jag är trött och sliten och ångestfylld, och kanske inte ens är särskilt pepp på att åka ut till stallet, så vet jag att jag Alltid mår mycket bättre efteråt, när jag sitter på bussen på väg hem, lite trött i kroppen efter stallarbete och ridning. Jag känner mig lugnare men samtidigt påladdad med energi.

Det är något väldigt, väldigt speciellt med att komma ut till stallet när man har haft en pissig dag. Ställa sig i hagen eller i boxen och bara lägga handen på hästen, lägga kinden mot halsen.. Lyssna när hästen äter sitt hö, och bara.. Ja, ANDAS.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Självklart är hästarna bra för själen. På väldigt många olika sätt. För mej som är sjuk så innebär det att jag måste upp ur sängen på morgonen oavsett hur ont jag har för att gå och släppa ut dem. Utan dem hade jag lika gärna kunnat ligga kvar och det hade inget blivit bättre utav.

Jag märker att perioder då jag inte kan rida så mycket så mår jag sämre i både kropp och knopp. Jag orkar mindre och kroppen gör mer ont. Om jag inte skulle kunna gå ut och säga godnatt till hästarna varje kväll så hade jag mått väldigt dåligt.

Jag såg när jag jobbade med handikappade barn hur mycket hästarna och ridningen gjorde för dem. Hur glada de var, vilken enorm glädje de kände inför att få vara nära hästarna.

Jag har en tjej i min bekantskapskrets som mår mycket dåligt i perioder med ångest och hon kommer ibland enbart för att rykta och mysa. Hon vill inte rida utan hon vill bara vara nära och tanka. Hon mår så mycket bättre efteråt och lever på det länge.

Jag hade nog inte överlevt min barndom om jag inte hade haft hästarna att anförtro mej åt. Ett par kloka ögon och en varm hals gör underverk för ett trasigt barn.

Ja hästar gör verkligen underverk och jag vill absolut inte vara utan dem. Att bara få se på dem gör att jag fylls av en sådan glädje att just jag har sådan lycka att jag får ha dem nära mej.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Stallet har alltid vart min paus från vardagen. Ibland släpper jag allt när jag kommer upp till stallet och ibland sätter jag mig i hästens box och tänker, för allt blir så mycket självklarare där uppe.

Hur underbart är det inte att när man har en riktigt dålig dag, att komma till hästen och bara lukta och pussa på hennes mule? :)

Jag har ganska så ofta huvudvärk när jag kommer ifrån skolan, så fort jag kommer upp till stallet så släpper det. Måste vara luften och framförallt lugnet :)
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Javisst hjälper både min häst och min hund mig att må bättre både fysiskt och psykiskt :)

Jag har bara varit utan häst en längpre period i tonåren och det var efter att vi varit tvugna att ta bort min älskade ponnyprins.

Efter det ville jag inte se en häst igen för han var verkligen min stora kärlek.
Mina föräldrar som inte är det minsta hästintresserade var helt klart glada över att slippa betala för en häst med alla kostnader det innebär och dessutom slippa skjutsa mig fram å tillbaka precis hela tiden.

Men det tog inte lång tid innan mina betyg blev sämre (har alltid haft topp betyg) och tom min far som är stor hästmotståndare tyckte att det var dags att köpa en ny häst till mig för jag var tydligen odräglig enligt honom?

Ny häst blev det, betygen blev bättre och jag gladare å snällare så visst tusan påverkar hästarna mig positivt iaf :)

Efter det har jag bara varit hästlös i 3 veckor mellan 2 hästar och på den korta tiden hann jag tydligen också bli ett monster :angel:

Hästarna är min ventil och uppenbarligen behöver jag dom för att må bra i psyket.
Som andra säger, man kan vara trött å seg å inte vilja åka till stallet.
Men när man står där å ser sin älskade häst så blir man alldleles varm i hjärtat å glad :love:
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

Att ridning är bra för hälsan är ju ganska enkelt att gissa sig till, men jag är nyfiken på om ridningen har hjälpt någon av er ur ett psykologiskt perspektiv.

Har det hjälpt er när ni varit ledsna/deppiga/haft det jobbigt?
Har det fått er att utvecklas på något sätt?
På vilket sätt har det hjälpt er tycker ni?

Nyfiken på svar från alla möjliga, oavsett om ni rider en gång i veckan på ridskola eller är tävlingsryttare, tycker det här med djurs inverkan på ens psykiska välmående är väldigt intressant :)

Absolut. När jag gick in i den berömda väggen så var stallet det enda stället jag mådde bra på.
 
Sv: Har ridningen förbättrat er psykiska hälsa?

KL

Jag har precis skrivit mitt examensarbete på lärarutbildningen om hur man kan använda sig av djur som verktyg inom specialpedagogik för att stärka barnens utveckling, koncentration och välmående :)

Den forskning som jag har tagit del av visar att djur, bland annat hästar har troligt positiva effekter på människan.

Väldigt intressant faktiskt :)

Självklart gör min egen krake hemme i stallet mig lycklig med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 688
Senast: Efwa
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 580
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kort sammanfattning av det gångna året får bli att det i alla fall känns som att det går med raketfart åt rätt håll för min del...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 033
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp