Har precis börjat "nosa" på det här med "AR/barock/klassisk" dressyr

alice

Trådstartare
Med risk för att jag kommer att låta infernaliskt inkompetent och "inte fattat något" i denna tråd skriver jag ändå :o ....Ev skratt bjuder jag på! ;)

Har precis flyttat till ett nytt stall. Det är ett större stall med många "tävlingsmänniskor" och "dressyrtanter" :angel: , men där finns också en kvinna som rider åt det "klassiska/AR/barockhållet". Hon har så att säga "plockat russinen ur kakan". :D Jag har fått låna två stycken böcker av henne, båda skrivna av Bent B, "Akademisk ridkonst" och "ridning på kandar" (tror jag den hette).
Har nu läst den första delen av "Akademisk ridkonst" och kommit igenom "sluta-delen". Jag slås ideligen av samma tanke när jag läser hans bok; "precis så säger ju min tränare", "precis så har jag ju också fått lära mig". Det är massor som min tränare resonerar precis lika med Bent! :eek: Jag som trodde i min enfald att jag skulle få lära mig en massa nytt och fräscht.... :o ....men istället har jag "bara" fått "bekräftat" det jag redan visste, men vissa undantag givetvis. Men något nytt lär jag mig....HUR det ser ut i hästkroppen vid vissa rörelser! Han har ju väldigt tydliga bilder på vinklade bäcken, hur det ska se ut och hur det inte ska se ut. :bow:

Nu vet jag ju att det finns många "läror" om vad som är rätt och fel och vad som heter vad. Men skit samma! Jag tycker att det jag lärt mig hittils inom detta ämne är mycket logiskt och förnuftigt! :bow:

Så, vad ville jag då med tråden.....Jo; finns det fler som läst dessa (ja, nu är jag ju inte färdig med ena än) böcker och upptäckt samma sak? Dvs att det stämmer med vad ens tränare hela tiden på pekat. Eller har ni istället fått ingivelsen att "ja, men visst är det så!!!" eller "jasså, vad det så här det var?!?"
Eller har jag bara inte fattat vad han eg skriver och att det faktist finns gigantiska skillnader mot det jag fått lära mig????? :crazy:

//Alice - ny på detta forum

Sv: Har precis börjat "nosa" på det här med "AR/barock/klassisk" dressyr

Jag brukar ofta uppleva en lättnad när jag får något i ridningen bekräftat från olika håll, inte minst om det är av varandra oberoende källor. Det ökar sannolikheten att det är ett bra sätt att utföra rörelsen (eller vad det nu är) på.

Man får komma ihåg att hästen inte har någon aning om att det finns AR, tävlingsdressyr, western, doma vaquera och allt vad det kallas. Det är samma häst hela tiden, och samma regler som gäller för att saker och ting ska funka t ex beträffande biomekanik, fysiska lagar.

Sen har olika människor/metoder olika sätt att förklara hur man ska rida och olika sätt att systimatisera det, och det är bra, för då kan man vrida och vända på det från olika synvinklar, till poletten trillar ner och man får det att funka.

Sv: Har precis börjat "nosa" på det här med "AR/barock/klassisk" dressyr

Håller helt med Svea!

Skillnaden *jag* upplevde när jag började nosa på AR/klassisk dressyr/barock var att jag plötsligt fick ett *syfte* med t ex skolorna. Innan hade jag mest fått lära mig hur man gör och ev även att de är en samlande rörelse - nu förstår jag *varför* man gör dem, *varför* de är just samlande och *varför* de ligger till grunden för piaffen osv. Sedan upplever jag ju fler skillnader, men ingen direkt revolutionerande eller motsägelsefull och jag tycker det går utmärkt att kombinera olika russin med varandra.

Den eventuella skillnanden beror nog helt på vem man är och vem man har fått lära sig ifrån. Har man förrut ridit för en tränare som ropat "tryck på och håll emot!", "innertygeln får du inte ta i, rid med ett jämnt stöd på yttertygeln!", "skolorna får du inte börja med förrän skänkelvikningen och framdelsvändingarna sitter bra" och kanske sedan "öppnan rider du genom att ställa där, ha stöd där, hålla emot där och driva där" så upplevs nog skillanden som ganska stor..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·
Ridning Intressant att veta hur långt man kommit i sin AR träning och jag vet att man inte får namnge tränaren man rider för, men en liten hint...
Svar
7
· Visningar
1 819
Senast: Koppar
·
  • Låst
Ridning Hej jag har lite frågor, Vad är det för skillnad på klassisk dressyr/Akademisk ridkonst & centrerad ridning? Hur börjar man om...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: IngelaH
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama