Har ni varit i Almedalen?

Thaliaste

Trådstartare
Nu är det dags för årets Almedalsvecka i Visby. Ska ni dit? Har ni varit där? Vad är er upplevelse av det? Jag blir lite besviken när jag ser SVT:s reklam för sin bevakning, ja överlag på hur det framställs i media, inte bara SVT. Men jag trodde mer om SVT än att falla åt populismen och spä på politikerföraktet. Man pratar om "gräddan av eliten", "de som bestämmer", och framställer det hela som en ryggdunkarfest där enbart maktpampar är välkomna. Ja, det ÄR mycket internt på sina håll, en hel del gratismat och dryck, men det är också en plats där alla som är intresserade av samhällsfrågor är välkomna att mötas. Det finns otroligt många seminerier under veckan, och de allra flesta är öppna för alla för först på plats eller först att anmäla sig. Det är inte alls bara en plats för politiker- och mediaeliten som det framställs i media.

Jag tycker att det är fantastiskt att det 2013 finns en plats där jag som vanlig medborgare kan träffa och diskutera med så många engagerade människor och organisationer, få prata med företagsledare, generaldirektörer och ministrar utan att behöva ha jobbat mig upp till deras position. Eller att möta andra helt vanliga medborgare som är intresserad av samma frågor som jag. För några år sedan var jag i Svenska ridsportförbundets monter och diskuterade ridskolors funktion som fritidsgårdar för unga tjejer t ex.

Får väl se hur länge det varar. Tyvärr börjar ju allt fler mingel stängas till gästlista, och den dagen det händer något våldsamt under veckan så kommer det nog tyvärr inte vara lika öppet längre.

Vad är era erfarenheter?
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Jag var på Gotland samtidigt som Almedalsveckan för ett par år sedan och passade då på att åka in till Visby en dag. Tyckte det var väldigt intressant. Skulle gärna åka dit nästa år och "bevaka" veckan, 2014 är det ju valår. "Mitt" företag är representerade i Almedalen men jag tror inte jag har så stor chans att åka som företagsrepresentant, jobbar på fel avdelning för det.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Jag var där för 2 eller var det 3år sedan? Fanns mer än bara politik. Militären visade upp fartyg, loppisar mm. Jag var inte på något politiskt event men hade en trevlig dag med andra aktiviteter.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Jag har aldrig varit där men skulle oerhört gärna vilja åka dit!

Tyvärr har jag inte lyckats komma med i något sammanhang där jag kunnat representera någon organisation ;)

Jag har inte råd att åka för egen kassa.

Avkomman ska dit och jag är ohyggligt avundsjuk
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Jag har själv både representerat och åkt privat. Om man kan ha med sig bil och inte är så kräsen med boende har det inte kostat så jättemycket. Har man tur hittar man gratismat så blir det inte så mycket kostnader för det :-) Men ett par-tre hundralappar per dygn blir det ju i alla fall...

Håller med föregående talare att det händer mycket roligt som inte är partipolitiskt!

Tyckte Hägglunds tal idag var ganska bra, mest pga humorn eftersom jag eg inte delar den politiska synen så värst mycket.

Imorgon är det Sverigedemokraterna dag, det ska bli intressant. Hoppas det inte blir stökigt.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Jag förstår inte. Kan du inte berätta varför du ogillar politiker pga ditt jobb?

Jag instämmer, förklara gärna mer.

"Politiker" är väldigt svepande. Dels finns en massa olika partier, på olika nivåer. Och dels så styr politikerna över så många olika delar av samhället. Det finns politiker som bestämmer om gräset i din stadsdel ska klippas och det finns politiker som bestämmer huvudinriktningen för hela landets ekonomi.

Demokrati betyder att människor, som i fria val valts i förtroende, styr. Vad skulle vara bättre alternativ?
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Jag instämmer, förklara gärna mer.

"Politiker" är väldigt svepande. Dels finns en massa olika partier, på olika nivåer. Och dels så styr politikerna över så många olika delar av samhället. Det finns politiker som bestämmer om gräset i din stadsdel ska klippas och det finns politiker som bestämmer huvudinriktningen för hela landets ekonomi.

Demokrati betyder att människor, som i fria val valts i förtroende, styr. Vad skulle vara bättre alternativ?

Nej, jag säger inte det finns ett bättre alternativ.

Nej, pga sekretess kan jag inte säga mer.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Hos oss är vi mycket restriktiva med deltagande i Almedalen. Det är synd, jag hade gärna varit där.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Måste få säga att jag tycker det är väldigt konstigt att du kan ogilla hela skaran av tusentals människor med förtroendeuppdrag baserat på något specifikt som är under sekretess. Varför inte begränsa ogillandet till de specifika politiker som är berörda. Nä, du ogillar ALLA.

Mao ogillar du även mig, som är fritidspolitiker - trots att vi inte känner varann. Konstigt.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Måste få säga att jag tycker det är väldigt konstigt att du kan ogilla hela skaran av tusentals människor med förtroendeuppdrag baserat på något specifikt som är under sekretess. Varför inte begränsa ogillandet till de specifika politiker som är berörda. Nä, du ogillar ALLA.

Mao ogillar du även mig, som är fritidspolitiker - trots att vi inte känner varann. Konstigt.

Du får givetvis ha din åsikt men jag har aldrig sagt "ogillar" jag sa "allergisk" och det är faktiskt en viss skillnad ;) lägg inte ord i min mun tack. Det är faktiskt också skillnad på en person och deras politiska gärning.

Jag försöker hålla mig neutral men hittills har ingen politiker jag träffat IRL inom deras gärning imponerat på mig. Sedan är en av mina mentorer faktiskt fritidspolitiker, han har betytt oerhört mycket för mig inom mitt yrke.

Dessutom, om vi ser generellt, har du verkligen så svårt att förstå att det finns ett utbrett politikerförakt? Många av dina kollegor (oavsett partifärg) ser till att ge sig själva fördelar och ser sig själva vara lite bättre än gemene man (för att vara EXTREMT tydlig: du kanske inte gör det och naturligtvis gör inte alla det). Om jag beter mig dåligt inom mitt yrke slår det tillbaka på min yrkeskår (jag har varit med om att få skit för saker någon annan gjort) och det är ingen skillnad på politiker fast där uppmärksammas det dessutom i media. I min värld borde det få politikerkåren att tänka ännu mer på hur de uppför sig.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Det där måste vara en väldigt vanlig fördom eftersom jag stött på den i flera sammanhang, det där att politiker skor sig själva.

Men i verkligheten ser det ju sällan ut så. Majoriteten av politiker sliter hårt för att få engagemanget att gå ihop med familj och jobb. De tillbringar många timmar av sin fritid på fullmäktigemöten, nämndmöten, partimöten, planeringsmöten, valarbete mm mm. Ersättningen till kommunpolitiker är i bästa fall liten och då är det ändå ganska lite av tiden som de får ersättning för. I Göteborg får kommunpolitikerna till exempel 685 kronor för ett möte som är upp till fyra timmar. Ersättningen är till för att ersätta utebliven arbetsinkomst. Det är ingen som blir rik på att ta ledigt från jobbet för att gå på ett fullmäktigemöte.

Det är ju inte heller så att kommunpolitikerna får en massa mutor och blir rika på det. Själv är jag väldigt tacksam över alla dessa människor som engagerar sig för att skapa ett bättre samhälle i stort och smått. Jag håller inte med alla om hur det här ska gå till - men jag är imponerad över att de orkar.

Om du vill får du gärna förklara hur du menar att politikerna skor sig på sina uppdrag.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Läs mitt inlägg: Jag sa inte alla. MEN i en så mediabevakad yrkeskår betyder det att de som gör dumheter på ett eller annat sätt får ett enormt genomslag. Då frodas politikerförakt.

Om ni nu som läser in/tolkar in saker jag inte sagt i mina inlägg är politiker, tror ni att jag blir mer benägen att ha förtroende för er? När jag får skit för något som någon annan i min yrkeskår gjort försöker jag vara så korrekt som möjligt, tar mig tid att förklara om det är aktuellt osv. Inte går i försvarsställning: "Jamen det var ju inte jag!". Det har gjort att jag har ett mycket bra förhållande till befolkningen i de områden jag jobbat i.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Jo, faktiskt. Jag har väldigt svårt att förstå det s.k. politikerföraktet. Tusentals människor som offrar rätt mycket för att de tror på en idé och en vision för samhället.

Sedan finns det någon enstaka skitstövel. Precis som i alla andra sammanhang.

Men precis som jag vet att det finns skådespelare som pucklar på sin partner så tror jag inte att alla skådisar är våldsbenägna. Eller att alla speedwayåkare har ADHD bara för att en av dem nyss trätt fram med sin diagnos.

Det känns - för mig - väldigt konstigt att just politiker anses vara likadana allihop, när så få andra kategorier är helt homogena.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Nej, men du skrev så här:
"Många av dina kollegor (oavsett partifärg) ser till att ge sig själva fördelar och ser sig själva vara lite bättre än gemene man."

Det är just det förstnämnda som jag tror är en felaktig bild. Jag tror inte alls att det är många politiker som ser till att ge sig själv fördelar. Men du får som sagt gärna förklara varför du tror att det är så.
 
Sv: Har ni varit i Almedalen?

Nej, men du skrev så här:
"Många av dina kollegor (oavsett partifärg) ser till att ge sig själva fördelar och ser sig själva vara lite bättre än gemene man."

Det är just det förstnämnda som jag tror är en felaktig bild. Jag tror inte alls att det är många politiker som ser till att ge sig själv fördelar. Men du får som sagt gärna förklara varför du tror att det är så.

Ok, lokalt här är det väl inte så många som skott sig men det är däremot många som tror sig vara förmer än andra. ALLA politiker jag träffat genom min familj har definitivt haft näsan i vädret och ansett att de är bättre än andra. Det kan bli rätt kul när man diskuterar något de inte har någon aning om, när argumenten tryter använder de "det där är du nog inte helt insatt i". Jo, om jag har en universitetsutbildning i ämnet tror jag det.

Det här är alltså byggt på min egen erfarenhet, jag tror säkert att tanten och Hermelin är jättebra politiker men är min åsikt mindre värd eftersom det är sådana politiker jag träffat IRL? En politiker får jobba hårt för att jag ska respektera denne, just PGA mina erfarenheter av politiker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp