Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

B

blomman_

Jag har lite problem med min lodräta sits, har ni tips på hur man kan göra för att få den rätt? Vad finns det för övningar? ;)
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Öva och träna, rid mycket och var petnoga med att sitta ordentligt precis varenda sekund på hästryggen. Man måste vara lite sträng med sig själv - och väldigt envis. Lycka till!
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Tänk dig att du STÅR med hästen mellan benen. INTE sitta = stolsits. Du rider med rumpan, och bromsar hästen med "musen", med styrka från magen=mellangärdet. Luta dig inte varken framåt eller bakåt.
Se till att du har en sadel som medger en lodrät sits, alltså inte en gammal allround eller hoppesadel, det gör det svårare.
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Rid mycket utan stigbyglar då måste du sitta lodrätt för att hålla balansen. Låt någon longera dig utan stigbyglar och tyglar för att kunna korrigera de små felen och lära dig att hålla balansen utan att behöva tänka på hur hästen går.
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Jag har samma problem, jag sitter väldigt gärna framåtlutat och förut satt jag för mycket på rumpan,
Jättebra övningar är att rida lätt i "konstiga" takter, stå upp 2 sitta 1och tvärtom, snurra med armar och variera längd på stigläder, så man tvingar sig själv att sitta rätt för att inte hamna i obalans.
Om man har problem med handställningen, är det superbra att göra övningar med spöt, t.ex. hålla det vågrätt mellan pekfingrarna och tummarna, eller hålla det rakt upp för att få korekkt handställning.
Om man drar upp knäna är det ba att lyfta upp armarna, rakt upp, lyfter man vänster arm sträcks höger ben nedåt automatsikt...
Om man har något speciellt fel , som att sitta för framåtlutat är det bra att ÖVERDRIVA att sitta rakt, det tar tid och känns jättekonstigt i början, men sitsen gör verkligen allt =)
Lycka till =):rofl:
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Tack så jättemycket för alla superbra tips! :D
Ska testa dem alla!
Jag sitter oftast i "stolsits" vilket gör mig väldigt irriterad! Men jag hoppas att tipsen kommer hjälpa! Tack än en gång! ;)
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Tack så jättemycket för alla superbra tips! :D
Ska testa dem alla!
Jag sitter oftast i "stolsits" vilket gör mig väldigt irriterad! Men jag hoppas att tipsen kommer hjälpa! Tack än en gång! ;)
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Rid barbacka och känn efter så du sitter rak och har låånga ben som når långt ner på hästens sidor. Känn efter och sitt ordentligt på dina sittben. Man ska sitta ganska tungt och inte luta sig framåt, som man kan råka göra ibland.
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Låna gärna Kyra Kyrklunds bok Dressyr med Kyra tror jag den heter, där finns jättebra beskrivet hur man sitter korrekt. Ett annat knep är att ta tag i låren bakifrån när du sitter på hästen och dra bakåt så att insidan på låren kommer mer mot hästen, då kommer låren också i en mera lodrät ställning. Bra tips fick du ovan att tänka att du står över hästen, om hästen försvinner under dig så ska du hamna på fötterna på marken, inte ramla på rumpan. Lycka till.
 
Sv: Har ni tips på hur man ska få den "rätta" sitsen?

Vi brukar ha sitsträning några gånger per termin på min ridskola och då brukar vi ha lite olika övningar:
-Sätt tyglarna i kors men håll händerna på samma ställe som vanligt, kräver att du koncentrerar dig på din egen ridning och hur du verkligen använder dig av dina hjälper.
-Sätt spöet i vågrät ställning mellan tummarna och pekfingrarna, där tygeln kommer upp ur handen så att det är tvärs över hästens manke (dålig på att förklara). Det här är super för hela din sits eftersom du är tvungen att hålla din hand korrektoch därmed blir du automatiskt mer upprätt i din sits.

Men viktigast av allt är nog egentligen att träna träna träna och TITTA UPP och låtsas att man är jättesnobbig :rofl: ! Sitter man och stirrar hästen på halsen så är det svårt att räta på sig.

Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Tilly_85
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp