Jag har pratat med både pojkvän och andra män som är i hästbranchen om det här.
Ingen av dem har fattat hur många som blivit utsatta. Däremot verkar kvinnor veta sånt.
Det tyckte jag var intressant och konstigt. Jag undrar varför det är så.
För att det inte är männen som blir utsatta? För att män inte alltid faktiskt förstår att det är sexuella trakasserier de ägnar sig åt? Som på krogen när män tafsar på kvinnor och sen inte förstår att kvinnorna blir arga och tycker att "det är ju bara skoj". För att män tillhör den mest priviligerade gruppen i samhället (eller i alla fall vita, heterosexuella män) som aldrig blir utsatt för strukturella orättvisor i samhället? Det är lätt att inte se det som man inte själv drabbas av. Många väljer nog att inte se heller eller ser inte allvaret i att äldre män i maktposition har relationer med betydligt yngre elever, hon är ju med på det (utåt i alla fall). Hos många män finns det en stor ovilja att se och förstå problemet med mäns makt och den våldtäktskultur som faktiskt finns. Har vi inte alla hört dessa män, som så fort en kvinna påtalar dessa strukturella problem, skriker "Inte alla män! Jag skulle minsann aldrig....." Eller så får man höra att det är extremfeminister som hatar män och att kvinnohat inte finns osv. Problemen är stora i ridsporten men speglar också resten av samhället och synen på kvinnor.
Nu syftar jag inte specifikt på din pojkvän eller de män du pratat med bara för att vara tydlig, jag känner ju inte dem utan pratar generellt.