Har ni kollat om era ston är igång än?

L

Lady

Hur går det för era andra med ston som inte fölat i år, har ni ultraljudat dom än?
Är dom igång från vintervilan?

Vi funderar på kolla våra nästa vecka, men det har ju varit så kalt och dåligt väder ett tag nu så är öite tveksam.

Halland

Sv: Har ni kollat om era ston är igång än?

Vi kollar inte stona såhär sent i dräktigheten om vi inte misstänker att de är tomma och då blodprov eller "för hand", aldrig med ultraljud.
Vi hoppades på fem föl i år men ett sto verkade inte vara dräktig längre så vi tog blodprov på henne för några veckor sedan och mycket riktigt, hon var tom.

Brukar se när stona brunstar i och med att vi har hingst, mina ston brukar faktiskt brunsta så smått även på vintern men inte denna vintern, de blev igång lurade av vädret i början på december då vi nästan fick vårväder och visade då en riktig vårbrunst för att sedan lägga av igen inte ett spår av några brunster än trots att vi har haft varmt och skönt väder här nere ett tag nu. Har beslutsångest om jag skall betäcka eller ej i år så jag väntar ett tag till och ser om de kommer igång annars får jag väl kolla upp dem (om jag nu bestämmer mig för att betäcka)

Jag var in på stationen i morse och kollade mitt sto, äggblåsan var drygt 40 mm och började bli mer oval. Hon har visat tydliga brunster med jämna mellanrum hela tiden sedan jag fick hem henne i början av feb (nyköpt).

Första dosen ska insemineras i morronbitti! Det är lite tidigt om hon skulle ta sig direkt, (bor i norrland) men enligt förra ägaren har hon sämre brunster senare på säsongen, så hon rådde mig att börja tidigt!

Så nästa vår hoppas jag på ett vackert föl med bra gångarter ;) med stammen: Don Romantic-Gauguin de Lully-Presto.

mitt ena sto är färdig betäckt precis och är ganska så bestämt på dag 1 :rofl:
Det var hennes fjärde tydliga brunst för i år. Hon betäcktes på dag 2 och 4. Då hon är ny för oss valde vi att betäcka redan på dag 2 för vi har ingen aning om när hon ovulerar. Typ igår vid provning visade hon bara svaga brunsttecken och idag inget alls så vi hoppas tajmingen blev bra.

Det andra stoet (favoriten... :love: ) har ännu inte brunstat i år. Avslutade förra året med en resorbtion på 70 dygn och livmoderinflammation. Blev behandlad och både igångsatt för ny reningsbrunst och avslutad, så nu hoppas vi hon kommer igång av sig själv snart, hon brukar börja brunsta i maj, är lite vårtrött, men kommer hon inte i början av maj så sprutar vi igång henne för att inte förlora tid.
och så hoppas vi på en fullgången dräktighet i år! :banana:

Har varit i valet och kvalet om jag skulle åka i morse, men gjorde det inte. Mitt sto har visat brunsttecken förra måndagen och så igen ett par dagar i början på denna vecka, men inget riktigt långvarigt så att det borde ha varit en "riktig" brunst. Tycker inte slemhinnorna är röda nog. Väntar nog tills hon visar nästa gång innan jag åker!

Vill egentligen inte betäcka än, tycker det blir för tidigt, men eftersom hon inte tog sig i fjol vill jag göra en ordentlig undersökning med provtagningar innan vi kör igång i år.

Gylle, du provar inte med egna hingsten då?

Jag har seminerat två ston, de kollas på 17 dygn i helgen, sto nr tre brunstar nu och ska antagligen semineras måndag/tisdag. :)

Hej!

Ultraljudade vårt första sto idag - dräktig! Ville börja tidigt, nu blir det ett februariföl. Intressant - det har vi aldrig haft tidigare.

Mvh / Fia

Nu har vi kollad två ston av fyra här varav den ena blev seminerad med Sandakan i dag, hon har en mkt bra brunst. ;)

Nästa hoppas vi på nästa vecka.

Åker imorgon för att kolla mitt sto. Hade livmoderinflamation efter förra fölningen så jag vill ta bakterieprov för ev. behandling.
Vill helst inte betäcka förrän brunsten i månadskiftet maj/juni. Fick marsföl förra gången och det vill jag INTE ha. Skall betäcka med Smashing Hit :d

Mitt sto vissar ingen brunst alls i princip och har aldrig gjort det heller, men hon åker till stationen i morgon, och har vi lite tur och lite rätt så är hon i brunst, annars så får vi ju reda på var hon befinner sig. Hingsten ska bli Elmshorn.

Sedan har vi ett sto till som är på väg in i brunst igen, såg det idag, så det blir väl stax dags att åka till flyinge och Sandakan med henne.

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka