Har ni fått en Sjuk häst pga Halmpellets?

JessicaM

Trådstartare
Skulle vilja veta om någon har haft dålig erfarenheter av halmpellets som strö. Dåligt för hästen menar jag då..

Själv är jag supernöjd med halmpellets men många är rädda att prova något nytt..

Sv: Har ni fått en Sjuk häst pga Halmpellets?

Jag har sett på nära håll en häst som misstänkts ha fått förstoppning av halmpellets. Hästen verkade uppskatta "maten" på boxgolvet, men enligt veterinär är detta regel ingen större risk, sålänge man inte har en häst som "äter allt".

Själv har jag använt halmpellets, men föredrar torv. Jag tycker att halmpellets blir dammigare, och suger inte upp på samma vis. Däremot tycker jag att en kombination av torv (uppsugningsförmågan) och halmpellets (övre lagret, blir ljusare) funkar bra.

Tillägg: Vad jag har förstått skiljer sig kvalitén avsevärt mellan de olika tillverkarna, så det kan vara svårt att generalisera.

Senast ändrad:

Om man har en häst som äter allt så får man ju se till att vattna ordentligt. Personligen tycker jag torven dammar mer än pelletsen hehe

Det går att vattna torven med ;) ... jag föredrar torv för halm, oavsett form, äts upp här...

*kl*

En av hästarna i stallet här hade upprepade kolikattacker i vintras med två djursjukhusbesök som följd. Trolig orsak halmpellets, i kombination med att hästen lite druckit dåligt.

Min häst har aldrig haft så fula hovar som han haft nu när vi stått på halmpellets, hovis gillade det inte alls. :grin: Dessutom så har det gått åt fruktansvärda mängder strö. :crazy: Inte alls mindre som alla sagt att det skulle. :cool:

Här går det åt 1säck på 14-16kg i månaden, det kan man kalla drygt tycker jag :D Om hästen fått kolik så har ju även den ätit pelletsen.

Halmpellets inget för "äter allt" hästar kan man säga då hehe.. eller vattna noga!

Som vanligt får man ju anpassa efter individen. Min egna häst (trots vattning och torv i botten) började hosta när jag bytte ut översta lagret till halmpellets. Problemen försvann när jag blandade resterna av halmpelletsen med torv helt och hållet. Dessutom kan hon inte stå på spån eftersom hon hostar redan då.

Sen antar jag att olika hästar är känsliga för de olika typerna av damm. Torven ger ett tunt lager av damm i hela boxen tex (vilket min häst inte verkade lida av) medan halmpelletsen (den sorten jag har iaf) dammar mer vid sopnin/mockning.

Dessutom, som tidigare talare, så tycker jag att det går åt betydligt mer strö. 3 balar med torv/månad jämfört med 4 halmpellets, trots att det var torv i botten.

Ang damm, så det som skiljer är storleken på dammet. Torv t ex dammar ju rejält jmf med mycket annat - men dammkornen är för stora för att komma ner i luftvägarna och fastnar i 'näsan'.

Medan t ex spåndamm är mycket mindre, och kommer ner i luftvägarna.

Så även om spån dammar mindre för ögat än torv, så är spåndammet värre för en dammkänsligt. Det damm vi ser för ögat är generellt för stort för att komma ner.

Halmpellets är lite annorlunda, då man där har risken för halmens nackdelar med sporbildning osv att ta hänsyn till också. Finns de med hosthästar som tycker halmpellets funkar utmärkt, och det där det inte går alls. Beror säkerligen delvis på den hygieniska kvaliten på halmen i pelletsen och delvis på hur dammkänslig hästen är, hur väl man vattnat etc.

(Jag har inte provat halmpellets på min hosthäst - efter att ha känt lukten av vattnad pellets efter ett dygn i en bunke i rumstemperatur var jag avskräckt. Känns som för stor risk, och vet avrådde att prova just pga det med sporerna. Å andra sidan skulle han bergis äta det med så 'dubbelfel')

De jag känner som provat halmpellets har inet fått sjuka hästar, däremot har samtliga utom en (där ingår det i stallhyran och man får inte byta) gått tillbaka. Pga att de inte varit nöjd med det och för dålig ekonomi i det. Alla verkar dock överens om att det är trevligt att se på, lätt att mocka och ger små gödselstackar - men de är också överens om att det inte överväger nackdelarna.

Förstår inte riktigt hur ni får det att gå åt så många säckar i månaden.. Det ska vara som en bädd, därmed att man tar inte ut kisset förrens man tycker att det "är dags".

Jag har haft torvbädd och när jag tog ut den i sommras när hästarna gått ut på bete så var det mögligt i kanterna, detta är inget jag upplever med halmpelletsen tack o lov.

Nu har ju inte jag haft halmpellets som sagt, men antar att det är helt enkelt som med allt annat strö - olika hästar är olika renliga och olika hästägare vill ha olika tjockt strölager? =)

Det gäller ju spån och allt annat med liksom.

Sen, JAG tycker personligen att tillvrekommendationerna om hur mkt strö som ska gå åt är ganska snåla. Jag har wellpappströ, och det stämmer inte alls ens för ett renligt marsvin med vad de anser krävs för att lägga bädden t ex.

Men bara om man ser till spån. Så samma bäddtjocklek, samma tid inne etc etc - och en häst går det mindre än ½ bal i veckan åt, grannen går det 2 bal i veckan åt. Lär ju vara precis likadant med halmpellets/allt annat strö med.

Och du må ju vara medveten om att du får svar i en tråd som handlar om någon har dåliga erfarenheter - och då får du ju dem med =)

Jag tycker halmpellets är jättebra, och drygt! Ingen av hästarna i vårt stall har ätit det, alla har sänkt strökostnaden och man mockar ej ut rent strö på dynghögen.
Papperströ var däremot odrygt. Torv väldigt bra, men fryser på vintern eftersom vi förvarar det i kallföråd.

Ja visst jag vill ha reda på allas dåliga erfarenheter oxå. Kanske låter som om jag "försvarar" halmpelletsen men det va icke menat så iaf :)

En del som har haft Hpellets har dock gjort "fel" och därför går det åt mkt mer strö för dem. Man ska ej mocka ur kisset utan det ska bli en bädd. Jag brukar mocka ur lite kiss typ 1gång i månaden men i början gjorde jag det oftare. Tar ett tag att vänja sig hur man ska göra hehe

Jag har alltid haft bädd på min häst oavsett vilken strösort jag använt mig av, men ändå har det gått åt massor mer av halmpelletsen än med ex spånet.
Spån la jag in 1 bal/vecka ungefär. I april hade jag lagt in 6 halmpellets redan efter 3 veckor! :eek: Halmpelletsen i min hästs box blev bara packat alltihop, spelade ingen roll hur mycket jag fluffade till det översta lagret varje dag. Mörkt, trist och äckligt var det i boxen också. Kvaliteten på den halmpelletsen vi haft har varit bra och ingen i stallet har vattnat någonting vad jag vet.

Och stanken från gödselstacken ska vi inte prata om. :crazy:

En del som har haft Hpellets har dock gjort "fel" och därför går det åt mkt mer strö för dem. Man ska ej mocka ur kisset utan det ska bli en bädd. Jag brukar mocka ur lite kiss typ 1gång i månaden men i början gjorde jag det oftare. Tar ett tag att vänja sig hur man ska göra hehe

Fast så är det ju med alla djupströbäddar, det är inget revolutionerande med halmpelletsen. Har aldrig tagit bort kisset i torv-, halm- eller spånbäddarna jag har haft under årens lopp. :cool:

Här går det åt 1säck på 14-16kg i månaden, det kan man kalla drygt tycker jag :D Om hästen fått kolik så har ju även den ätit pelletsen.

Halmpellets inget för "äter allt" hästar kan man säga då hehe.. eller vattna noga!

Ja, det har den absolut gjort. Denna hästen var inte heller det enda fallet den distriktsvet. som var ute till hästen första gången, hade sett där halmpelletsen var orsak till kolik.

Jag tror inte att jag skulle kunna få ner ströåtgången till 1 halmpelletssäck i månaden ens om hästen gick ute 06-22 som jag hade tidigare, och då gick det åt ½-1 spånbal/mån per häst.

Du vattnar alltså inte pelletsen eller missförstod jag? Om man inte vattnar så lär det gå åt en hel deeeel kan jag tänka mig..

Ja visst jag vill ha reda på allas dåliga erfarenheter oxå. Kanske låter som om jag "försvarar" halmpelletsen men det va icke menat så iaf :)

Ja jag har ingen bädd, avverkar ca 2 påsar per månad i de sämre fallen när det är väldigt slaskigt ute så går det åt tre.

Jag har ännu ingen dålig erfarenhet att bjuda på, återkommer om det dyker upp. Jag har bara sett andras dåliga erfarenheter men i dessa fall bygger det på ett dåligt val helt enkelt.:D

Tycker att halmpellets överträffar alla strömedel. Drygt och lättskött.
Kommer att ställa över ponnyn på det igen såsnart pallen kommer. Till storhästen behövde jag kanske en 14 kg säck varannan vecka och ponnyn har haft en åtgång på 1 säck var 5te vecka ca.
LOVE it!
Jag brukar dock lägga in ett par klyftor halm också, så de ska ha något att pilla runt i under nattens timmar.

Till ponnyn har jag duschat pelletsen, för att mjuka upp dem lite så de lättare trampas sönder, till storhästen har jag aldrig behövt vattna.

Senast ändrad:

Grejjen med just halmpellets är att man ska vattna för att det blir då mer. Som tex så har jag hp till kaninernas låda (springer fritt i ett rum) och behöver jag bara hälla på hp så det bara täcker botten, sen vattnar jag så hp liksom "jäser" (i brist på bättre ord) och därmed blir MKT mer. Det är så själva tänket är för att det inte ska gå åt så mkt strö ;)

Grejjen med just halmpellets är att man ska vattna för att det blir då mer. Som tex så har jag hp till kaninernas låda (springer fritt i ett rum) och behöver jag bara hälla på hp så det bara täcker botten, sen vattnar jag så hp liksom "jäser" (i brist på bättre ord) och därmed blir MKT mer. Det är så själva tänket är för att det inte ska gå åt så mkt strö ;)

Men grejen är att ju mer du vattnar för at öka volymen, desto mindre uppsugningsförmåga får den. Jag vattnar ju inte, behöver inte det heller då den typen av pellets vi använder lätt går sönder även på lätta typer av hästar.

Vi slängde in 5 säckar i en box om 7 kvm, den hästägaren har ännu inte behövt fylla på utan ströet har räckt mer än väl och det är ungefär 3 veckor sedan nu.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
457
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka