Har ni fått brev från er bank? Ang terroristlagen?

Det handlar om kundkännedom. Det har inte mer terror att göra hur mkt man har sparat eller hur man pensionssparar. Men bankerna måste ha kundkännedom, och där kommer en massa frågor in i bilden.

Jag har Swedbank och har inte fått nåt brev. Men jag pratade med banken i samband med höjningen av bolånet i januari. Fick inga udda frågor då, men antagligen uppfyllde det besöket kravet på kundkännedom?

Jag har lite svårt att förstå varför de med hänvisning till den här lagen, vill veta om mitt pensionssparande och liknande?
Att de vill kolla utlandstransaktioner eller om det går småsummor till speciellt konto regelbundet kan jag förstå.
Men inte frågor om hur jag hanterar mitt sparande. :)

Det är för att dom måste ha kännedom om hela din ekonomi. Nu jobbade inte jag på den avdelning som hade hand om detta, så jag är inte jätte insatt, men tyvärr är bankerna tvungna att ställa ganska ingående frågor kring kundernas ekonomi. Vissa tog väldigt illa upp, men det är ju inte för att snoka eller så och de svar som vi fick in hände det ju i princip inget med. Vi kollade inte heller upp om svaren stämde, bara kunden svarade. Så man kan ju egentligen undra vad frågorna gör för nytta, men banken tolkade de regler som kom att vi var tvungna att ställa frågorna till kunderna. Om finansinspektionen anser att banken inte har följt lagarna på ett korrekt sätt får inte banken fortsätta att bedriva bankverksamhet helt enkelt. Och det tillkommer antagligen fler och fler regler pga terrorism mm. Och som någon annan skrev så har bankerna även skyldighet att kontrollera om kunderna har någon koppling till USA.

De skriver att de vill veta vad jag tjänar, sparar osv.
Om jag inte svarar på brevet så kommer de inte att kunna erbjuda några banktjänster framöver med hänvisning till terroristlagen eller antiterroristlagen.
Eftersom jag varit kund i banken sedan jag fick ungdomskonto känns det märkligt. De vet vad jag har för typ av transaktioner? Mitt lönekonto går in där så de vet ungefär vad jag tjänar.
Jag skulle fylla i hur mycket jag har i sparkapital och vilken typ av sparande. Tror även pensionssparande stod med, har inte med mig papperet.
Men jag kände att jag blev lite ställd. Varför ska min bank veta allt det här om mig? Vad har ett pensionssparande att göra med terroristlagen?
Om jag vore terrorist eller planerade terroristdåd har jag troligen inte konto hos dem, utan Forex eller liknande?
Jag ska ringa och höra hur länge jag får nyttja deras tjänster om jag inte lämnar mina uppgifter. ;)
Men innan jag gör det, vore det intressant att höra om någon annan reagerat eller fyllt i papperet.

Inte för mina egna konton. Däremot i egenskap av ordförande och firmatecknare för en lokal idrottsförening. Jag fick sitta och fylla i några sidor om föreningens transaktioner, var pengarna kom ifrån, om vi hade haft utlandstransaktioner och till vem i så fall etc. Föreningen har sitt konto hos Nordea.

Det är för att dom måste ha kännedom om hela din ekonomi. Nu jobbade inte jag på den avdelning som hade hand om detta, så jag är inte jätte insatt, men tyvärr är bankerna tvungna att ställa ganska ingående frågor kring kundernas ekonomi. Vissa tog väldigt illa upp, men det är ju inte för att snoka eller så och de svar som vi fick in hände det ju i princip inget med. Vi kollade inte heller upp om svaren stämde, bara kunden svarade. Så man kan ju egentligen undra vad frågorna gör för nytta, men banken tolkade de regler som kom att vi var tvungna att ställa frågorna till kunderna. Om finansinspektionen anser att banken inte har följt lagarna på ett korrekt sätt får inte banken fortsätta att bedriva bankverksamhet helt enkelt. Och det tillkommer antagligen fler och fler regler pga terrorism mm. Och som någon annan skrev så har bankerna även skyldighet att kontrollera om kunderna har någon koppling till USA.
Och vill de då enbart att man fyller i siffror som relaterar till mina affärer till just den banken? Skriver jag i min samlade ekonomi, kommer det att se väldigt konstigt ut.

Börjar bli mycket Storebror ser dig...
Man kanske ska börja spara i guld och gräva ned i stället. ;)
Fick ingen fråga om USA. Som jag förvisso har kopplingar till, men det är ju privata saker, och inte transaktioner.
Tror ju inte heller att terrorister kommer att uppge det? :)

Jag har fått svara på frågor från flera banker då jag har konton på olika håll, först blev jag flyförbannad eftersom första banken har jag haft konto hos sedan mitt första sommarjobb när jag fortfarande gick i skolan. De har redan alla jävla uppgifter om mig så jag var mycket irriterad och funderade helt enkelt på att säga upp kontot och avsluta allt. :banghead:

Jag har inte fått några sådana frågor eller brev, jag är kund i Swedbank och har alltid varit men kommer det sådana frågor kommer jag inte att svara på ett skit för det har dom inte med att göra alls, vill dom gå vidare så ska jag hänvisa dom till SÄPO.

Mvh. tjurig som fan när det gäller min privatekonomi.

Jag har inte fått några sådana frågor eller brev, jag är kund i Swedbank och har alltid varit men kommer det sådana frågor kommer jag inte att svara på ett skit för det har dom inte med att göra alls, vill dom gå vidare så ska jag hänvisa dom till SÄPO.

Mvh. tjurig som fan när det gäller min privatekonomi.

Tyvärr har ju bankerna med det att göra eftersom de har ett regelverk att förhålla sig till. Förr eller senare kommer du att få ett brev på posten med uppmaning om att fylla i uppgifterna, även om du har varit kund sedan Hedenhös. Vägrar du så går inte bankerna vidare med någonting, utan du får helt enkelt upphöra vara kund.

De MÅSTE fråga om du är eller har en anhörig som är i utsatt politisk position. En sådan person löper större risk att utsättas för utpressning, ekonomiska påtryckningar osv.
Men vad ska de göra med den uppgiften? Säpo vet säkert redan vilka som är politiker. Men om bankerna ska behöva spekulera i om jag eller en släkting riskerar utpressning? Det låter inte klokt.

Men vad ska de göra med den uppgiften? Säpo vet säkert redan vilka som är politiker. Men om bankerna ska behöva spekulera i om jag eller en släkting riskerar utpressning? Det låter inte klokt.

Jag gissar att de tex när du vill låna ställer extra frågor.

Men man måste komma ihåg att det här varken är bankernas eller Sveriges påhitt. Det är i grunden EU-regleringar som bankerna måste följa. Varesig de vill eller ej.

• Gilla
Reactions: ptr
Det där med politiskt aktiv m a p en själv eller släktingar låter jävligt tveksamt. Vad gör bankerna med den uppgiften, lagrar de den? Och har de verkligen tillstånd att göra det?

Det handlar inte om att vara politiskt aktiv, utan om att vara en PEP, en ”politically exposed person”. Det handlar om mer centrala offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation, snarare än att man suttit med i kommunstyrelsen.

Bankerna har i uppgift att granska transaktioner och är man en PEP (eller har varit en PEP inom de närmsta 18 månaderna) så screenas ens transaktioner med jämna mellanrum. Ytterst få människor är dock PEPs.

Från FIs information (med företag avses t.ex. bank eller annat finansiellt institut):

"Om en kund är att betrakta som en person i politiskt utsatt ställning måste företaget, förutom de grundläggande kraven på kundkännedom, vidta skärpta åtgärder. Det innebär att alltid ta reda på varifrån de tillgångar kommer som hanteras inom ramen för affärsförbindelsen eller i den enstaka transaktionen. Dessutom ska företaget bedriva skärpt fortlöpande uppföljning av affärsförbindelsen och inhämta godkännande från behörig beslutsfattare inom företaget."

Senast ändrad:
Jag fick något papper i våras där jag skulle fylla i årsinkomst, om jag var skyldig att skatta i andra länder osv.
Tyckte inte det var något anmärkningsvärt utan kryssade snällt i alla rutor.

Efter ett par veckor fick jag ett nytt papper om att jag fyllt i ofullständiga uppgifter och fick göra om.
Jag hade använt rosa penna och det gick visst inte att läsa i maskinen :laugh:

Jag har Swedbank och har fått brev men inte svarat. Det är en kontroll av om ens uppgifter stämmer som banken skulle svara på om jag har angett rätt, de har alla uppgifter vilket jag påpekade när jag var till banken för ett tag sen. De ögnade igenom då och ställde nån kontrollfråga här och var, blev nog inte mer en en fem stycken så var det ur världen.
Det var mycket om man hade sparande i bank eller gjorde affärer utomlands.

Återigen - skulle jag vart en skummis som hade att göra med terror på något vis, inte fan hade jag svarat det då! Jaga de som sköter sig med en massa blanketter och enkäter för att försöka komma åt skumrasket - lycka till.

Ni som tycker att "en terrorist skulle minsann inte...". Förstår ni inte att reglerna till stor del är för att avskräcka och försvåra penningtvätt, ekonomisk påtryckning på utsatta personer osv? Bara vetskapen OM att kontrollen sker försvårar för de mer ljusskygga.

Jag har själv svårt att förstå varför man är så "nojig" för att uppge saker som i de flesta fall ändå är tillgängliga?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Tillbaka