Har ni alltid någon med er när ni kör?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Efter att ha fått ett svar på en av mina trådar, så säger hon som svarat att det är jävligt dumt att inte ha någon medhjälpare när man kör.

Jaha, visst är det bra om man kan vara två om det skulle hända nått men inte kan jag ha någon med mej hela tiden då skulle det inte bli någon körning alls för vår del. Jag är alltid själv.

Men skillnad sen när vi ska börja köra brölopp, då ska jag självklart ha medhjälpare.

Så är alla här jävligt dumma eller är det bara jag?

Sv: Har ni alltid någon med er när ni kör?

Kör alltid själv. Och utan hjälm. Och ibland med enhandsfattning. Och ibland så är jag barfota i vagnen. En gång har jag stått upp i vagnen. Jag kör ofta under väggrindar.

Oj, jag är nog jävligt urbota idiotiskt dum isf...min häst är inte ens 3 år och jag har kört henne ensam flera gånger...*hukar mig*

Visserligen var jag hela tiden inom synhåll från stallet då jag bara körde en "travbana" på 1,5km. Men en gång var det ingen som var i stallet.

Men det är som du säger...skulle jag ha en medhjälpare hela tiden så skulle jag aldrig ha kunnat köra min häst.

Det där var förresten i höstas och jag har bara haft vagn efter tösen en gång och då hade jag en medhjälpare(han kallas också pojkvän ibland..haha) som höll i grimskaftet som satt i grimman och jag gick bredvid/bakom vagnen med tömmarna...detta för att jag inte har kunnat köra Novelette sen i höstas.

Fjunet skrev:
Kör alltid själv. Och utan hjälm. Och ibland med enhandsfattning. Och ibland så är jag barfota i vagnen. En gång har jag stått upp i vagnen. Jag kör ofta under väggrindar.

utan hjälm kör jag aldrig o inte barfota heller. Jag brukar ha hjälm säkerhetsväst o skor med stålhätta. Men jag kör med enhandsfattning o står ofta upp i vagnen när jag kör, idag senast.
Köra under väggrindar skulle jag oxå gjort om jag kunnat men det är lite problematiskt när hästen är över 160 i mkh;) Jag brukar istället stanna o titta o försöka mäta med ögat om jag kanske kan köra på sidan av bommen som hindrar vägen, men har hittills aldrig vågat testa.

Kör nästan alltid ensam. Varför inte?
Skillnad om man kör en nyinkörd häst eller en "opålitlig". Då är det säkrast med en groom.

Enhandsfattning? Säkrare om man tränat in det enligt min uppfattning. Då har man ju en hand fri att sköta piskan med, hålla i sig i vagnen osv. Det ger också en jämnare och lugnare signal till hästens mun.

Fjunet: En gång har jag stått upp i vagnen. Jag kör ofta under väggrindar.
Inte samtidigt va? :eek: :)

LIA

jag kördde nätan jämt själv o utan hjälm :o var ung o hade en väldigt rutinerad häst o tänkte egentligen aldrig på att det kunde hända ngt.

LIA skrev:
Fjunet: En gång har jag stått upp i vagnen. Jag kör ofta under väggrindar.
Inte samtidigt va? :eek: :)

I wish! Då hade man ju kunnat kalla sig själv cirkusartist och ta betalt! :idea:

Med nuvarande häst har varken jag eller någon annan kört ut själv, men på banan har jag kört ensam. Dock tar jag hjälp när vi spänner för mest för säkerhets skull. Spänna ur går bättre då han är tröttare och lugnare då. Då han biland är lite oberäknerlig är det skönt att ha med någon om något skulle hända även om personen knappt sett en häst förr. Med shettisen körde jag nästan alltid själv, tänk så mycket lättare allt var då!

Jag kör nästan alltid själv. De jag har omkring mig är noll intresserade och hur kul är det att ha tjatat till sig en "åkkompis" som tycker vi ska vända hem snart... :crazy:
Använder oftast hjälm iaf :) men jag har unghästar så jag borde inte köra själv :angel:
Men de är ju små ponnyer :smirk:
Annat blir det när det gäller stor ung häst ;)

/Lisa

Kör nästan aldrig själv. Brukar ha med gubben och barnen. Gubben kör mycket sällan själv i skogen. Har ofta en annan kusk med sig om dom jobbar på samma hygge.

Jag har alltid någon med mig när jag kör! Men det är mitt val, eftersom jag har möjligheten att ha det också. Jag tycker det känns bättre att kunna sitta kvar i vagnen medan någon annan går fram och tex fixar med selen eller vad som nu kan behövas göras under en körtur, en säkerhetsgrejj bara. Tycker inte att någon som kör ensam är dum i huvudet. Har man inte möjlighet till groom och man känner att man klarar av hästen, så går det ju bra.

Jag vill alltid ha någon med mig, ja. Jag vill kunna få hjälp om något händer. Jag rider heller aldrig ensam, inte långt åtminstone.

Har alltid hjälm dessutom.

Kör i princip alltid själv - finns helt enkelt ingen som är intresserad av att åka med. Det är ett val jag måste göra: köra själv eller inte köra alls.

Jag kör oftast ensam. Det är det som är poängen för min del, att få vara ensam och få lite lugn och ro.
Ibland vill lillan (4år) åka med, och då vill jag ha någon som kan hålla i henne om något skulle hända, så då är vi tre.

Hej! när jag kör (enbet) shettis är jag nästan alltid ensam och utan hjälm :crazy: men jag har sedan 3 veckor en till shettis och jag har börjat köra par :banana: och ingen av grabbarna (eller jag) har gjort de tidigare, så då har jag alltid med en groom och hjälm:smirk: (men de är urkul tycker grabbarna och jag)

Hi hi, ja du kan väl ta fart före vägbommen och sen hoppar du över den och landar i vagnen efteråt igen. Frågan är bara vad du ska göra med tömmarna.....

brukar alla ha med sig någon när de rider??
Det är farligare att rida än att köra.

Jag brukar iof ha med någon just för då kan man sitta och snacka skit under färden:D
Men jag kan lika gärna köra själv=)

Gazzan skrev:
brukar alla ha med sig någon när de rider??
Det är farligare att rida än att köra.

Där tycker jag att du har fel, det är ju farligare att köra än att rida. Men har man inte varit med om någon olycka eller liknande med ett körekipage kan jag förstå hur du tänker för så tänkte jag oxå innan jag fick min upplevelse.

Om jag vet att hästen kan vara stirrig en dag när jag ska köra då rider jag istället för det känns säkrast så.

Kör nästan alltid själv. Aldrig hjälm och alltid enhandsfatting. :)

Nej jag kör nästan alltid ensam...Hjälm om jag vet att han är väldigt pigg...annars bara keps eller mössa... men visst är det skönt med emdhjälpare omd et strular..och unghästar är det ju bra med...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Samhälle Sju elever blev avstängda en hel vecka för att ha misshandlat en annan elev på Laholmsskolan. Men skolan väljer att inte polisanmäla...
2
Svar
31
· Visningar
2 155
Senast: Renfis
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka