Har ni åkt i era transporter???

Sv: Har ni åkt i era transporter???

Jag har bil och släp som kan transportera dessa två hästar helt lagligt. Varför är du så säker på att TS kör olagligt?

Det var jag som körde dessa tunga hästar och inte TS, men tycker att detta ska släpps då ämnet inte handlar om detta.

Till TS : Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag råkade skriva ut att jag kört två tunga hästar tillsammans i en transport.
Finns tydligen en del som måste påpeka om vikterna, även fast denna tråd inte handlar om det.

åkte med lilla hästen första gången hon skulle åka låda. vi åkte på grusväg. mycket stabilt och tyst. t o m jag som blir åksjuk för minsta lilla tyckte det var ok. släpet är thule royal -10a. min gamla enkelaxlade värmlandsvagn var raka motsattsen. förstår inte hur madame har åkt frivilligt i den i alla år.

Nej, det är inte tillåtet att åka i släpet själv. Jag hade aldrig någonsin delat släp med en häst - never. Däremot har jag på grusväg åkt i samtliga av våra släp för att kontrollera om det är något som behöver åtgärdas.

Absolut bäst komfort var det i Westfalian, bekvämare än normal bil. Det var bara bilen med luftfjädring som erbjöd bättre komfort än släpet. Men den holken hade andra nackdelar, och sammantaget är Boj Classic det bästa av de många släp vi haft.

Jag går åkt i min boj o den är super.
Ganska hoppig utan häst dock. Bägge mina har varit lite luriga att lasta, typiska lastbils hästar. Men efter en resa i min lilla boj var det borta. Så helt fel kan den inte vara. Då är även min ena häst ett maffigt hbl på 176cm

*KL*

Vi köpte släp av en som säljer flera olika märken. Han rekommenderade Henra. Vi köpte ett sånt och det är väldigt stabilt och bra, å billigare än många andra:D
Ska dock provåka det tror jag endera dagen efter att ha läst här:)
Men hästen står lugnt och snällt i det!

Som sagt släpp detta och gå över till ämnet !

Jag menade inte att frångå ämnet, tyckte själv att det var löjligt att det började pratas om vikter, därav detta påpekande (för det var det visst inga problem med. ;)) Men mitt syfte framgick inte lika bra i skrift som i mitt huvud. :)

aha ok.. Jag förstår precis vad du menar..
Har precis köpt en Thule Diamant 1990kg utan fronturlastning, som jag lämnat tillbaks till försäljaren som ska kolla om det är något fel för den rycker så gud förbannat efter bilen.. Har inte ens testat att lasta någon häst för jag tänkte att det MÅSTE vara nå fel på transporten för så där ska dom väl inte bete sig.. Den är sprillans så då känns de som jag inte ska få en sån köregenskap.. Det är ju lite pengar som man lägger ut å då vill jag nog bli mer nöjd än så.. :)

Ok att den är gjord för att gå med last men den måste ju gå att köra tom utan att man ska studsa runt tycker jag..

Vi får se vad som händer..

Jag är förstås införstådd med att det är olagligt att åka i transporten men inte desto mindre intressant då man just med Bojsläpet marknadsför deras classic som släpens Rolls Royce! Jag köpte först ett men efter mina klagomål fick jag även köpa ett annat - som inte var ett dugg bättre. Jag undrar också över deras sk säkerhetstak som enligt uppgift skall åka av om man välter med släpet! Hur bra är det?? Vill man inte i möjligaste mån hålla ihop släpet så att man kanske kan få ut sin häst hel?? Självklart hörs inte oväsendet på utsidan av släpet utan inuti vilket jag visst varit otydlig med! Fautras har varit ett bra släp men jag är inte nöjd med urlastningen då jag med mitt senaste släp finner step up urlastningen för hög!Dessutom finns inga lastutrymmen när man åker iväg på tävling och det saknar jag. Har nu åkt i Umesläpet och det får full poäng på ljudnivå! Ingenting skramlar, det är tyst och stabilt! Jag kan tycka att rampen är i högsta laget men jag har en snäll häst som inte verkar bry sig ett dugg utan snällt knallar på och av. Vi har snälla djur som finner sig i att kliva in i ett litet utrymme och forslas dit det behagar oss! För min del känns det bra att veta hur min häst åker och kanske kan man få en förklaring om man har en orolig häst i transporten. Kanske är det ett jäkla oväsen som faktiskt gör hästen nervös!

Kanske dags att justera påskjutsbromsen?

NU, 2 år senare kanske det kan vara dags. ( det är gjort regelbundet kan jag påpeka som en parantes.....)

Men det ska väl knappats vara dags när den kommer direkt från fabriken eller ???

Jag märkte redan efter några kilometer att den var sådan, tänkte det var vägen som var dålig men när den hade uppfört sig likadant i 12 mil ( som var stärckan från försäljaren och hem ) så tyckte inte jag det var ok längre.....

Men som sagt, Thule ville då rakt inte vara behjälplig med att ta tillbaka den så jag kunde köpa mig en bättre transport.

aha ok.. Jag förstår precis vad du menar..
Har precis köpt en Thule Diamant 1990kg utan fronturlastning, som jag lämnat tillbaks till försäljaren som ska kolla om det är något fel för den rycker så gud förbannat efter bilen.. Har inte ens testat att lasta någon häst för jag tänkte att det MÅSTE vara nå fel på transporten för så där ska dom väl inte bete sig.. Den är sprillans så då känns de som jag inte ska få en sån köregenskap.. Det är ju lite pengar som man lägger ut å då vill jag nog bli mer nöjd än så.. :)

Ok att den är gjord för att gå med last men den måste ju gå att köra tom utan att man ska studsa runt tycker jag..

Vi får se vad som händer..

Det var intressant.....uppdatera gärna om vad som sker, PMa mig om så vi inte tar upp tråden med sånt som inte hör till ämnet.

Hoppas du får bättre respons än mig då !

KL
Jag ser Värmlandsvagnen överallt, men så tycker jag ryktet går att det är en skräp o skrangelvagn. Är det verkligen så?

Alla har olika åsikter, bilda dig en egen uppfattning är mitt tips.

Jag tycker det är en vedervärdig kärra, även de dyrare modellerna är skrämmande dåliga.

Jag har inte åkt själv men återförsäljaren hade ljudupptagningar inifrån olika släp på sin hemsida som jag har hört :)

Sedan om dom är helt sanningsenliga (de var väldigt amatörmässiga ;) ) är en annan fråga :D

Vi leasade en BOJ Bravo SEH som vi var väldigt nöjda med i storlek och väghållning. Däremot skramlade den väldigt på grusvägen när man åkte i.

Vi vart dock tvungna att byta släp (en annan historia här på Buke..) och köpte oss en Christ Comet XL. Och det visade sig vara ännu bättre väghållning i den, ligger perfekt på vägen,rymlig, mkt tystare att åka i, däremot är mellanväggen bara flyttbar i sidled, går inte att ta lös, eller låta en häst stå brett.

Först grät jag störtfloder då jag ville byta rullgardinen bak mot en fast lucka, men det gick inte att göra i efterhand, visade det sig! Men efter att ha provåkt, så inser jag fördelen med den trots allt. Tyst,blåser inte alls i den, och blir mkt bättre ventilation i vagnen, då det är en liten glipa på sidan, istället för att ha luckan på glänt. Det ända som är negativt med den, är att vi måste ha pall att stå på för att nå stropparna.... vill ju inte hoppa upp och dra ner för fort, för då skrämmer man ju hästarna:angel:

Vi har vant alla våra pållar vid att vi drar ner rullgardninen bakom dem, så det går bra men den ena tycker det är väldigt obehagligt och spänner sig lite.... borde gå att uppfinna ngt annat mer "hästvänligt":crazy:

Jag har åkt med i både mitt gamla släp och mitt nya. Det gamla skrammlade inte alls mycket, det var en stabil gammel vagn från -76 -totalrenoverad men ändå. Men vi bytte vagn eftersom vi körde mycket på grusväg o den var enkelaxlad- dvs den hoppa o for som en studsboll i alla hålor.

Min nya, en Ifor Williams HB506 har jag åkt med på samma väg o hålorna märktes knappt! Väsnades inte alls i min uppfattning, utan det enda som verkade jobbigt för hästarna var alla branta nedförslut o skarpa kurvor. Och med tankle på hur lättlastade alla mina kusar har blivit efter vagnbytet så e det nog ett tecken på att dom gillar kärran!

Det ända som är negativt med den, är att vi måste ha pall att stå på för att nå stropparna.... vill ju inte hoppa upp och dra ner för fort, för då skrämmer man ju hästarna

Finns det inget fotsteg bak på luckan? Alla släp som jag har haft med rullgardin har haft ett litet fotsteg, så att man kan kliva upp och nå stropparna.

Jag var tvungen å testa åka i vårat nya när vi hämtade de å då stog jag i släpet upp för grus vägen i stallet å de va helt tyst :love: inte som de andra släpen jag provat åka i. Boj e katastrof men ändå tycks de flesta hästarna gilla å åka i dom.. har även stått i en enkel axlad star trailer rubin å den hoppade mest men skramlade ej så farligt. har stått i ett reko å de va de värsta jag vatt med om :eek: De hoppade å for å skramlade å va mörkt =( Vårat gamla böckman var också ganska tyst om man klämde in en trasa när man stängde övre luckan där bak. för annars stog den å slog men gjorde man de va den tyst =)

Kan för övrigt tillägga att vårat släp är en star trailer xr3000 =) å jag e såååååååååååå nöjd med det. Ligger som en padda på vägen. det är stort och ljust med gott om platts för hästarna både i spiltan och framför. sen ventilationen e super också. vi har 2 öppningsbara fönster sammt att vi har 2 tak luckor som går att öppna med =)

Det man kan göra med överluckan på Boj är att se till att boxlåset är välsmort och vaderat så metall inte åker mot metall... Sen kan man ju alltid smörja hjulnav och axlar, även påskjutsbroms och gånggjärn. Detta påverkar väldigt mycket! Många tror att man köper en trailer och sen är de bara att köra i all evinnerlig tid utan att se efter sakerna...
Bara att fetta påskjutsbroms gör en väldigt skillnad på körkomfort både för oss och för hästen...

Själv har jag en Boj Classic från -99 Hästen kliver på utan problem och står lugnt och stilla... Har inte hunnit åka i den själv än, men eftersom de är en tandem kan jag inte jämnföra att åka "tom" i den och när hästen åker i den, då det är en avsevärd skillnad att ha vikt i den och inte...

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 926
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar