Har ni åkt i era transporter???

Piamaria

Trådstartare
Då jag bestämt mig för att köpa en ny transport i stället för min Fautras så började jakten. Vad kunde duga istället?? Umesläpet tyckte jag var alldeles för högt, sedan fanns det Humbaur, Atec, Ifor Williams, Boj......jag tyckte att allt kändes smäckigt. Bestämde mig för ett Boj Classic och köpte ett! Himmel vilket rackel! Jag rekommenderar alla med ett Boj att åka i släpet på en grusväg! Det är en ljudnivå som är helt hysterisk, allt skramlar och luckan är sedan antiken! Deras snöskydd är rena skämtet då det är rörisolering som helt knapphändigt är ditsatt på ett släp för över 150000! Sadelkammaren och övrigt utrymme till ryttaren var jättefint men hästen stod trångt även i ett extra högt o brett släp. Faktiskt endast 80 brett och 190 långt vilket inte räcker alls till en stor häst!Vad jag kan säga om Boj är att de var jättebra att tala med och det var inga problem att lämna tillbaka släpet! På gården står nu ett Umesläp som jag tycker är stort och bra för min häst! Allt verkar stabilt och ingenting skramlar och väsnas när man kör. Lasthöjden är dock hög och det gillar jag inte! Jag hoppas dock att pållen min ska fixa det bättre än jag som endast har kört Fautras de sista 10 åren! I morgon är det premiärtur, jag hoppas att det går bra!!!

Sv: Har ni åkt i era transporter???

Jag har åkt i en Boj och jag säger precis som dig. Herrgud vilket j*vla skrammel till transport. Detta var en -07a tror jag, så ändå ganska ny.
Jag stod i på en grusväg och vi kom upp i 65km och fy tusan säger jag bara. Skulle aldrig köpa en Boj, det skramla, slog och luckan trodde jag skulle hoppa bort för den skramla som tusan. Ingen stabilitet i själva vagnen heller.

Nu stod jag med en stor ardenner och en nordsvensk på varsin sida om mig i transporten och kan då tycka med dessa vikter att transporten borde gå stadigt, men icke. Har aldrig åkt i den tom, det vill jag nog inte göra heller, både jag och hästarna var livrädda att transporten skulle braka ihop, för så lät det iaf :(.

Har själv en gammal Värmlandsvagn -98, boggie. Den låter nästan ingenting och går stadigt, den har jag åkt upp till 80km utan att tycka det var otäckt.

Tycker att man ska som person ( hur olagligt det än är ) åka i transporten för att känna hur det känns. Okej att de har 2 ben mer än oss, men detta oljud det var i Boj kan inte vara direkt trevligt för hästen.

Har mina funderingar över de transporterna med pressening som lucka där bak, om det blåser och rör på sig mycket eller om det är riktigt fast och bra, aldrig åkt i en sådan så vet inte, men någon kanske gjort det ??

Jag har en Thule Star Safir.

Åkte i den öfr ett par somrar sedan då jag var tvungen hålla ett nyfött föl.

Jag kan inte förstå att hästarna ens går på !
Det låter och bråkar, studsar och slår i golvet.....nu åkte vi iochförsig på en dålig väg samt inne oå själva betesmarken men ändå.....

Nej, det är ingen bra miljö alls.....

Vilken enrom tur du hade som fick lämna tillbaka BOJ släpet !!!

Jag köpte mitt Thule nytt från fabrik oxå, hämtade det och redan på hemvägen märkte jag att det inte alls var som utlovat eller att det var som det jag hade provkört.
Försökte i flera månader att få lämna tillbaka det men de gick inte med på det....de kunde byta ut det men jag ville ha fronturlastning och då fanns endast Diamant att välja på som då blev alldeles för stort för mig.

Jag var inne på UME släp men tyckte det var så mycket pengar.....hade även på gång att byta direkt mot en BOJ , den försäljaren var väldigt förstående....

Men det rann ut i sanden alltihop så nu har jag mitt Thule Star. Är nöjd med säkerhet osv men inte med köregenskaperna när den är utan last.....

Om du har varit nöjd med ditt Fautras i 10 år, varför köper du inte ett sådant då?

Hur menar du att du inte gillar din Thule när den går tom?
Går den illa på vägen?

Om du nu varit så nöjd med Faturas varför byta märke?

Jag personligen älskar mitt BOJ släp och mina hästar med det går stabilt och jag har då aldrig hört något oljud från min BOJ dock är det en 08 men så stor skillnad kan det inte vara.

Jag kör bara Umeå släp, de är isolerade och med boggie går den super efter vägarna. Häsrarna har gott om plats i sidled och i höjd!
Ps har alltid haft Umeå´släp , även enaxlade och har altid trivts utmärkt med dom! Nu har jag en A60 med sadelkammare o den är suuper på endagarsvisningar/tävlingar etc :)

.

Nu stod jag med en stor ardenner och en nordsvensk på varsin sida om mig i transporten och kan då tycka med dessa vikter att transporten borde gå stadigt, men icke. Har aldrig åkt i den tom, det vill jag nog inte göra heller, både jag och hästarna var livrädda att transporten skulle braka ihop, för så lät det iaf :(.

Vad hade ni för dragbil för att få dra så mycket?

Nu stod jag med en stor ardenner och en nordsvensk på varsin sida om mig i transporten och kan då tycka med dessa vikter att transporten borde gå stadigt, men icke. Har aldrig åkt i den tom, det vill jag nog inte göra heller, både jag och hästarna var livrädda att transporten skulle braka ihop, för så lät det iaf .

Fick släpet Lastas så tungt???

Oj vilken typisk bukekommentar... Troligen var det en bigass dunderBoj dragen med en lika bigass bil och föraren hade självklart E-behörighet. Orka bry sig liksom.

*kl*

Jag har en Christ Comet och jag har åkt i den kort sväng första vändan fölet skulle åka. Visst lät den lite, men det var mest vägljud och jag uppfattade inte det som att det var släpet i sig som lät. Men egentligen skulle man självklart haft ett isolerat släp. Hästar är verkligen snälla!

Hur menar du att du inte gillar din Thule när den går tom?
Går den illa på vägen?

Åh nej, den ligger underbart på vägen. Verkligen stadigt och man känner inte direkt att den är där förutom.....

Men uppenbarligen är just mitt exemplar inte kompatibelt med min bil......( inte med 5 andra bilar vi testade med heller ) ....... enligt Thule :)

När den är tom så rycker det i kroken....så fort det kommer minsta ojämnhet i vägen så rycker den till liksom, vilket väl är helt ok....men sen blir det nån "ringar på vattnet effekt" som gör att den gungar bakom bilen framåt-bakåt-framåt-bakåt-framåt.....om du förstår....rörelsen förstärks och det slutar inte efter ett ryck utan fortsätter 2-3 gånger......

När jag köpte den så hade jag en typ av bil, vi testade köra med flera olika typer av bilar och nu har jag bytt bil till en annan modernare bil men den är likadan med vilken bil som....

Mycket irriterande tycker jag.....:mad:

Men jag är extra känslig, vilket jag påpekade för försäljaren och släpet jag provkörde uppförde sig inte alls på det sättet.......så jag blev mycket förvånad när det blev så annorlunda.....
Enligt vad jag TROR så beror det på att jag har fronturlastning, det var inte på släpet jag provkörde.
Vikten måste ju rimligen ändras, alltså kultrycket tänker jag på, när det blir några kilon tyngre fram......
Men enligt Thule hade det ingen betydelse......:confused:

Oj vilken typisk bukekommentar... Troligen var det en bigass dunderBoj dragen med en lika bigass bil och föraren hade självklart E-behörighet. Orka bry sig liksom.
:grin:
Med tanke på att det blir rejält med övervikt undrar jag, för jag vill inte möta ett sånt ekipage som går åt helvete men du kanske tex vill ha ett sånt i röven om du måste tvätnita och halt underlag? Mer mos mera mos.
Lite övervikt säger jag inget om, men tror inte det räknad som "lite".

Det behöver inte bli övervikt. Och det behöver inte vara en otillåten kombination.

Varför så snabb att dra slutsatser?

Herregud säger jag bara !. Nu handlar inte denna tråd om övervikter eller vilken dragbil vi hade osv. En aning olagligt var det nog, ja.
Minns inte märket på bilen, någon jeep av ngt slag och föraren hade E kort, tror dock det ändå blev lite för tungt.
Men vi valde att köra då vi skulle bara flytta dem 3km i skogen och ville testa lasta dem.

Som sagt så handlar inte denna tråd om detta utan då får någon ta upp en annan tråd !!. Släpp detta och gå tillbaka till ämnet !

Om du nu varit så nöjd med Faturas varför byta märke?

Jag personligen älskar mitt BOJ släp och mina hästar med det går stabilt och jag har då aldrig hört något oljud från min BOJ dock är det en 08 men så stor skillnad kan det inte vara.

Får man fråga om du själv åkt i transporten ??

Jag har kört många Boj släp och tycker de går stadigt efter bilen och inget oljud som jag hör.
Men nu när jag åkt i själva transporten, så nej tack säger jag då.

Gratti spå födelsedagen!

Till tråden:
jag har åkt i mitt christ champion (har åkt i andra släp också) men upplever min christ som den tystaste och stabilaste!! och alla hästar står lungt, rymligt o tryggt i den.

dock förstår jag inte hur hästar kan hålla balansen i något släp!? man vet inte när, var hur dte svänger, bromsar, gasar.. shit ja.. (nu har jag iof sjukdom me dbalansproblem men ändå..)

Ja jag har åkt i mitt Boj släp. Överluckan i bak skallrar lite men det är oxå det enda inget speciellt ingen "ljudnivå som är helt hysterisk" i min inte. Men det är ju ingen Boj Classic heller det kanske är jätteskillnad men tycker ändå att Classic borde vara ännu tystare än min då de är mycket dyrare

:grin:
Med tanke på att det blir rejält med övervikt undrar jag, för jag vill inte möta ett sånt ekipage som går åt helvete men du kanske tex vill ha ett sånt i röven om du måste tvätnita och halt underlag? Mer mos mera mos.
Lite övervikt säger jag inget om, men tror inte det räknad som "lite".

Jag har bil och släp som kan transportera dessa två hästar helt lagligt. Varför är du så säker på att TS kör olagligt?

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 926
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar