Har någon haft problem med CSN-lån?

Monimaker

Trådstartare
Jag behöver få ventilera, och vilket ställe har fler kloka människor än buke? :D

I höst kommer jag (förhoppningsvis) få CSN-lån. Jag har fixat ett boende med två andra studiekamrater, men den senaste tiden har oron över huruvida jag kommer få lånet eller ej börjat gnaga i mig. En oro som har framkommit då alla andra saker fallit på plats. Är det någon här som har haft problem att få sitt CSN-lån beviljat och hur har ni gått tillväga? Eller är det idel solskenshistorier?

Jag har läst mitt första år av en treårig utbildning klart vid universitetet och läser 30 högskolepoäng per termin. Det första året av studier har avlöpt utan problem och jag har erhållit samtliga poäng. Resterande delen av kraven som finns på CSNs hemsida uppfyller jag, men jag blir paranoid och utgår från att CSN just nu sitter och letar anledningar till att just jag inte ska slinka igenom deras granskande ögon. :yuck:

Jättelöjlig är jag, men jag kände bara att jag behövde få skriva. Det är ju bara att vänta och se! Jag försöker intala mig själv att det inte finns någon anledning till att säga nej, vad jag kan se. Jag går en utbildning som kvalificerar, har ett år av goda resultat, har åldern inne ..

Jag oroar mig för mycket. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Ja du oroar dig för mycket ;) Klart du kommer få CSN i höst, finns ingen anledning för dem att neka dig det. :)
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Äsch, varför skulle du inte få lånet? Har aldrig hört någon som inte fått det. Sänkt bidragsdel, men aldrig helt på bar backe.
Det kommer gå bra! :)
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Allihopa: Tack för era stöttande ord! :love:

Jag är bara så orolig för att de kommer peka på att jag gick ut gymnasiet med ett samlat betygsdokument och inte ett komplett slutbetyg. :o Det var en jobbig tid, så efter gymnasiet hoppade jag på en allmän linje på folkhögskola och läste in högskolebehörighet med högsta betyg. Men det borde väl inte vara en avgörande faktor?

Jag har ingen skuld hos CSN eller någon annan innan. Jag hoppas bara inte att min gamla, jobbiga tid ska förhindra mig nu. :eek:
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Du lär inte ha några problem :)

Kan dock berätta att CSN inte anser att (min egen) förlossning var ett giltigt frånvaroskäl... Det gjorde att jag läste termin 4 av Juristprogrammet helt utan studiemedel.
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Jag är bara så orolig för att de kommer peka på att jag gick ut gymnasiet med ett samlat betygsdokument och inte ett komplett slutbetyg. :o Det var en jobbig tid, så efter gymnasiet hoppade jag på en allmän linje på folkhögskola och läste in högskolebehörighet med högsta betyg. Men det borde väl inte vara en avgörande faktor?
Sånt bryr de inte om. Iofs var det 10 år sen men jag fick iaf lån och bidrag för att läsa på gymnasienivå på komvux fastän jag inte hade grundskolebetyg... :) (Men då hade jag gjort nivåtest innan).
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Har aldrig haft problem med CSN. Skickar in min ansökan två terminer i taget i god tid, ändrar inkomsten efter behov och ser till att klara mina studier.

Det enda CSN bryr sig om är att du uppfyller kraven på studieresultat och att utbildningen du går är berättigad studiemedel. Sen kan det vara en bra ide att hålla koll på antalet veckor man använt, eftersom man får maximalt 240 veckor på eftergymnasial nivå. Det motsvarar dock sex års heltidsstudier...
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Du lär inte ha några problem :)

Kan dock berätta att CSN inte anser att (min egen) förlossning var ett giltigt frånvaroskäl... Det gjorde att jag läste termin 4 av Juristprogrammet helt utan studiemedel.

:rofl: :rofl: Det sjukaste jag hört! Måste varit en miss?! Eller sa flera personer på CSN samma sak?
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Jag hoppas så att det slår väl ut!
Egentligen vill jag greppa telefonen, ringa dit och gråtandes be någon stackars människa lyssna på min situation och uppskatta min chans att klara mig igenom deras granskning. :D Men samtidigt har jag sett folk i sämre sits klara sig. Hur mycket tror ni de bryr sig om gymnasiebetygen när folkhögskolan och universitetet går bra? :eek:

.. Det var ju också ett sätt att resonera! Vad skulle du ha gjort egentligen? Placerat dig längst bak i klassrummet och föda där medans din högerhand (eller vänster, om du är vänsterhänt) genom dimmig dåsighet flitigt för föreläsningsanteckningar? O_o
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Du anar inte hur mycket dina ord (och ni andras!) bidrar till att jag kanske kommer kunna sova inatt. :D
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Jag har inga planer på ett sådant långt lån, utan det är de resterande två åren som gäller för tillfället. Jag kommer försöka spara undan en del också varje månad för att kunna betala tillbaka direkt jag slutat studera. :D
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Den som lever får se. Det är ingen idé att du går och oroar dig över det nu. Det finns ändå ingenting du kan göra nu :)
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Jag vet, men det är så svårt att låta bli. :o
Mina papper kom in till dem igår, så nu är det evig väntan. Jag vet inte hur lång tid sådana här beslut tar! Jag har ju bara haft studiebidraget förut.
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

.. Det var ju också ett sätt att resonera! Vad skulle du ha gjort egentligen? Placerat dig längst bak i klassrummet och föda där medans din högerhand (eller vänster, om du är vänsterhänt) genom dimmig dåsighet flitigt för föreläsningsanteckningar? O_o

Jag tror de tyckte att jag skulle skriva en uppsats på förlossningen ;)
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Som om inte uppsatserna är stressiga nog, nu lägger vi till en helt ny dimension! :D
 
Sv: Har någon haft problem med CSN-lån?

Jag vet, men det är så svårt att låta bli. :o
Mina papper kom in till dem igår, så nu är det evig väntan. Jag vet inte hur lång tid sådana här beslut tar! Jag har ju bara haft studiebidraget förut.

Jag vet, jag är själv en som gärna oroar mig i onödan. Det blir dock ännu svårare att sluta när du upprätthåller din oro/ångest genom att tänka "tröstande" tankar eller ställa återförsäkrande frågor (både här på buke, i verkliga livet eller/och i dina tankar). Det lättar oron för stunden men gör den värre i långa loppet! :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp