Har min häst svängd bröstbenskurva?

CallMeAce

Trådstartare
Hade tänkt köpa en svängd sadelgjord, tex glen gordons. Då min häst har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget och så har hon vääldigt stora bogar. Som så många islandshästar. Hon puttar fram sadlarna. Denna sadeln är utprovad och passar. Har läst om svängda gjordar att hästen måste ha en svängd bröstbenskurva så min fråga är om min häst har det och om ni tror att en svängd gjord kan funka till henne?

pic_185289347.jpg

Sv: Har min häst svängd bröstbenskurva?

Du kan absolut ha en svängd gjord på den hästen, gäller bara att hitta rätt modell :)

Jag funderar på en glen Gordon för de såg väldigt svängda ut. Kanske blir FÖR svängd till o med.

Dom är ordentligt svängda men tyvärr inte jätteroliga i lädret. Jag sålde min för hästen fick skav av den, var hård och rätt "plastig".

Har hört flera som tycker dem skaver. Någon som vet om det finns någon annan som är lika svängd?

Teknas svängda gjord har jag bra erfarenhet av iaf. Kan ju alltid testas :)

Jag har testat både Glen Gordons och Treadstones svängda dressyrgjordar och min häst fick skav av båda. Jakten på en mjuk och trevlig dressyrgjord fortsätter ;)

Du behöver inte en så svängd gjord. Det finns en threadstone gjord som jag tror skulle ligga perfekt på din häst. Även Globus Ronja tycker jag är trevlig.

Horze har en bra lite svängd dressyrgjord:p

Du bör nog ha en rak SMAL gjord i stället....
För ju bredare gjord du har ju mer glider den då dom oftast har tt väldigt litet "utrymme" för sadelgjorden.
Leta upp det utrymmet, det ligger oftast rakt under sadeln, det är nog bara 4-5 centimeter brett och att då lägga dit en gjord som är 10-15 centimeter bred är att be om ett misslyckande med att få den att ligga där den ska.

Det fungerade perfekt på alla mina hästar med väl välvda revben och sadelgjordsläget längre bak än "normalt".

28973354.jpg

Jag har GGs svängda gjord på min häst och är väldigt nöjd med den. Den är stabil och samtidigt mjuk i lädret. Har haft den i 6 år nu.

Sådan där smal gjord runtom hade nog aldrig min häst accepterat.

TS; jag har en häst med sadelläget längre bak än gjordläget samt att han har svängd bröstbenskurva. Har en Amerigo anatomisk gjord, är ganska smal som Palle visar, men har tryckplatta undertill för att det inte ska bli för "smalt" på det känsliga stället mitt under.

Hej!Såg dina gjordar och blev såååå nyfiken.:idea:Vad är det för märke?Varför ser de ut så?(minska trycket eller vad)vart hittar jag dem?
mvh Maud

Du har PM som väntar...

Dom är gjorda till våran Lippa som hade så smalt sadelgjordsläge och sadeltvång, eller rättare sagt sadelgjordstvång.
Redan vid första ridturen slappnade hon av efter några minuter och sen bara ÄLSKADE hon gjordarna.

Efter hon gick bort i december 2010 så prövade jag dom på våran nya häst, ett fullblod, och han blev lika glad över dom som hon blev.

Dom ska användas UTAN något mellan resåren och pälsen, trots det så skaver dom inte, Lippan var också extremt skavbenägen.
Lippan hade så tjocka fula gamla skavsårsärr under armbågarna att hon knappt kunde få in armbågarna mot kroppen, men efter hon fick dessa gjordar blev det inga fler sår eller nyp där så hon kunde sluta spänna sej av den anledningen....

Skönt att det funkar på dina hästar. Men jag är tveksam till hur bra det är för hästen att ha en sadel med så mycket resår? Då blir det ju ett kostant tryck vilket jag har hört inte är bra. Hur funkar det i verkligheten tycker du?

Det blir inget konstant statiskt tryck utan det varierar vartefter hästen andas, vilket den kan göra helt obehindrad då gjordarna inte är "fasta" och "stela".

Jag tycker inte heller att man sitter ostadigt i sadeln vilket var min första tanke då jag testade dom första gången.
Men det kräver kanske en korrekt anpassad sadel, vad vet jag..............

Och till alla som undrat VAR i landet dom är tillverkade så är dom gjorda i Stockholm.

Fast om det inte ska bli ett kostant tryck så måste de ju vara spända så att resåren inte sträcks alls. Och jag tänker att det borde vara lätt att spänna lite för hårt så att resåren sträcks ut. Eller är resåren så hård att det är svårt att sträcka ut den när man spänner?

Klart att trycker varierar när hästen andas, men om resåren är minsta utsträckt när hästen andas ut så blir den ju ännu mera utsträckt när hästen andas in. När resår är utspänd så trycker det. Sen är det väl säkert olika hur man upplever trycket, men faktum kvarstår att en spänd resår/gummi ger ett tryck eftersom materialet vill tillbaka till sitt ospända läge.

Senast ändrad:

Men då borde det inte vara någon större skillnad på de gjordarna och en gjord med resår i båda ändar/på mitten?!
Tycker du de oxå ger ett konstant tryck? Även en gjord utan resår får ju ett konstant tryck, om än på ett helt annat sätt.
Hade jag haft häst med knepigt sadelgjordsläge/glidande sadel så hade jag absolut kunnat testa den typen av gjord.
Sen ska man ju aldrig blådra någon gjord oavsett resår eller ej.

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
429
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka