Har man väl börjat med Glucosamin ....

fem

Trådstartare
Kan det verkligen vara riktigt? Det påstås att man måste fortsätta med Glucosamin när man en gång har börjat. Kroppen uppges sluta tillverka ämnet när man har väl har börjat med denna tillsats.
Hur skall man då kunna testa ifall det har effekt om man är tvungen att fortsätta livet (hästens alltså) ut.
Naturligtvis är det en ekonomisk fråga. Kostnaden ligger på ett par hundra kronor per månad.
Nej, jag har svårt att tro att man helt förstör kroppens egenproduktion. Man kanske bör minska successivt men sedan tror jag nog att egenproduktionen kommer igång igen.
Vad tror ni? Vet ni hur det förhåller sig?

Sv: Har man väl börjat med Glucosamin ....

Har jag aldrig hört.
Men jag skulle ta telefonen och ringa någon läkare om saken.
man ordinerar många äldre att ta det, så de lär ju inte sluta, men det borde finnas belägg får något sådant i så fall.
ring sjukvårdsuplysningen, eller apoteket och fråga vart du kan vända dig för svar.

fem skrev:
Kan det verkligen vara riktigt? Det påstås att man måste fortsätta med Glucosamin när man en gång har börjat. Kroppen uppges sluta tillverka ämnet när man har väl har börjat med denna tillsats.
Hur skall man då kunna testa ifall det har effekt om man är tvungen att fortsätta livet (hästens alltså) ut.
Naturligtvis är det en ekonomisk fråga. Kostnaden ligger på ett par hundra kronor per månad.
Nej, jag har svårt att tro att man helt förstör kroppens egenproduktion. Man kanske bör minska successivt men sedan tror jag nog att egenproduktionen kommer igång igen.
Vad tror ni? Vet ni hur det förhåller sig?

Har lite erfarenhet av just Glucosamin själv. Har själv haft problem med mina höfter, "snodde" därför lite av min kuses pulver. Åt det runt 2 månader tror jag, slutade sedan och värken kom tillbaka. Åt det ett litet tag till, och slutade sedan när paketet var slut. Nu är jag helt bra i höfterna, värken har inte kommit tillbaka... :)

Har fortfarande kvar mina problem med grunda höftledsskålar men jag har inte ont av det längre.

mvh Jessica

Det är inte så att Glukosamintillförsel påverkar kroppens egen produktion av Glukosamin, däremot ökas proteoglykanbildningen som är en beståndsdel i brosk. Genom att ge Glukosamin ökar man alltså proteoglykanbildningen som minskar nedbrytning av brosk, och ger man inte Glukosamin går proteoglykanbildningen tillbaka till den nivån det var innan Glukosamin tillfördes.

elle12 skrev:
Det är inte så att Glukosamintillförsel påverkar kroppens egen produktion av Glukosamin, däremot ökas proteoglykanbildningen som är en beståndsdel i brosk. Genom att ge Glukosamin ökar man alltså proteoglykanbildningen som minskar nedbrytning av brosk, och ger man inte Glukosamin går proteoglykanbildningen tillbaka till den nivån det var innan Glukosamin tillfördes.

Jag har en teori ang varför jag blev av med smärtan. Antagligen hade jag väldigt spända muskler o senor just runt mina höftleder, kanske t o m inflammationer, vilket ledde till smärta hos mig. När jag åt glucosaminet så fick kroppen en möjligthet att slappna av o läka ut.

Måste ju bli nåt liknande för hästar. Men är lederna utslitna så lär det ju inte hjälpa att man ger en kort period utan då får man nog forstätta ge glucosamin så länge hästen lever, för då försvinner ju inte problemet.

mvh Jessica

Lite off-topic kanske, men 15 nötter om dagen ska tydligen ge samma mängd glucosamin som en daglig dos av dyrt medicinskt pulver..
Något att tänka på, bara... :p

Helt vanliga nötter, dom bästa är också dom vanligaste, typ hasselnötter, valnötter och mandlar.

Jag testade Flexijoint på min häst (med hög dos) och när det inte gav någon effekt så slutade jag ge det tvärt för att kunna få reda på om det kanske hade givit effekt ändå (dvs om hästen var bättre med än hon hade varit utan) och det gjorde heller ingen skillnad, så det borde inte vara några problem med att sluta. Men den som lever får väl se om det blir problem i längden för min häst då? :smirk:

Det har jag faktist oxå hört, av en gammal travgubbe som tydligen är välbekant med detta preparat och andra liknande. sen om det stämmer det vet jag inte..

han är även försäljare i en hästshop som säljer dessa preparat.

Yamaha skrev:
Helt vanliga nötter, dom bästa är också dom vanligaste, typ hasselnötter, valnötter och mandlar.

Vill man att hästen skall äta nötterna så får man nog mala nötterna. Skulle vara rädd att de fastnar i halsen annars. Hemsk tanke: en valnöt i halsen och ingen kräkreflex...:cry:
Kan det månne finnas nötallergiker bland hästar?

Jag ger glucosamin till min häst under tävlingssäsongen, men sen trappar jag ner och slutar helt däremellan. Så jag tror inte att man måste fortsätta med det livet ut.

Jag håller med er andra som skriver här. Har man en gammal häst med ledförslitningar så måste man nog fortsätta livet ut, annars tror jag att man kan ge det under en period, t.ex vid intensivt tävlande eller för att snabbare läka ut ledinflammationer.

Min häst har fått glukosamin i 5 år nu efter rejäl hovledsinflammation som tog flera behandlingar att läka ut. Han har inte haft hovledsinflammation sedan dess. Jag får väl aldrig reda på om det är glukosaminet som hjälpt eller vad för jag tänker fortsätta ge honom det livet ut.

Låter som kvalificerat skitsnack att man skulle vara tvungen att fortsätta med glucosamin resten av livet. Har hört precis detsamma om morötter.

Däremot stämmer det ju att slutar man så kommer kroppen att återgå till att inte producera ämnet som bygger på ledbrosket. Så smärtorna återkommer.

Ylva86 skrev:
Låter som kvalificerat skitsnack att man skulle vara tvungen att fortsätta med glucosamin resten av livet. Har hört precis detsamma om morötter.

Däremot stämmer det ju att slutar man så kommer kroppen att återgå till att inte producera ämnet som bygger på ledbrosket. Så smärtorna återkommer.
Hur vet du att det stämmer????

Jag har för mig att jag har hört att kroppen återgår till att producera samma mängd som den gjorde innan man började ge glucosamin.

Det kan ju funka för vissa men inte för alla. Har hästen haft ledproblem så kan det ju lättare komma tillbaka.

Jag hade hasledsproblem på min pålle 2002 och började då ge glucosamin och jag kommer nog att fortsätta med det. Ger nu iofs hälften glucosamin och hälften gurkmeja. Ska se om det ger samma effekt, isf så kanske jag går över helt till gurkmejan. Det ska ju funka på samma sätt men kilopriset skiljer ju med ca 350 kr.

Har läst forskningsrapport. Kan bara inte erinra mig var. Jag har själv ätit glucosamin och tyckte att det funkade. Äter det inte just nu och nu är mina ledsmärtor snart likadana så det är nog bara att börja igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
S
Hästvård I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört...
2
Svar
25
· Visningar
17 016
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar