Har katten mjäll!?

Houdinie

Trådstartare
Hankatten har fått en massa vita prickar i pälsen, ser ut som pyttesmå snöflingor.

Kan han ha fått mjäll?
Vad gör jag åt det?

Bild:
Spirit_mjllApr06.jpg

Måste visa denna oxå bara för att han är så vacker! :love
Spirit_ryggApr06.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har katten mjäll!?

Ja, ser ut som mjäll. Brukar ofta kunna komma i samband med vårfällningen, men även hänga samman med för lite fett i kosten.

Mitt tips: Bada med ett riktigt bra kattschampo och borsta extra. Ge mer fetthaltig kost.

Fin kisse, i alla fall fin rygg... :love: ;) Han verkar ha jättefin päls, så jag tror det räcker om du gör som jag tipsat dig om. :)

Tack för råd och beröm! :D

Jag har Catmans kattshampoo och det står att det ska förebygga mjäll, så det blir genast kattbadning.

Tyvärr ska katten sättas på diet pga att han är så tjock (brås på matte), var på årlig vaccination och koll i förmiddags och han ordinerades "mindre mat, mer aktivering"...

Min katts mjäll hänger ihop med vikt och kost, får han "vanlig" mat och/eller går upp i vikt kommer mjällen, sätter jag honom på diet och håller honom på en lagom nivå är pälsen fin, så kanske kommer de att försvinna på din katt då han bantats lite...

Dra ner på kolhydraterna i stället för på fettet och proteinet, om du ska banta din kisse... :idea:

Kan du inte sätta in en bild till, så vi får beundra framsidan också? ;)

Sotis skrev:
Dra ner på kolhydraterna i stället för på fettet och proteinet, om du ska banta din kisse...
Hur då? Har du tips på foder?
Nu får han ca 60 gram RC Silhuette per dag + två matskedar blötmat.
Blötmaten ryker nu, men hur gör jag med torrfodret?

Duger denna bild uppifrån?
SpiritDec053.jpg

Senast ändrad av en moderator:

kem skrev:
Min katts mjäll hänger ihop med vikt och kost, får han "vanlig" mat och/eller går upp i vikt kommer mjällen, sätter jag honom på diet och håller honom på en lagom nivå är pälsen fin, så kanske kommer de att försvinna på din katt då han bantats lite...
Låter vettigt.

Jag skulle göra precis tvärtom, skippa torrisarna och ge blötmat istället.

Allt torrfoder innehåller spannmål och det är kolhydrater. Katten behöver nästan inga kolhydrater alls, bara fett och protein.

Vore jag som du, skulle jag ge ett bra blötfoder utan onödiga tillsatser. Vanlig Mjau har jättebra sammansättning. (Skippa "Sunda Målet", inte nyttigt för katt med potatis och vad de nu satt till....)

Finns andra här på forumet som kan mycket mer om kattnäringslära än jag. Tips: starta en ny tråd och fråga om bantarmat, ska du se du får massa bra råd.

Ståtlig kisse du har! :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 664
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama