Har jag rätt att begära smärtlindring vid spiralbyte?

Du kan om inte annat begära ut dina journaler och ta med/ge dessa till din nya mottagning. Om de är så att du har bytt län och de har olika journalsystem.
Då borde du kunna ha tillräckligt med stöd för att du ska få den hjälp du behöver för ett smärtfritt byte.:)

Smart! Ska kolla upp det :)

Jag är förövrigt lite orolig inför mitt eget byte. Mina trådar har vandrat iväg så de finns inte tillgängliga, vet inte riktigt hur de gör då..

Mina väninnor och min syster blev endast tillsagda att ta receptfria värktabletter innan, nästan varenda en svimmade av smärta. Och detta är inte vidare länge sen utan inom 10-årsintervallet.
Lite OT men fruktansvärt om det anses normalt av vården att svimma. En man hade ju inte accepterat den behandlingen.

Lite OT men fruktansvärt om det anses normalt av vården att svimma. En man hade ju inte accepterat den behandlingen.

Håller helt med.

Först fick jag i 8 (!!) år bli misstrodd av vården och höra att mina smärtor skulle ge sig när jag blev äldre och hade fött barn :meh: När så väl endo var konstaterad så är jag bara sjåpig. När jag var 26 fick jag höra att jag inte borde vänta längre med barn. Nu är jag 31 och nyinflyttad till Sveriges bibelbälte, vad ska de komma med nu? :D

Vadå, kleta bedövningssalva långt upp mot livmodern?
Det är ju inte de yttre delarna som gör ont, det är kramperna och man kan även få rejäla ”svimningsreaktioner” när spiralen ska på plats.
Det beror på hur en ser ut anatomiskt och så är man ju också olika känslig för smärta.

Just så jag tänker också. Annars hade en kunnat smeta en tampong i Emla :up:

Det låter väldigt konstigt att man skulle sätta in spiral utan bedövning. Jag vet inte hur det är i andra län, men de (bekanta) jag känner som har spiral fick bedövning vid insättning och uttag. Utan att ha endo. eller annan problematik.
Här är inte standard att de ger nån bedövning alls. Blev rekomenderad Alvedon innan första gången (och tog den andra också). Kändes i princip inte alls, första gången fick jag mensvärk.

(Inte för att det hjälper ts kanske men som kommentar på ovanstående).

Det kan nog ha ändrats riktlinjer relativt nyligen då? Jag är också från Stockholm så någon skillnad mellan län i ditt fall torde det inte vara, snarare skillnad mellan mottagningar.

Mina väninnor och min syster blev endast tillsagda att ta receptfria värktabletter innan, nästan varenda en svimmade av smärta. Och detta är inte vidare länge sen utan inom 10-årsintervallet.
Samma här. Ingen smärtlindring utöver tabletter. Och det är inte ens två år sedan.
Den där mätningen gjorde så jäkla ont!
Svimmade också efteråt. Men längre efteråt än man brukar. Trodde liksom faran var över.
Tur att det är några år till den ska bytas...
Bedövningsspray. Vill minnas att min BM använde sån när hon skulle mäta inför första insättningen. Behövde ingen bedövning när jag bytte spiral. Enligt henne är mätningen värre än insättningen för de flesta.
Gör de bara mätningen första gången?
*hoppas*

Samma här. Ingen smärtlindring utöver tabletter. Och det är inte ens två år sedan.
Svimmade också efteråt. Men längre efteråt än man brukar. Trodde liksom faran var över.
*hoppas*

Min BM gjorde inte om mätningen när jag bytte från hormon till koppar, men hon sa uttryckligen att hon bara lät bli att mäta för att hon själv gjort förra mätningen.

*hoppas*
De har gjort mätningen alla gånger för mig, tyvärr :(.

Det låter väldigt konstigt att man skulle sätta in spiral utan bedövning. Jag vet inte hur det är i andra län, men de (bekanta) jag känner som har spiral fick bedövning vid insättning och uttag. Utan att ha endo. eller annan problematik.
Här är inte standard att de ger nån bedövning alls. Blev rekomenderad Alvedon innan första gången (och tog den andra också). Kändes i princip inte alls, första gången fick jag mensvärk.

(Inte för att det hjälper ts kanske men som kommentar på ovanstående).

Jag är i samma landsting som du @Dressyrtjejen_97 och nu när jag bytte min för ett par veckor sedan så var det absolut inte tal om någon annan bedövning än egen receptfri förmedicinering. Det var drop-in och under tiden jag satt i väntrummet så sattes det 3 eller 4 spiral och jag såg samtliga som gick in för spiral insättning/byte (de hade alla spiralaskar med sig in eller sa vad de skulle göra i kassan) komma ut för egen maskin inom 10 minuter. Så även fast många tycker att det är jobbigt så klarar många av insättningarna och bytena utan större problem.

Mitt eget byte var obekvämt och obehagligt men det gjorde inte direkt ont. Skitsmidigt och sedan känsla av mensvärk i ett par dagar. Däremot så var det en väldigt erfaren BM som gjorde bytet och mätningen (sorry @Cattis_E) så det som tog längst tid var för mig att få på och av mina byxor och skor...

KL

Gah! Jag blir arg! :rage: Finns det bedövningsspray?! :mad: På mig gör det ont! :(

Jag har inte svimmat, men två gånger av tre så har barnmorskan varit orolig för det (kanske tredje gången också, det var lite språkförbistring och jag fattade inte vad hon sa), så det ses nog som normalt.

Mvh,
Lady_S

KL

Gah! Jag blir arg! :rage: Finns det bedövningsspray?! :mad: På mig gör det ont! :(

Jag har inte svimmat, men två gånger av tre så har barnmorskan varit orolig för det (kanske tredje gången också, det var lite språkförbistring och jag fattade inte vad hon sa), så det ses nog som normalt.

Mvh,
Lady_S

Helt vansinnigt att det så uppenbart sällan erbjuds när det finns. Skulle de göra så hos tandläkaren också liksom?

KL

Mvh,
Lady_S

Jag tror inte sprayen hjälper mot några svårare smärtor, men lindrar just vid mätningen.

Lite allmänt: Jag vet inte om just det här med att man svimmar är något mått på hur svår eller allvarlig smärtan är. Jag har svimmat i samband med mensvärk, och visst har smärtorna varit svåra, men jag har haft mycket ondare än så utan att tuppa av. Min lekmannamässiga gissning är att det är andra mekanismer som spelar in, någon form av reaktion mot att man är och rotar i ställen som kroppen tycker att man ska låta bli. Lite som att det inte är så extremt ovanligt att tuppa av litegrann när man som ovan ska lära sig att hantera linser som fastnat, för kroppen kan ha åsikter om att man är och gräver i ögonen (självupplevt och bekräftat av optiker).

Vad gäller smärtan så verkar inte bedövning hjälpa till någon större grad när det är testat i randomiserade studier visade en snabb Pub Med-slagning (jag blev nyfiken). Möjligt att det kan ha effekt hos de som får väldigt ont men det är min gissning.

Vad gäller illamåendet och svimning som kan komma så har jag lärt mig att det kan handla om att man får viss aktivering av Vagusnerven när det petas och rotas i området. Det går alltså att bli illamående och svimfärdig helt utan smärtsensation.

Jag tror inte sprayen hjälper mot några svårare smärtor, men lindrar just vid mätningen.

Lite allmänt: Jag vet inte om just det här med att man svimmar är något mått på hur svår eller allvarlig smärtan är. Jag har svimmat i samband med mensvärk, och visst har smärtorna varit svåra, men jag har haft mycket ondare än så utan att tuppa av. Min lekmannamässiga gissning är att det är andra mekanismer som spelar in, någon form av reaktion mot att man är och rotar i ställen som kroppen tycker att man ska låta bli. Lite som att det inte är så extremt ovanligt att tuppa av litegrann när man som ovan ska lära sig att hantera linser som fastnat, för kroppen kan ha åsikter om att man är och gräver i ögonen (självupplevt och bekräftat av optiker).
Ja och det i kombination med att en spänner sig (oro för smärta osv.) kan absolut leda till svimning/svimningskänslor.

Typ delvis KL eller något:
Bedövningsspray på hela livmodern är nog svårt att få till och jag har svårt att se att det enbart skulle ta bort all smärta vid spiralinsättning. Precis som du är inne på kan det nog hjälpa när de mäter och mest ”pillar” lite mer ytligt. För att få en adekvat smärtlindring för hela insättningen gissar jag att det krävs injektion eller starkare smärtlindring t.ex. intravenöst.

Typ delvis KL eller något:
Bedövningsspray på hela livmodern är nog svårt att få till och jag har svårt att se att det enbart skulle ta bort all smärta vid spiralinsättning. Precis som du är inne på kan det nog hjälpa när de mäter och mest ”pillar” lite mer ytligt. För att få en adekvat smärtlindring för hela insättningen gissar jag att det krävs injektion eller starkare smärtlindring t.ex. intravenöst.

Jag gjorde en slagning på forskningen som finns i fältet och kollade bara lite översiktligt. Kvinnor som inte fött barn får ondare än kvinnor som fött barn i samband med insättning. Naproxen ger ingen effekt under insättning men minskar smärtan efter, ibuprofen ger ingen skillnad i smärta vid insättningen. Lidokain ger ingen statistisk skillnad i de flesta studierna där det undersökts men det verkar finnas någon ny gel som skulle in i livmodern som gav effekt (men då har man frågan om det är rimligt i "normalfallet" eftersom det kommer ta betydligt längre tid att bedöva än att sätta spiralen). Lustgas gav ingen effekt på smärtan men på hur man mindes den. Så ja, de som har väldigt ont får vården använda lite tyngre medicineringar för, för oss andra så gäller det nog att gå till en snabb och van person :)

Jag gjorde en slagning på forskningen som finns i fältet och kollade bara lite översiktligt. Kvinnor som inte fött barn får ondare än kvinnor som fött barn i samband med insättning. Naproxen ger ingen effekt under insättning men minskar smärtan efter, ibuprofen ger ingen skillnad i smärta vid insättningen. Lidokain ger ingen statistisk skillnad i de flesta studierna där det undersökts men det verkar finnas någon ny gel som skulle in i livmodern som gav effekt (men då har man frågan om det är rimligt i "normalfallet" eftersom det kommer ta betydligt längre tid att bedöva än att sätta spiralen). Lustgas gav ingen effekt på smärtan men på hur man mindes den. Så ja, de som har väldigt ont får vården använda lite tyngre medicineringar för, för oss andra så gäller det nog att gå till en snabb och van person :)
Intressant! :up:
Jag hittade också en artikel om någon gel (framtagen i Sverige) men den var ett par år gammal och om det är så pass tidskrävande att applicera så används den kanske inte i större utsträckning. Speciellt inte till normalfall som klarar sig på receptfria tabletter och ett lättare obehag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka