Har jag rätt att begära smärtlindring vid spiralbyte?

hier

Trådstartare
Jag har haft min Mirena i 7,5 år så det är hög tid för byte :angel:

Jag satte in den i samband med titthål (för att konstatera endometrios). Jag har väldiga problem med spänningar och smärta, har inte ens klarat av cellprov utan att vråla och gynundersökning funkar med nöd och näppe.

Min smärttröskel i de nedre regionerna är alltså inte att jämföra med de flestas. Hur för jag på bästa sätt fram detta till sjukvården så att de verkligen förstår att en Ipren inte räcker? Börjar bli less på hurtiga barnmorskor som klappar på huvudet och ber en att slappna av :banghead:

Allra helst hade jag gjort bytet under narkos, men stark smärtlindring kanske kan räcka? Eller hur ska jag bära mig åt, jag måste ju ha skiten bytt :cry:

Kan du gå till den gynmottagning där du fått endometrios diagnosticerad?

Jag satte in spiral hos den gyn jag gått till för vestibulit. Jag fick starkare smärtlindring vid insättningen och som jag förstod det fanns ytterligare alternativ.
Tyckte det kändes tryggt.

Jag satte in den i samband med titthål (för att konstatera endometrios). Jag har väldiga problem med spänningar och smärta, har inte ens klarat av cellprov utan att vråla och gynundersökning funkar med nöd och näppe.

Min smärttröskel i de nedre regionerna är alltså inte att jämföra med de flestas. Hur för jag på bästa sätt fram detta till sjukvården så att de verkligen förstår att en Ipren inte räcker? Börjar bli less på hurtiga barnmorskor som klappar på huvudet och ber en att slappna av :banghead:

Allra helst hade jag gjort bytet under narkos, men stark smärtlindring kanske kan räcka? Eller hur ska jag bära mig åt, jag måste ju ha skiten bytt :cry:
Nu bor jag i Finland men tkr att det inte kan skilja så mycket. Då jag satte in min andra spiral i januari begärde jag smärtlindring. Läkaren flinade lite åt mig och sa 'du har ju fött barn,en spiral borde du klara', svarade 'jaa,men varför lida i onödan'. Jag fick välja mellan ett bedövningsspray och nåt i injektionsform. Valde sprayen. Kände ingenting under insättningen alls! Jag som varit så nervös över insättningen.

Stå på dig skulle jag säga!

Kan du gå till den gynmottagning där du fått endometrios diagnosticerad?

Jag satte in spiral hos den gyn jag gått till för vestibulit. Jag fick starkare smärtlindring vid insättningen och som jag förstod det fanns ytterligare alternativ.
Tyckte det kändes tryggt.

Jag har flyttat till ett annat län så jag tror inte de skulle ta emot mig, den gybekologen jag hade då har också slutat på den kliniken.

Nu bor jag i Finland men tkr att det inte kan skilja så mycket. Då jag satte in min andra spiral i januari begärde jag smärtlindring. Läkaren flinade lite åt mig och sa 'du har ju fött barn,en spiral borde du klara', svarade 'jaa,men varför lida i onödan'. Jag fick välja mellan ett bedövningsspray och nåt i injektionsform. Valde sprayen. Kände ingenting under insättningen alls! Jag som varit så nervös över insättningen.

Stå på dig skulle jag säga!

Ska höra mig för om bedövning, skulle vara toppen om en sån hjälpte :)

Jag har flyttat till ett annat län så jag tror inte de skulle ta emot mig, den gybekologen jag hade då har också slutat på den kliniken.
Kolla om du kan boka tid för byte på kvinnoklinik eller liknande där de har mer kunskap om smärta i underlivet?
Borde gå att lösa!

Kolla om du kan boka tid för byte på kvinnoklinik eller liknande där de har mer kunskap om smärta i underlivet?
Borde gå att lösa!

Det finns inte ens gynekolog i min nya lilla håla, så närmaste sjukhus gynmottagning kommer det bli oavsett vilket :D Jag menar, de kan ju inte tvärneka bara på ren princip? Alternativet är att jag går runt resten av livet med denna spiral liksom O_o

@hier Nej, du har inte rätt att "begära" smärtlindring. Men kvinnokliniken borde ju vara intresserad av ett så lindrigt spiralbyte som möjligt och har säkert ett flertal alternativ. Varför skulle de tvärneka på ren princip? :)

Det finns inte ens gynekolog i min nya lilla håla, så närmaste sjukhus gynmottagning kommer det bli oavsett vilket :D Jag menar, de kan ju inte tvärneka bara på ren princip? Alternativet är att jag går runt resten av livet med denna spiral liksom O_o
Jag vet inte hur det funkar där du bor, men i min stad är det främst kvinnohälsan som håller på med preventivmedel och sånt ”förebyggande” men kvinnokliniken har mer kompetens när det gäller sjukdomar osv.

Enligt min gynekolog (som tyvärr numera forskar mest) bör man inte sätta in spiral på kvinnor som har endometrios utan sövning. Det är helt enkelt en helt onödig risk att ta. Om du stöter på patrull så pm;a gärna så vidarebefordrar jag hens namn till dig och du kan hänvisa till hen.

Enligt min gynekolog (som tyvärr numera forskar mest) bör man inte sätta in spiral på kvinnor som har endometrios utan sövning. Det är helt enkelt en helt onödig risk att ta. Om du stöter på patrull så pm;a gärna så vidarebefordrar jag hens namn till dig och du kan hänvisa till hen.

Tack snälla, jättegärna ❤️❤️

Det låter väldigt konstigt att man skulle sätta in spiral utan bedövning. Jag vet inte hur det är i andra län, men de (bekanta) jag känner som har spiral fick bedövning vid insättning och uttag. Utan att ha endo. eller annan problematik.

Det låter väldigt konstigt att man skulle sätta in spiral utan bedövning. Jag vet inte hur det är i andra län, men de (bekanta) jag känner som har spiral fick bedövning vid insättning och uttag. Utan att ha endo. eller annan problematik.

Det kan nog ha ändrats riktlinjer relativt nyligen då? Jag är också från Stockholm så någon skillnad mellan län i ditt fall torde det inte vara, snarare skillnad mellan mottagningar.

Mina väninnor och min syster blev endast tillsagda att ta receptfria värktabletter innan, nästan varenda en svimmade av smärta. Och detta är inte vidare länge sen utan inom 10-årsintervallet.

Fast standard är inte att ge någon form av bedövning vid en spiralinsättning/uttagning. Det som rekommenderas är att ta receptfria smärtstillande innan men många gör nog inte ens det.
Sedan kan det absolut finnas personer som får mer smärtlindring men som sagt, det är inte standard.

Jag fick spiral isatt utan bedövning? Tog 1gr paracetamol 30 minuter innan som BM rekomenderat. Det blev inte bra, hade så jäkla ont. Hade dialog med BM om detta dagen efter och blev rekomenderad att avvakta, sedan veckan efter gjorde det lika ont, avvakta sa hon.
Ett halvår efter hade jag fått så ont att jag spytt vid flera olika tillfällen, då fick jag äntligen ''tillåtelse'' att ta ut fanskapet. Den hade suttit perfekt, inte sned eller något. Tydligen fick jag värkar för att livmodern försökte pressa ut den.
Fick inte smärtstillande när den skulle ut heller, tvi fan vilken helvete.

Det där med att svimma av smärta är väl inte för att det är PGA smärtan man svimmar, utan för att det är ett inälvsorgan och kroppen blir lite paff om man rotar där inne. Så fick jag det förklarat för mig.

Någon smärtlindring är standard, men man söver ju tex inte utan särskilda skäl. För vissa hjälper receptfri smärtlindring, andra behöver mer. Oftast vet man väl inte innan hur det kommer bli.

Det kan nog ha ändrats riktlinjer relativt nyligen då? Jag är också från Stockholm så någon skillnad mellan län i ditt fall torde det inte vara, snarare skillnad mellan mottagningar.

Mina väninnor och min syster blev endast tillsagda att ta receptfria värktabletter innan, nästan varenda en svimmade av smärta. Och detta är inte vidare länge sen utan inom 10-årsintervallet.

Möjligen. De fall jag känner till är från senaste 1-2 åren. Förövrigt låter det fetmarkerad oerhört allvarligt i mina öron. De bekanta jag känner har absolut tyckt att det känts lite, men inte alls vansinnigt ont eller så. Är ganska säker på att de satt in sina hos olika UMO:s.

Inte konstigt alls. Har satt in och tagit ut alla mina (3 st i 3 olika län) utan någon mer bedövning än vanlig alvedon som jag fått bedöma själv om jag velat ta eller inte.

Du kan om inte annat begära ut dina journaler och ta med/ge dessa till din nya mottagning. Om de är så att du har bytt län och de har olika journalsystem.
Då borde du kunna ha tillräckligt med stöd för att du ska få den hjälp du behöver för ett smärtfritt byte.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka