har jag koll nu?

_Runaway_

Trådstartare
Hm, blev knas med förra tråden, tror inte den registrerades.

Hur som helst. i helgen blir det akvarie- och fiskköp. Men jag har några frågor igen :angel: Försöker göra mig någon checklista här, vad har jag glömt?

-Akvariet ska ställas plant (kolla med vattenpass). Behöver man ha en frigolitskiva under? Hur stor risk att akvariet går sönder om det står plant?
-Grus (inte för ljust), växter och något gömställe/rot.
-Pump avsett för den mängd vatten man har.
-Doppvärmare som ställs in på en lagom temp för aktuella fiskar.
-Lampa, tänd hur länge per dag? Har hört ca nio timmar?
-När fiskarna ska läggas i låter man först påsen ligga i akvariet, därefter succesivt släppa in akvarievatten lite i taget.
-Varje vecka byter jag ca en tredjedel av vattnet.

Sv: har jag koll nu?

Bestäm redan i förhand vilka fiskar du ska ha! Och kolla upp noga så att de "får plats" i ditt akvarium! Många affärer vill bara sälja så mycket som möjligt och bryr sig inte om att fisken har det bra :(

Du måste även låta akvariet stå ett par dagar (någon vecka är nog lagom) med allt is, dvs sand, växter, pump etc. för att vattnet ska bli gynnsamt för fiskarna, annars pajjar du balansen direkt. Och när du sedan sätter ner fiskar, ha bara i några få först och vänta ett par-tre veckor innan du har i fler. Annars får du en nitrit-spik och alla fiskar dör :cry:

Och glöm inte att skölja sanden innan du har i den! Rötter ska kokas, gärna flera gånger annars blir vattnet gult. Övrig inredning (krukor, dykare, övrig dekoration etc.) lägger du med i kokande vatten (obs, bara doppa dom lite, dom håller inte att koka med från början).

Mata absolut inte för mycket i början! Lite grann var tredje dag i tre veckor, sedan varannan dag i två veckor därefter kan du mata varje dag. En fisk klarar sig utan märkbara men utan mat upp till 21 dagar, så dom tål detta! :cool:

Jag har säkert glömt en massa så kolla gärna http://www.zoopet.com/forum/index.php, där kan man få svar på många frågor. Du kan hitta rasbeskrivningar på de flesta fiskar här!

Hoppas du får kul med ditt akvarium! :bump:

Hm, blev knas med förra tråden, tror inte den registrerades.

Hur som helst. i helgen blir det akvarie- och fiskköp. Men jag har några frågor igen :angel: Försöker göra mig någon checklista här, vad har jag glömt?

-Akvariet ska ställas plant (kolla med vattenpass). Behöver man ha en frigolitskiva under?

Ja. Eller liggunderlag.

Hur stor risk att akvariet går sönder om det står plant?

Går inte att svara på. Det kan ju gå sönder av andra anledningar, men det är inte särskilt vanligt.

-Grus (inte för ljust), växter och något gömställe/rot.

Låter bra.

-Pump avsett för den mängd vatten man har.

Ja, och den belastning, dvs fiskmängd du har tänkt ha.

-Doppvärmare som ställs in på en lagom temp för aktuella fiskar.

Oui.

-Lampa, tänd hur länge per dag? Har hört ca nio timmar?

Låter bra.

-När fiskarna ska läggas i låter man först påsen ligga i akvariet, därefter succesivt släppa in akvarievatten lite i taget.

Ja.

-Varje vecka byter jag ca en tredjedel av vattnet.

Ja.

tio tecken.

Bestäm redan i förhand vilka fiskar du ska ha! Och kolla upp noga så att de "får plats" i ditt akvarium! Många affärer vill bara sälja så mycket som möjligt och bryr sig inte om att fisken har det bra :(

Jag tycker tvärtom här. Flera affärer, bla den jag jobbar i informerar, och informerar, men oftast är det kunden som vill "testa ändå" och "det har ju fungerat förut". Men självklar är det aldrig fel att vara påläst.

Och glöm inte att skölja sanden innan du har i den! Rötter ska kokas, gärna flera gånger annars blir vattnet gult.

Det gula är inget farligt, utan garvsyra. Många fiskar kommer från en miljö med vatten med mycket humusämnen, och blir nästan snygast i sådant vatten. Tycker man verkligen inte om det kan man koka rötterna och hoppas att lite lakas ut.

Hoppas du får kul med ditt akvarium! :bump:

tio tetror...

Jag tycker tvärtom här. Flera affärer, bla den jag jobbar i informerar, och informerar, men oftast är det kunden som vill "testa ändå" och "det har ju fungerat förut".

Det låter ju jättebra, att ni informerar alltså, men tyvärr är det inte min erfarenhet heller att det alltid är så. Jag har alltid förklarat noggrant för personalen i djuraffärerna vad för slags akvarium jag har, ändå har jag kommit hem med både det ena och det andra (fiskar som äter andra fiskar och fiskar som absolut inte är anpassade för ett liv i ett akvarium på under 100 l) efter personalens lovord om att det kommer fungera jättebra. :crazy:

Kanske är det annorlunda i affärer som inriktar sig på fiskar och akvarium dock, men de flesta går ju ändå till en 'vanlig' djuraffär och köper sina fiskar.

Jo, jag tror att det är det som är skillnaden. Bäst blir det nog om man handlar av nån som kan fisk. I en vanlig affär kanske det är fågelexperten som plötsligt måste informera om massa fisk han/hon inte kan så bra.

Det är lite överkurs kanske, men det är lite extra roligt att bara ha fiskar från tex Asien i ett akvarium. Eller fiskar från Sydamerika. Vad man nu vill. Så att man inte blandar två olika "sorter".

Dessutom är det viktigt vad du köper för växter. Vissa växter växer hur fort som helst, andra växer sakta och har till och med perioder där de "vilar". Sen finns det slamväxter som bara lever i några månader. Läs på lite innan du köper växter, så att du inte köper någonting som inte alls blir som du hade planerat. Vissa växter kräver en hel del omvårdnad dessutom, med växtnärning mm, så läs på är mitt råd.

Sedan rekommenderar jag att köpa genomtänkta tillbehör (slangar och pumpar) till när du byter vatten. En sugpump är bra när du rensar botten på akvariet från skit och smuts. Har du en med ett filter i så behöver du inte vara orolig för att någon av småfiskarna ska åka med i slangen.

Sedan är det bara att ha roligt med ditt akvarium. Själv gillar jag växter mer än jag gillar fiskarna...tur att sambon är tvärtom. :)

Det är lite överkurs kanske, men det är lite extra roligt att bara ha fiskar från tex Asien i ett akvarium. Eller fiskar från Sydamerika. Vad man nu vill. Så att man inte blandar två olika "sorter".

QUOTE]

Fast....Asien är rätt stort. Inom Asien har du en enorm variation av fisk, alltifrån kallvattenslevande stör i Ryssland, till varma bäckar med lågt Ph-värde i Indien, till snabba pH-höga forsar i Myanmar osv.

En biotop som ser till fiskarnas behov måste vara specificerad till tex :
Syrerik, snabbströmmande bäck i norra Myanmar, för att det ska ge någon mening.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka