Har jag förstått det här rätt?

Sar

Trådstartare
Jag funderar över att investera i en boggietransport (har en enkelaxlad nu).

Transporten jag funderar på att köpa har
tjänstevikt: 720
totalvikt: 1950
maxlast: 1230

Bilen jag har
tjänstevikt: 1510
totalvikt : 1960
max släpvagnsvikt: 1800
max släpvagnsvikt obromsad: 750
max släpvagnsvikt B: 1510
max sammanlagd bruttovikt: 3760

Det här torde väl innebära att jag måste ha BEkörkort (totalvikt släp+ totalvikt bil = 3910) då det är över 3500?!

Nu överskrids ju den sammanlagda tillåtna bruttovikten om släpen har maxvikt. Är det ett problem om man bara lastat med en häst och bruttovikten för släpet (tjänstevikt bil 720+ en häst à 700 kg = 1420 + totalvikt bil 1960) 3380 kg vilket är mindre än sammanlagd högsta bruttovikt (3760)?

Gör man bort sig om man köper en transport som kräver BEkört (i alla fall om man kör min bil. Går det att typa om den vid ev. försäljning till någon som ej har BE-körkort (vilket inte heller jag har men förhoppningsvis om några veckor).

Tacksam för svar!

Sv: Har jag förstått det här rätt?

Det kvittar vad du har i släpet, det kan vara tomt..
Du måste alltid räkna med de totalvikter bil och släp har tillsammans.

Har du inte BE och kör ändå är det olovlig körning och du får troligen ställa bil o släp på plats om polisen stoppar dig

Vad jag har förstått så typas inte hästsläp ner längre.

Jo, jag förstår att jag behöver ett BE, vad jag (bl.a.) undrar över är dock att bilens maxade släpvagnsvikt med BEkörkort (1800) understiger släpens totalvikt (1950).
Är det ett problem om jag inte lastar maxvikt i släpen (ex.vis bara lastar en häst) så att bruttovikten för släpet är under den maxade släpvagnsvikten?

Som skrivet innan du får inte köra med det här ekipaget om du bara har B-kort, så ja man kan väl säga att du gör bort dig om du köper en sådan släp. Har man E-behörighet så får man köra med din bil och den här släpen men bara lasta den upp till 1800 kg, d v s 1070 kg. Vilket gör att det är tveksamt om det går att lasta två stora hästar i den. Man ska ju även räkna med annat som som finns i transporten som foder och utrustning.
Det har också blivit väldigt mycket svårare att väga om släp. Men om du köper en fabriksny så kan du få den invägd till just den vikten du vill.

Med din bil och B-körkort får du dra ett släp som har en totalvikt på max 1510 kg. Med BE-kort får du dra upp tom 1800 kg, alltså inte det släp du funderar på.
Det är inte så många bilar som får dra så mycket. Däremot hade släpet du funderar på hög maxlast i förhållande till totalvikten, vissa släp kan man inte köra lagligt med två stora hästar i trots ganska hög totalvikt.
(Totalvikt = släpets tjänstevikt, dvs vad släpet väger, + maxlast).

Fördelen med BE är att du kan haka på VILKET släp som helst bara bruttovikten (dvs vikten precis just nu) inte överstiger max släpvagnsvikt för bilen. (Och så klart att du inte lastar mer än maxlast i släpet.)

Hon får VISST dra det släpet med BE.

Det är BRUTTOVIKTEN som är viktig när man har BE. Inte totalvikten.

Som skrivet innan du får inte köra med det här ekipaget om du bara har B-kort, så ja man kan väl säga att du gör bort dig om du köper en sådan släp. Har man E-behörighet så får man köra med din bil och den här släpen men bara lasta den upp till 1800 kg, d v s 1070 kg. Vilket gör att det är tveksamt om det går att lasta två stora hästar i den. Man ska ju även räkna med annat som som finns i transporten som foder och utrustning.
Det har också blivit väldigt mycket svårare att väga om släp. Men om du köper en fabriksny så kan du få den invägd till just den vikten du vill.

Alltså, jag håller på att ta BE-körkort (kör upp den 12/1) och kommer nog aldrig att transportera med någon annan häst än min egen.
Så för mina behov antar jag att den kommer att passa?!

Frågan är om den kommer att passa någon annans behov om jag en dag kommer att sälja den. Finns det någon marknad för släpar som har så hög totalvikt för de som har B-körkort? Eller låg om man nu räknar med de som har bilar som tillåter högre släpvagnsvikt och behöver lasta två hästar och innehar BE-körkort?

Det lät ju positivt (för mig) ändå att det går att lasta den upp till bilens max släpvagnsvikt vilket ger en högre lastvikt än jag har idag på mitt nuvarande släp (och B-körkort).

*Puffar lite* och tackar samtidigt för tidigare svar.

Vad anser ni med mer vana över att sälja och köpa transport? Kan det bli problem med framtida försäljning p.g.a. vikten?

En fråga bara, har du inte läst BE-teorin? :D

Den går inte att sälja till B-kortsfolk, finns inga B-kortsbilar som FÅR dra den. (B-kortsbil = bil som framförs av B-kortsinnehavare).

En fråga bara, har du inte läst BE-teorin? :D

Jo, alldeles nyss:o:rofl:

Den går inte att sälja till B-kortsfolk, finns inga B-kortsbilar som FÅR dra den. (B-kortsbil = bil som framförs av B-kortsinnehavare).

Jag blir mer och mer tveksam till om man verkligen kan köra några hästsläp på B-körkort. På mitt nuvarande (enaxlade släp) har jag en tjänstevikt på 600kg, totalvikt 1300 och kan därmed lasta 700 kg.
Det finns inte en sportslig att det inte blir överlast med normalstort halvblod, någon bal hö och tävlingsskåp....

Jag hade gärna velat typa ner det ev. släpet till 1510 i totalvikt, då kunde även b-kortsförare köra den om jag (hemska tanke) åkt av på tävling och är snurrig. Vet du vem man kan höra med om det går att typa ner släpet?

Summa summarum; finns det nog med BE-körkortsinnehavare för att det ska finnas en marknad till att sälja ett "BE-släp"?

Tillverkaren är det och de måste lämna bromsintyg och massa grejjs, nej är det vanligaste svaret.

B-kort och lagligt och stor häst är en tämligen svår kombination, ja ;)

Om de nya reglerna går igenom kommer marknaden för lite tyngre släp att bli större.

BE-folk vid tävling finns det nog, annars så får du släpa runt på nr till bukefalister ;)

Med BE behöver du inte bekymra dig om några andra siffror än max släpvagnsvikt för bilen och släpets bruttovikt. 3500kg etc har inget med saken att göra längre när du får E-t på kortet :D

Det går att hitta boggisläp som man kan köra lagligt med B-kort. Då hänger det på hur mycket man vill kunna lasta och vad bilen får dra. Men som exempel så med B-kort min bil som får dra 1510 med B och mackens hyrsläp som väger 1500 och är boggi så kör man lagligt med en stor häst.

Har precis skaffat en ny BOJ och vet att den kan få den i vikter från 1450 och upp till 1990 i den modellen jag har. Just mitt ekipage lastar med min bil och E-kort lastar lagligt 1260 kg i släpen. Men om jag inte hade E-kort kunde jag fått samma släp med 1500 som maxvikt och hade kunnat lasta 740 kilo lagligt med B-kort.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 830
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället...
2
Svar
25
· Visningar
5 251
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Valet i USA
  • Borstning av tänder