har jag en klapphingst?

S

sanni

jag har tagit hand om två misskötta hästar..den ena gick inte vetrinärbesikta för han tillät inte det..inte nära baken iallafall..
Nu går det bra att borsta hela han..men jag har upptäckt att han har en "kula"..den är ju inte jättestor, så jag trodde det var ett bett först, men den har inte gått ner..och jag börjar misstänka att det kan vara en tenstikel..kan den falla ner nu? Han är ca 9år..
Har någon erfarenhet av klapphingstar? Han är ju jättesnäll att hantera, man får vara tuff mot han, men han har respekt och lyssnar jättebra. Går det ha han som klapphingst, för det är väl reskabellt att kastrera han nu..och dyrt?
Han gick med sin mamma i fem år, så om han kunde få till edt så att säga så borde han väl fått det? Eller finns det risk att han kan betäcka nu, så det blir något?
HJÄLP!! :confused:
Mvh sanni
be :cool:

Sv: har jag en klapphingst?

Jag skulle se tillatt "kastrera" ordentligt. Av flera orsaker.
Dels så har klappisar ofta MER testosteron än vanliga hingstar så bara det gör att den kan må rätt dåligt och bli väldigt hingstig.
Dels så kan de tydligen lättare utveckla tumörer i och ikring den kvarvarande testikeln.

Förmodligen är han infertil, men du kan aldrig veta säkert, däremot så har han ju hingstbeteendet och det betyder att han kommer att betäcka ston även om det "inte blir något" och det är ju ganska riskfyllt båda parter.

Sv: har jag en klapphingst?

För att få veta om din häst är en klapphingst så ta ut veterinär och ta ett blodprov så får du veta om det är så. Jag gjorde det på en av mina förra hästar.

Det finns också licencierade preparat att ge en vallack som har ett enormt hingstbeteende och då lugnar de ner sig. Det funkar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 848
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 977
Hästvård Jag köpte en unghäst,islandshäst, i mars förra året och han visade fram mot vårkanten lite hingstbeteende. Jag tänkte lite smått på om...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har två tikar, fem och två år. Dom har hittills varit goda vänner som lekt och brottats och haft kul. Så löpte den yngre för första...
Svar
14
· Visningar
8 630
Senast: Ylvahedin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama