Hår i tvättmaskin...

iNHALE

Trådstartare
Ni som tvättar hundfiltar, kattfiltar, stallkläder och andra tyger som är fulla med djurhår, vad har ni för metod för att bli av med allt hår i tvättmaskinen sen? Tycker det spelar ingen roll hur mycket tvättsvampar jag öser med i maskinen, kör sköljprogram efter med tom maskin, torkar ur maskinen för hand osv, nästa omgång kläder som tvättas efter blir likförbannat fulla med hundhår.

Någon som har något specialknep?
 
Aldrig upplevt problemet? Kan det bero på vlken maskin du har?

Däremot så tumlar jag allt som är hårigt. Det är effektivt. Väldigt effektivt.
Tvättade håriga schabrak och vojlockar på gården i samma maskin som all annan tvätt. Tumlaren löste eller hår-bekymmer.

(men minns en arbetskamrats skräckslagna min när jag berättade att jag tvättade benlindor och schabrak i samma maskin som våra egna kläder. Hon tyckte det var äckligt. Jag replikerade att meningen var att det skulle bli RENT...)
 
Jag dammsuger inne i maskinen! :D
Kanske låter helt galet, men jag dammsuger även alla schabrak innan jag tvättar dem, dammsuger även bort synligt hår från täcken och skakar dem och filtar ordentligt utomhus före tvätt.
Efter häst-tvätt kör jag en tom maskin, låter den torka och dammsuger sedan inne i trumman.
 
Ni som tvättar hundfiltar, kattfiltar, stallkläder och andra tyger som är fulla med djurhår, vad har ni för metod för att bli av med allt hår i tvättmaskinen sen? Tycker det spelar ingen roll hur mycket tvättsvampar jag öser med i maskinen, kör sköljprogram efter med tom maskin, torkar ur maskinen för hand osv, nästa omgång kläder som tvättas efter blir likförbannat fulla med hundhår.

Någon som har något specialknep?
Jag brukar bara torka ur med en trasa. :) Annars tvätta nånting efteråt som du kan offra som blir riktigt statiskt, och torktumla sedan det plagget? :idea:
 
Jag sätter tvättmaskinen på en extra sköljning om jag upplever att det är mycket hår efter en tvätt. Tycker det hjälper bra.
 
Ni som tvättar hundfiltar, kattfiltar, stallkläder och andra tyger som är fulla med djurhår, vad har ni för metod för att bli av med allt hår i tvättmaskinen sen? Tycker det spelar ingen roll hur mycket tvättsvampar jag öser med i maskinen, kör sköljprogram efter med tom maskin, torkar ur maskinen för hand osv, nästa omgång kläder som tvättas efter blir likförbannat fulla med hundhår.

Någon som har något specialknep?
Jag sköljer en extra gång, låter torka och dammsuger sen. Själva plaggen osv torktumlar jag, då släpper det mesta av håren.
Men ska nog köpa en tvättpåse också.
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 728
Senast: Riru
·
Hemmet Jag tvättar hundarnas filtar och torkhanddukar ganska ofta, och även våra människofiltar som vi har i soffan, och dom är alltid fulla i...
Svar
5
· Visningar
26 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp