T
Tippan
Sv: Har hundar känslor?
Göra mer intressanta? Brukar inte ha problem med att nått man kan ta i munnen är ointressant
Göra mer intressanta? Brukar inte ha problem med att nått man kan ta i munnen är ointressant
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jadzia skrev:Jag resonerar ungefär som du gör. Skam, skuld och liknande är mänskliga känslor som bygger på ett tänkande om rätt och fel och förmågan att tänka i förväg. Det tror jag inte hundar kan.
För mig är hundar rätt simpla varelser. De reagerar på stimuli och ut kommer en respons som är rätt enkel att förutsäga bara man vet hur hunden är i huvudet. Hunden lever för stunden och har rätt enkla känslor.
Börjar man föra över mänskliga förmågor och känsloliv på hunden anser jag att man gör både sig själv och hunden en björntjänst. En hund är en hund och låt den vara det.
Luff skrev:Grannens hund smäckte i sig en hel Alladinask olovandes (nej, den blev inte sjuk), frun i huset kommer hem och blir rasande (hon är inte frisk i huvet och det har hon papper på) och hunden får sig en sjujäkla omgång.
Under natten tar hunden mattes glasögon som var undanlagda på ett dreversäkert ställe - han hade klättrat och hävt ner andra saker i sin kamp för att få tag på dom - glasögonen mötte ett bistert slut.
På TV bordet låg husses glasögon helt oskadda. (ja, hunden fick bo i hundgårn sen ett tag)