Har hundar känslor?

Sv: Har hundar känslor?

Göra mer intressanta? :angel: Brukar inte ha problem med att nått man kan ta i munnen är ointressant :p

Dina har ju föremålsintresse. Min har ju ingenting så här gäller det att göra prylarna skojiga. Därför är allt mitt och bollar bara till låns på nåder.

Fast ändå så finner ju din det som du värderar högre mer intressant än något du gärna delar med dig av.

Jajjemen. Å ändå så surar hon inte eller känner sig "besviken" över situationen. Eller hur menar ni? Varför gör hon det då?

Knapplån
Jag vet inte, håller nog i stort m trådsakparen och Jadzia
men...
Grannens hund smäckte i sig en hel Alladinask olovandes (nej, den blev inte sjuk), frun i huset kommer hem och blir rasande (hon är inte frisk i huvet och det har hon papper på) och hunden får sig en sjujäkla omgång.
Under natten tar hunden mattes glasögon som var undanlagda på ett dreversäkert ställe - han hade klättrat och hävt ner andra saker i sin kamp för att få tag på dom - glasögonen mötte ett bistert slut.
På TV bordet låg husses glasögon helt oskadda. (ja, hunden fick bo i hundgårn sen ett tag)

Jag har ungefär samma inställning som dig och Jadzia. Jag har svårt för förmänskligande av djur, kanske eftersom jag upplever det som att djuren inte skulle duga som de är, man ska nödvändigtvis göra dem till mini-människor. Jag älskar mina djur trots deras brist på skam, skuld och moral! :love:

Kan hon söka efter uppmärksamhet?
Jag tar det matte finner dyrbart....då ser matte mig....visserligen blir hon förbannad men hon såg mig ju....

Besvikelse tror jag är en mänsklig känsla.

Ja uppmärksamhet (Men arg har jag aldrig blivit på henne)

Men jag har ändå svårt att se att det inte skulle komma ur någon känsla... Jag tror inte att det bara är ett stimuli som utlöser det.

Jadzia skrev:
Jag resonerar ungefär som du gör. Skam, skuld och liknande är mänskliga känslor som bygger på ett tänkande om rätt och fel och förmågan att tänka i förväg. Det tror jag inte hundar kan.

För mig är hundar rätt simpla varelser. De reagerar på stimuli och ut kommer en respons som är rätt enkel att förutsäga bara man vet hur hunden är i huvudet. Hunden lever för stunden och har rätt enkla känslor.

Börjar man föra över mänskliga förmågor och känsloliv på hunden anser jag att man gör både sig själv och hunden en björntjänst. En hund är en hund och låt den vara det.

Äntligen :bow:

Du förklarar bättre än mig. Jag vet vad jag menar men får inte ut det i skrift! :D

Luff skrev:
Grannens hund smäckte i sig en hel Alladinask olovandes (nej, den blev inte sjuk), frun i huset kommer hem och blir rasande (hon är inte frisk i huvet och det har hon papper på) och hunden får sig en sjujäkla omgång.
Under natten tar hunden mattes glasögon som var undanlagda på ett dreversäkert ställe - han hade klättrat och hävt ner andra saker i sin kamp för att få tag på dom - glasögonen mötte ett bistert slut.
På TV bordet låg husses glasögon helt oskadda. (ja, hunden fick bo i hundgårn sen ett tag)

Hunden bet knappast sönder glasögonen för att hämnas. Att det blev just glasögonen var troligen en slump, eller så som Jadzia menar att ägarens personliga ägodelar kan vara extra intressanta för hunden på något sätt.

Jag vet en hund som gillade att gräva ner saker. Hans ägare var gravt alkoholiserad, bodde i en husvagn och hunden sprang vind för våg ibland. Husse brukade köra i fyllan ibland. En dag försvann hans bilnycklar. Hittades efter mycket möda nedgrävda i marken ute.
En ganska lustig händelse ;) men för mig är det högst osannolikt att hunden gjorde det med en baktanke!

Klart att hundar (och andra djur) har känslor. Men de har inte mänskliga känslor, det har bara människor.
Och det är väl någonstans där som många gör fel med sina djur. Man lägger sina egna mänskliga värderingar på dem. Värderingar som djuren inte förstår.

Liknande trådar

Övr. Hund Tror ni det? Läste att hundar kan lukta till sig känslorna vi har. Jag vet att min hund vet hur jag mår till stor stor del, det är jag...
Svar
14
· Visningar
2 668
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 711
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Det känns helt overkligt, jag har nog inte förstått det än. Sent i onsdags kväll försvann hon i mina armar, hon fick det lugnt den sista...
Svar
5
· Visningar
2 272
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama