Har hon ätit upp en fotboll...?! =)

Sv: Har hon ätit upp en fotboll...?! =)

Maffiga ungar! :love:
Kommer bli intressant att se om de blir väldigt stora som vuxna ifall du behåller någon och tar bilder. :)

Vi har tänkt att behålla en av hanarna, den som jag fick hjälpa loss. (föddes med sätesbjudning och mammakatt var trött och orkarde inte, så jag fick hjälpa till att dra ut honom) så vi får väl se om han blir stor som vuxen! :angel: Risken finns ju att vi tvingas behålla fler också... :crazy: (men en är iaf redan tingad!)

Jag vägde dem nu på kvällen igen, den tyngsta av dem har minskat
1g i vikt :( men vi får väl se hur det utvecklar sig... De andra har ökat mellan 3 och 9g på 10h. (nu väger de mellan 112 och 132g och är 12h gamla ungefär)

Mammakatt lämnar dem ganska långa stunder nu för att umgås med oss. Hon vill gärna att man sitter med henne hos ungarna också... Tydligen är ungarna inte sådär jätteroligt sällskap, även om hon tar väl hand om dem. Hon visade tydligt för våran hankatt att han numera var under henne i rang. Ha gick inom en radie på 10m från ungarna när hon kom farande som en projektil, slog omkull honom och sopade iväg honom så pälsen yrde. Och då är han dubbelt så stor som henne! ;)

Gud vad kul med kattungar! Så söta dom är! Jag vill också att min katt ska få ungar, men hon är tyvärr kastrerad :(

Det är ju jättebra att din katt är kastrerad! :)
Det är ont om hem därute till alla kattungar som föds och det finns många hemlösa katter som behöver hem.

Jo, så är det ju, och det är jättesorgligt, tycker jag. Men detta är en katt som jag (och hela min familj) väldigt gärna skulle vilja ha någon kattunge efter. Hon betyder väldigt mycket för oss och är väldigt speciell. Och då hade vi ju självklart, på alla sätt, försökt hitta bra hem åt alla de kattungarna.
Men jag tycker som du, att det är jättehemskt att katter ha så låg "status" som de har, och att det finns så många katter som ingen bryr sig om.

o va tjock hon va :p Men som sagt inte så konstigt :p
Jätte söta kissebäbisar :D

Det var tur för kattmamman att ni har tagit hand om henne. Hon hade väl inte fått ut ungen annars och då hade de dött båda två och sen hade ju inte de andra kattungarna klarat sig.

Jag tycker det är ganska normala vikter, åt "det större hållet".

Min hona vägde innan parning 2,9 kg, fick 5 på 110-125g. (Hon gick upp till 4,6 under dräktigheten)

Hur bra de producerar mjölk vet man aldrig, ha du ersättning hemma i reserv (det kan dessutom fungera som tillskott till honan om hon tunnar ur ubder digivningen).

De små liven växer så det knakar, man kan nästan se det! Det senaste dygnet har de ökat mellan 18 och 28g! :D Och det utan ersättning.

Mammakatt äter dock lite mindre än vad jag tycker är lämpligt, och vill helst bli serverad i korgen så hon kan ligga kvar hos ungarna. Hon är MKT noggrann med de små! Försöker få henne att äta näringsrikt, men hon är en kräsen katt! :crazy: Äggulor älskar hon och det har hon ätit ca 2/dag under andra halvan av dräktigheten och nu efter födseln. Hon vill gärna ha fisk mm, men kattmat är i det stora hela inte så intressant. Kattungemat är inget gott, hon äter hellre den billigare maten som stallkatten och vildkatterna har fri tillgång på i sadelkammaren... Ersättning är inte heller gott, däremot grädde älskar hon, men det är väl inte så bra...? Vad kan man ge henne som är näringsrikt och GOTT?

vi brukar ge vår hona kattungemat från hills eller royal canin.
Ungarna suger bort hela kattmamman och bebis mat säger dom är bra för katter som ska gå upp i vikt så det får hon.

Förmodligen är det ganska gott för de andra katterna brukar föredra det framför den "vanliga" maten :d

Sen har vi hört att om mamman äter kattungemat så smakar mjölken det, bäbisarna blir vana vid det och börjar äta torrfodret tidigare. Vet inte om det är så men det verkar fungera :bump:

oj. missade helt att du skrev att hon inte var förtjust i kattungemat.

sorry för två inlägg i rad :p

Nu är ungarna 1 vecka gamla och de växer så det knakar! På dessa sju dagarna har de gått upp mellan 74 och 100g. (den som är minst väger 183g, den största 224g... Ganska stor skillnad i stl när de ligger jämte varandra!) De är pigga och glada, bråkar om spenarna och sover helst av allt på rygg. ;) Ingen av dem har dock öppnat ögonen ännu.

Mer bilder kommer senare!

10662997.jpg

å min familj som letat kattunge i skaraborg! fast nu fick de nyss tag i en liten myskille. Konstigt det där, när man inte letar katt så finns dem i mängder och när man letar katt så är det jättesvårt.

åhh vi önskade oss grå kattungar..
Vad dom har vuxit på en vecka! så söta!
den lilla tjockisen som ligger andra nerifrån, (ser ut att ha vit nos), och ett vitt bakben, en sådan har jag altid velat ha, den ser jätte fin ut!:love: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Hon är jättesöt, hon heter Svea! :D :angel: Hon är inte tingad heller. Vi får väl göra ett byte sedan, min lillasyster blev så besviken när hon såg foton på kullen, hon har alltid velat ha en RÖD katt! ;)

Här är närmare bild på Svea:
10670018.jpg

Missil och Torsten (bägge är redan tingade), samt Svea igen:
10670017.jpg

å min familj som letat kattunge i skaraborg! fast nu fick de nyss tag i en liten myskille. Konstigt det där, när man inte letar katt så finns dem i mängder och när man letar katt så är det jättesvårt.

Jo det är ju så... Om sådär 11 veckor har ni nog kommit på att eran kisse behöver en kompis att leka med, då vet du vem du ska fråga! :D

Hon är jättesöt, hon heter Svea! :D :angel: Hon är inte tingad heller. Vi får väl göra ett byte sedan, min lillasyster blev så besviken när hon såg foton på kullen, hon har alltid velat ha en RÖD katt! ;)

Ja det hade vart nått :d men du bor ju så långt bort. Tycker hon var så himla fin.

Andas din kattmamma väldigt häftigt?
Min gör det och ibland med öppen mun, vet inte om det är normalt, hon har aldrig gjort så innan.

Så söta! Den som är blå(?)tabby och vit ser ju hur fin ut som helst! :love:

Ja det där med färger...! Jag kan absolut ingenting om sådant, för mig är kattungarna gråa i olika nyanser, vissa lite randiga :angel: :D

Ni får hjälpa mig med färgbestämningen sedan! ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, vår utekatt fick sin första kull med ungar i juli 2015 (hon var två år då) och vi hade tänkt att kastrera henne i februari/ början...
Svar
9
· Visningar
2 682
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama