Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!
*KL*
Jag och Ipod har ett problem - släpspår.
På prov ska hunden apportera en kanin som släpats ca 250 meter, där en tredjedel av sträckan ska vara åkermark och två tredjedelar av sträckan ska vara skogsmark. I skiftet åker/skog är det inte helt ovanligt med ett dike, snåriga buskage etc, vilket gör att det krävs att hunden verkligen håller i.
Vi har haft en hel del problem i den vanliga apporteringen tidigare, men detta har blivit enormt mycket bättre och nu har jag en hund som blir överlycklig så fort han får se en dummy, både i vatten och på land. På land är fågelapporteringen inga problem, möjligtvis en lite trög hemgång ibland, och i vatten är det största problemet att han inte söker ut ordentligt och därmed inte hittar fåglarna om han inte får vind på dom. Ibland får han för sig att simma över till andra sidan och äta upp fåglarna om det är en mindre sjö, men *pepparpeppar*, det har han inte gjort på hela sommaren
Släpspåret då. Han älskar kaninen, lite för mycket. Hemgången har ganska hög fart i början, men under de här 250 metrarna så går det bara långsammare och långsammare, vilket inte helt sällan slutar i att han lägger sig och käkar upp kaninen helt enkelt.
Hittills i sommar har vi bara tränat det som ett spår, men att han i slutet apporterar kaninen och sedan går vi tillbaka, och han får lossa på utgångspunkten. Han har bra grepp och håller i ordentligt, men han lade sig ner två gånger på vägen, och det syntes väl att han tyckte att jag kunde knata vidare så han fick käka lite på kaninen i ensamhet
HUR i hela friden ska jag få upp tempot hem?
Inkallningar sitter som en smäck i vanliga fall och det är inga större problem med att blåsa av honom på fullt drev. Jag har försökt att blåsa in honom vid hemgången, men det fungerar bara ibland.
Jag har ingen aning om vad jag ska kunna erbjuda som slår den här goda kaninen vid överlämningen heller.
Han har startat prov med det här momentet två gånger. Första gången var han som en klocka ut och hämtade kaninen, på vägen tillbaka sprang han på älgslag och tog en avstickare för att checka dom, men kom ihåg uppgiften efter någon minut och kom tillbaka till mig. Släppte tyvärr kaninen när han hoppade över diket mellan skogen/åkern.
Andra gången var han måttligt intresserad, hade bra fart ut men när han väl var framme nosade han bara på kaninen och började göra undersökningar av omgivningen i stället. Blåstes tillbaka, utan att ha rört kaninen.
Tips någon?
Besvärad kille som vill gå undan och käka kanin.....