Har hittat en ovanlig katt.

Sv: Har hittat en ovanlig katt.

Suck, den är inte efterlyst hos polisen, den har ingen öronmärkning.

Men det är ingen bondkatt.

Den är långbent, smal svans, korthårig, beige/röd/brun botten, och svarta "prickar".
Den har en svart ål på ryggen. Väldigt mjuk, fin päls.
Nosen är mörk. Lite avlångt ansikte.

Finns det någon sådan ras?

Kanske en blandning av siames och bondkatt.

Ta katten till en veterinär/polis/kattklubb och kolla om den är chippad. Misstänker du att det är en raskatt är chansen att den är chippad rätt stor.

Sökte på din beskrivning och fick upp att det är en Ocicat

ocicat.jpg

Det kan vara vilken spotted katt som helst, färgen finns hos många raser (och hos huskatter).

Hur som helst är raskatter oftast chippade. De flesta veterinärer läser av chip gratis om det är en upphittad katt.

Polisen hade ingen efterlysning på en sådan här katt.
De rådde mig att släppa ut den igen......

Min granne har den hos sig nu, för mina katter kommer inte att acceptera den.

Den har skrikit rejält, men blev tyst direkt när den kom in och de har den nu i ett rum.

Katthemmet här i närheten svarar inte, så vi får avvakta.

Men, jag kom på att att i våras fick vi en lapp i brevlådan om en bortsprungen honkatt som kom från en stuga ett par km härifrån.

När jag sökte den kvinna och till slut fick tag på henne så visade det sig att hennes katt var en blanding av Ocicat och något mer som jag ej uppfattade.
Den katten var visst chipad, hon blev alldeles till sig och bad oss att inte släppa ut katten då hon jobbar natt och inte ka nkomma förbi förräns i morgon bitti. Så jag hoppas att min granne man tilllåter att den stannar, de har 2 kattpensionärer som inte heller uppskattar sällskap.

Otroligt om det är den katten, hon var så fin och när hon skulle klättra upp på mig så använde hon inte ens klorna. Kelig liten dam det här.

Tack för iden att åka till en vetklinik, det hade jag inte kommit på själv.
Heulwen, tack för länken!! Jag bor utanför stockholm, men ingen katt passade på beskrivningen.

Låter helt underbart om det är den katten som varit borta så pass länge!

Håller tummarna för att det går bar och misse får komma hem.

Jag vet inte, jag har inte pratat med min granne iom att jag jobbade natt och i dag.

Jag ska ringa, men tyvärr så jagade en av deras katter ut henne i går.....

Jag har kollat igen med efterlysningar, men den är inte saknad. Ingen av min andra närmre grannar har katt.

Den här tråden är ju gammal, men några kanske minns den.
Här kommer lite uppdatering.

Det var inte den katten som jag hoppades på att det var.
Men i höstas så var jag på en dressyrkurs, ett par mil härifrån och då visade det sig att en av deltagarna hade en väninna som hade haft en kull Ocicats, eller om det var någon liknande ras, och det visades sig efter mera efterforskning att det var en katt som ägdes av denna kvinna som hade varit utackorderad under en vecka då kvinnan var bortrest, under den tiden hade katten sprungit bort, hitåt, men sedan hittat hem igen.

:)

Polisen hade ingen efterlysning på en sådan här katt.
De rådde mig att släppa ut den igen......

Vansinnigt råd. Förhoppningsvis trodde de att den faktiskt bodde i omedelbar grannskap och var bara på en liten utflykt till fots.

Standardrådet när man hittar en uppenbarligen vilsegången katt - och är villig att hjälpa den - är att ta in den för all del. En hemmakatt far illa ute om den är vilse...
Men parallellt söka efter ägaren: lappar runt i grannskapet, polis, katthem i närheten, etc. Dvs göra ungefär som trådskaparen gjort.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
393
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 309
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka