Har han ont i armbågen??

Lena Furberg

Trådstartare
Eftersom det är så hiskeligt varmt om dagarna att aktivitetsnivån sjunkit avsevärt, och vovven inte får bada för mycket i sjön pga klåda, har vi börjat träna lite freestyle :D i vår svala trädgård om aftnarna för att få lite kul! Så småningom hoppas jag kunna sätta ihop ett program åt oss.
Men, idag märkte jag, att när han ska vifta med vänster framben viftar han stort och glatt, men med höger framben lyfter han bara lite, nästan tveksamt. Han förstår precis, men tycks inte vilja "ta i" med det benet.
Jag har på sistone sagt till sambon, att R ser ut att ibland hålla ut höger framben lite när han står upp. Sambon märker inget, men han tänker å andra sidan inte på sånt..... Som unghund hade han en perio då han höll ut frambenet och hade ont, han fick då en kur Metacam och blev då bra.
Han har en 1:a på armbågarna och D-höfter så jag är lite paranoid och spanar ständigt efter tecken på smärta. Men han är en väldigt burdus och smärttålig hund och jag misstänker att det kan gå långt innan han ser riktigt lidande ut.
Hur märker man armbågssmärta? Kan man göra något åt det??? Han är 4 år och Beauceron, rätt stor och kraftig.

Sv: Har han ont i armbågen??

Det är ju himla svårt att säga så här på ett forum när man inte kan se exakt det du ser:)
Men i och med att du är medveten om hans HD/ED status skulle nog jag rekommendera att söka upp veterinär för att kunna utesluta att det är de problemen han känner av, eller åtgärda dem om det skulle vara så att det är det som spökar.
Gå på din magkänsla, ingen annan känner din hund bättre än du själv!
Jag hoppas för er skull att det endast är dina hjärnspöken som jäklas med dig;)

Jag skulle oxå ta kontakt med en vet och även fundera på rehab/förbyggande, jag fick mycket bra tips vad jag ska tänka på med våran huligan när vi tillbringade hösten/vintern på rehab avdelningen. Men först vet för att veta vad som är problemet och sedan jobba vidare där ifrån.

Jag är oxå en hönsmamma och jag oroar mig ständigt för hans käke och hans bakknän som är en aning glappa så jag stirrar ständigt på hur han rör sig... :angel:

Tack,båda! Det blir veterinärbesök. Eller ska jag kontakta en hundfysioterapeut? Sedan, kanske....

Senast ändrad:

Det skulle förstås kunna vara hans armbåge som besvärar honom, men det kan kanske också vara en sträckning eller liknande. Kenzo, som har 2:or på båda armbågarna, fick problem med ett framben för några år sedan. Jag var säker på att det var hans armbågsfel som visade sig (han var ändå runt 8 år då har jag för mig) men veterinären gick igenom honom och röntgade för säkerhets skull armbågarna, men de såg fina ut och vet. konstaterade att det förmodligen var en rejäl sträckning. Det tog rätt lång tid tid, med koppelpromenader samt en kur Rimadyl i början, men sen var det borta och kom inte tillbaka.

Chili, som är stor och tung men däremot röntgad med fria armbågar, har haft liknande problem för något år sedan, där såg jag hur han trampade snett rejält och efter det var han halt ett tag. Fick ta det lugnt och hältan försvann men sen hade han till och från problem med det benet under vintern (skadan hände på sensommaren) och vi var hos vet och fick Rimadyl en kur, hade det inte försvunnit sen skulle vi utrett det noggrannare, men efter Rimadylkuren i kombination med en noggrann koppelvila så blev han faktiskt bra, men det tog LÅNG tid....

Helt klart håller jag med om att ni ska kolla honom hos vet, som du skriver, jag ville bara ge lite hopp om att det inte alls behöver vara armbågen som ger problem. :)

Lite OT men hur gick det med hans smackande? Fick du reda på vad det berodde på?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är ganska säker på att min hund har ont, i frambenen/armbågarna? Ev ryggslutet, ev ev höfterna (han har D). Jag märker det på att...
Svar
14
· Visningar
1 770
Senast: JosseMandy
·
Övr. Hund Mest troligt har hon fått sig en smäll igår under promenaden med en bekant och hennes två schäfrar. Hon är otroligt smärttålig så då sa...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30