Har han cushing syndrom?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Raggsocksponny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 7 110
R

Raggsocksponny

Har haft min 26-åriga islandsvalack i nästan 14 år.

Förutom att han har bronkit som man inte märker mer än att han kan hosta till i dammig miljö (går normalt på lösdrift) så har han alltid sett mycket frisk ut. Blank och fin päls. Kraftfull utstrålning. Påbörjar fällning senast i februari. Det sista lilla håren på ben och bål kan sitta kvar till juni/juli.

Avföringen har i princip alltid varit antingen lös eller stora bumlingar, aldrig fina kulor som min ena häst. Rådfrågade veterinärer i början men fick bara svar i stil med att det är induviduellt och inget att bry sig om.

Var mycket stressad när vi köpte honom, men har blivit bättre och bättre för varje år. Kraftig nacke och underhals.

Det året han fyllde 21 (5 år sen) började vi få problem med att hålla honom i hull. Har sen dess gett honom nästan dubbel högiva jämfört med mina andra islänningar som väger mellan 80-200 kg mer än honom. Denna vår hittade jag honom liggandes döende i hagen med koliksymtom. När veterinären kom och försökte ta blodprov kvicknade han till av rädsla och han överlevde. Trodde att detta berott på att jag för första gången tvingats göra ett hastigt foderbyte.

Efter denna period har han haft återkommande fånganfall. Jag har varit superförsiktig med bete, aldrig fruset gräs etc. Inget kraftfoder. Han har varit hängig och det har konstaterats avvikande levervärden. Leverbiopsi har tagits vilket kunde utesluta allvarligare sjukdomar.

I ett antal år har han haft problem med ett öga. Haft flughuva sommarhalvåret. Denna vinter har ögonen varit ofräscha.

Låter som många problem men han har mycket livsvilja. Ingen veterinär har ansett att han bör avlivas. Periodvis ser han jättepigg ut och racear med massor av glädjebakutsparkar.

Sammanfattning:

kraftig nacke och hals
leverproblem
återkommande fånganfall
svår att hålla i hull
hungrig, god aptit
svettas periodvis
fin blank päls men lång pälsfällningsperiod
återkommande ögoninfektioner
lös eller stora klumpar avföring
kissar och dricker nog ganska mycket

Nytt fånganfall. En annan veterinär som misstänkter cushing. Jag är dock mycket tveksam till att testa honom med kortison. Läste någonstans att en veterinär kan skriva ut medicin utan att göra testet.

Tror ni att det kan vara cushing?

Sv: Har han cushing syndrom?

Jag tycker att många av symptomen du beskriver tyder på cushing, tyvärr. Kraftig nacke, "svettningar" (som egentligen inte är svett - de luktar inte svett...), irriterade ögon, dricker o kissar mkt (cushing ger ofta diabetes), rubbningar i pälssättning o fällning och så fång som kommer som ett brev på posten då ämnesomsättningen rubbas.
Jag har själv haft två hästar med cushing, varav den senaste fick avlivas för en månad sen just av ett akut fånganfall. Enligt min veterinär är prognosen för behandling av fång hos en cushing-häst mycket dålig eftersom den oftast inte svarar ordentligt på behandling.
Nu var inte min mening att låta negativ... Om din häst inte lider och om den svarar på behandlingen av fången så ska du så klart ge den en chans och se om han blir bättre. Om veterinären kan skriva ut medicin utan prov kan ju bara h*n avgöra. Fråga!
Sen gäller det ju att vara stark som hästägare och kunna ta ett beslut om vad som är bäst för en gammal trotjänare. Kan du inte se din häst i ögonen och tycka att den har ett bra liv, så är det kanske dags att ta farväl. För mig var det inte svårt att fatta beslutet fast jag haft mina hästar i 24 år. Den ena född hos mig, den andra fick jag som treåring.
Lycka till med din häst och hoppas den kan få en bra behandling med något som hjälper!

Har haft min 26-åriga islandsvalack i nästan 14 år.

Tror ni att det kan vara cushing?

Tyvärr är det mycket troligt att din häst har Cushing’s disease. Eftersom din häst har haft fång flera gånger skulle jag avråda dig från att göra Dexametason testet eftersom detta kan utlösa fång. Försök att få din veterinär att göra ett ACTH-test istället (samt insulin- och glukostest eftersom din häst förmodligen även är insulinresistent).

Jag tror att din häst behöver medicin snarast. Synproblemen som din häst har tyder på att hästen har en tumör i hypofysen som trycker på synnerven. Tyvärr inte helt ovanligt i långt gången Cushings. Gör du inget kan hästen bli helt blind.

J
Sen gäller det ju att vara stark som hästägare och kunna ta ett beslut om vad som är bäst för en gammal trotjänare. Kan du inte se din häst i ögonen och tycka att den har ett bra liv, så är det kanske dags att ta farväl. För mig var det inte svårt att fatta beslutet fast jag haft mina hästar i 24 år. QUOTE]

Tack för ditt svar.

Som läget är nu kan jag inte se min häst i ögonen och tycka att det är rätt beslut att han ska somna in. Jag tvekar dock inte om livskvaliteten inte är tillräckligt hög. Jag får se hur detta fånganfall utvecklar sig. Vi har röntgat hovarna några gånger tidigare och då har det varit mycket lindrigt.

Eftersom detta med cushing är helt nytt för mig när det gäller denna häst, vill jag få så mycket erfarenheter och infallsvinklar av andra som möjligt innan jag går vidare med eventuellt utredning och beslut. Får jag t ex veta att det är många veterinärer som skriver ut medicin utan kortisonprovokation kan det vara ett bra argument till min veterinär.

Jag läste om cushing för några år sen avseende en annan häst som hade om vänt problem (extremt låg ämnesomsättning) och jag tror att jag hängde upp mig på att pälsen skulle blir konstig, så jag har aldrig tänkt i de banorna med denna häst.

det låter ju helt klart som din häst kan ha cushings. det finns andra test som man kan göra som inte är farliga för fånghästar. visst händer det att man skriver ut medicin utan att ta blodprov öht, själv skulle jag dock tycka det var olustigt att ge en sån medicin (det är ju inget litet huvudvärkspiller man talar om...) utan att verkligen veta att hästen har cushings.

Måste bara tillägga att många islandshästar har lång pälsfällningsperiod.
Mina började fälla för några veckor sen, men de kommer säkerligen hålla på väldigt länge. Den sista är klar i juni/juli.

Menar bara att just det kanske är normalt?

Måste bara tillägga att många islandshästar har lång pälsfällningsperiod.
Mina började fälla för några veckor sen, men de kommer säkerligen hålla på väldigt länge. Den sista är klar i juni/juli.

Menar bara att just det kanske är normalt?

Ja, mina andra islänningar har också lång fällningsperiod, men den som ev har cushing börjar tidigast och håller på längst. Under sommaren är det bara lite hår kvar dock. Jag har alltid tyckt att han har så himla fin blank päls dessutom.

Tyvärr är det mycket troligt att din häst har Cushing’s disease. Eftersom din häst har haft fång flera gånger skulle jag avråda dig från att göra Dexametason testet eftersom detta kan utlösa fång. Försök att få din veterinär att göra ett ACTH-test istället (samt insulin- och glukostest eftersom din häst förmodligen även är insulinresistent).

Jag tror att din häst behöver medicin snarast. Synproblemen som din häst har tyder på att hästen har en tumör i hypofysen som trycker på synnerven. Tyvärr inte helt ovanligt i långt gången Cushings. Gör du inget kan hästen bli helt blind.

Tack, det var intressant. Han går ju på buttamedicinering nu så jag avvaktar tills det är klart.

Mitt 21-åriga halvblod har nyligen fått diagnosen cushings, och hade många av de symptom som du beskriver hos din häst. I och med att hon inte har haft fång gjorde vi hämningstest (dexametason) men det är ju mindre lämpligt på en häst som haft fång.

Jag vet att det finns veterinärer som skriver ut medicin "på prov" men det blir nog mer och mer ovanligt då de flesta vill följa upp med ett nytt test efter 4-8 veckor för att se hur hästen svarar på medicinen.

När jag ser förändringen som skett hos min häst efter knappt två veckor på medicin så kan jag bara rekommendera dig att kolla upp det! Jag börjar få tillbaka min häst som hon var förut :love:

Ja, mina andra islänningar har också lång fällningsperiod, men den som ev har cushing börjar tidigast och håller på längst. Under sommaren är det bara lite hår kvar dock. Jag har alltid tyckt att han har så himla fin blank päls dessutom.

Alltså äldre hästar får en ännu längre fällningsperiod, detta kan man motverka lite genom att ge extra protein då de fäller lite snabbare. Du nämner svettningar, ja om proteinintaget ökas väldigt snabbt så kan de faktiskt börja svettas pga det. Och att hästen har taskiga levervärden hänger ofta samman med fång. Ögoninfektioner är inte alls ovanliga hos äldre hästar, dricker mycket? Gör hästen det i samband med fällning eller är det året runt?

Jag skulle inte se det som självklart att detta är cushing, det fattas symptom som bla att de aldrig blir pälsbefriade, javisst fäller de ur kanske men å andra sidan växer pälsen på lika snabbt igen och blir jätte tjock trots att tempen visar på + 25 eller mer.

Säkraste svaret får du om man tar ett blodprov.

När jag ser förändringen som skett hos min häst efter knappt två veckor på medicin så kan jag bara rekommendera dig att kolla upp det! Jag börjar få tillbaka min häst som hon var förut :love:

Vad roligt att du ser en förbättring. Vad heter medicinen. Hur ofta ges den?

Alltså äldre hästar får en ännu längre fällningsperiod, detta kan man motverka lite genom att ge extra protein då de fäller lite snabbare. Du nämner svettningar, ja om proteinintaget ökas väldigt snabbt så kan de faktiskt börja svettas pga det. Och att hästen har taskiga levervärden hänger ofta samman med fång. Ögoninfektioner är inte alls ovanliga hos äldre hästar, dricker mycket? Gör hästen det i samband med fällning eller är det året runt?

Jag skulle inte se det som självklart att detta är cushing, det fattas symptom som bla att de aldrig blir pälsbefriade, javisst fäller de ur kanske men å andra sidan växer pälsen på lika snabbt igen och blir jätte tjock trots att tempen visar på + 25 eller mer.

Säkraste svaret får du om man tar ett blodprov.

Tyvärr kan jag inte ge honom extraprotein Jag gav tidigare lite hackad lusern som komplement till grovfodret tidigare, men den då behandlande veterinären rådde mig att vara försiktigt med proteinet med tanke på hans lever.

Jag har ju haft honom i nästan 14 år och om jag minns rätt har han alltid haft lång pälsfällningsperiod och börjar fälla i februari. Men i juni då är det ju bara de sista envisa håren som sitter lite glest på bålen och någon liten tofs på frambenen. I år började han fälla lite i pannan redan islutet av januari. Men som sagt det enda som talar emot cushing är att hans päls är blank och fin och inte det minsta lockig.

Nu har jag bara två hästar kvar och han drcker mycket mer än min andra häst, som jag istället tycker dricker ovanligt lite. Den cushingmisstänkte dricker en 20 litershink på natten och det är väl inte så mycket med tanke på att han får 5 kg hö till nattmålet.

Något att komma ihåg är att de inte behöver ha alla symptom, och t ex inte lockiga pälsen etc, det kan vara cushings ändå - tyvärr. Så bästa är ju att testa.

Dexametasonhämning kan utlösa fång ja, men risken anses generellt vara väldigt låg då det är så låg dos, men finns ju ACTH-testet med som redan på pekats.

Drickandet tycker jag inte är i överkant dock, med reservation för vad han dricker i hagen och hur lång 'natten' är. Det är vad min D-ponny dricker normalt inne (när han började dricka mer gick det 3 hinkar inne/natt, och boxen var ju sjöblöt av allt kiss på morgonen).

Men, det har visat sig i nya studier att en stor del av cushingshästarna inte har alla symptom (vissa har knappt några), och att de inte behöver ha den karakteristiska pälsen. Så det går tyvärr inte säga att iom det är det inte cushings/PPID, lika lite som det går att säga att det är det pga de andra symptomen.

Läste en studie för ett tag sen som var intressant, men skrämmande, just om hur str andel testade som inte hade vissa symptom, ska se om jag kan hitta den igen.

Något att komma ihåg är att de inte behöver ha alla symptom, och t ex inte lockiga pälsen etc, det kan vara cushings ändå - tyvärr. Så bästa är ju att testa.

Dexametasonhämning kan utlösa fång ja, men risken anses generellt vara väldigt låg då det är så låg dos, men finns ju ACTH-testet med som redan på pekats.

Drickandet tycker jag inte är i överkant dock, med reservation för vad han dricker i hagen och hur lång 'natten' är. Det är vad min D-ponny dricker normalt inne (när han började dricka mer gick det 3 hinkar inne/natt, och boxen var ju sjöblöt av allt kiss på morgonen).

Men, det har visat sig i nya studier att en stor del av cushingshästarna inte har alla symptom (vissa har knappt några), och att de inte behöver ha den karakteristiska pälsen. Så det går tyvärr inte säga att iom det är det inte cushings/PPID, lika lite som det går att säga att det är det pga de andra symptomen.

Läste en studie för ett tag sen som var intressant, men skrämmande, just om hur str andel testade som inte hade vissa symptom, ska se om jag kan hitta den igen.

Nej, jag tycker inte heller att 20 liter vatten till 5 kg hö är speciellt mycket under natten, ca kl 22-6. Däremot har jag inte haft någon häst som har det så blött i boxen som honom. Min tredje häst som jag nyligen sålt, drack betydligt mer i hagen än "cushinghästen" men hade ändå torrare box.

Av det jag läst verkar det inte vara lämpligt att göra kortisonprovokation på en häst som haft återkommande fånganfall men jag ska diskutera detta med veterinären när buttakuren är över.

Min andra häst får bara en skvätt vatten till natten men det är i princip orört, men han mår super ändå. Visserligen får han bara 1,5 kg natthö.

Har den alltid kissat mycket? Och alltid druckit samma mängd, eller har det ändrats nu?

Det finns få studier om risken för fång vad gäller dexametasonhämning, de små och få som finns har inte i något fall utlöst fång. Så de flesta anser risken som låg, men i ditt fall har du ju ett pågående anfall med.

Samtidigt anses det vara det säkraste testet, säkrare än ACTH, men i ditt fall förstår jag tveklöst att du inte vill chansa. Men att börja ta ett ACTH kanske, och sen se?

Jag har ju googlat frekvent ang just det senaste tiden. Jag har ju en väldigt ung häst (4 år), och utan uttalade symptom på cushings/PPID. Men det har nu diskuterats om man ändå ska testa, dels då man konstaterat det på betydligt yngre hästar än man tidigare trodde kunde få det, och dels för vi äninte hittat ngn annan anledning till de symptom som finns, och han 'la till' att börja vräka i sig vatten och kissa floder. Jag är heller inte förtjust i tanken på en kortisoninjektion, samtidigt i mitt fall känns det som fördelarna isf överväger nackdelarna (om vet kommer fram till att jo det bör testas alltså). Men vi har inget pågående fånganfall tack och lov.

Samtidigt, om du gör ett ACTH-test och det inget något rakt svar, så kanske risken med ett DST (dexametasonhämning) ändå är mindre än fördelarna? (Om man inte vill/kan prova symptombehandla utan prov då såklart)

Detta låter mycket likt min Islänning på 20 år !
Han har förvisso alltid varit hyfsad i magen,Levern är OK men resten stämmer väldigt bra !
Jag tog därför Chushing prov i Januari, men det var Negativt.
Han är helt enkelt bara lite äldre !
Vet sa: En äldre Herre med lite skavanker !

Hej Från Hambo

Detta låter mycket likt min Islänning på 20 år !
Han har förvisso alltid varit hyfsad i magen,Levern är OK men resten stämmer väldigt bra !
Jag tog därför Chushing prov i Januari, men det var Negativt.
Han är helt enkelt bara lite äldre !
Vet sa: En äldre Herre med lite skavanker !

Hej Från Hambo

Har han haft återkommande oförklarliga fånganfall? Avmagrat ganska plötsligt?

20 år är ingen ålder på en islänning i mina ögon. Jag har en annan som är 20 år. Folk tittar undrande när de får veta hans ålder. Ser väldigt valpig ut, Inte ett grått hårstrå. Alldeles för rund och trind trots liten mängd mat.

Har den alltid kissat mycket? Och alltid druckit samma mängd, eller har det ändrats nu?

QUOTE]

Ärligt talat så är jag lite osäker hur det var med drickandet förr i tiden. Har lite minnesproblem. Däremot har jag ökat hans grovfodergiva med 50-100 % de senaste åren så det bör ju medföra högre vatetnkonsumtion. Hästarna går i huvudsak på lösdrift, men bor hemma vid stallet nu p g a fånganfallet.

Vad roligt att du ser en förbättring. Vad heter medicinen. Hur ofta ges den?

Medicinen hon får heter Pergolid, det är tabletter som ges i fodret en gång om dagen. Tabletten är liten, mindre än en alvedon och löser sig lätt i blött foder så jag har inte haft några problem att få i henne den.

Apropå det här med pälsen så har min häst inte heller varit lockig, däremot haft väldigt lång och lurvig päls.
På bilden är hon klippt på halsen två månader tidigare, huvudet är oklippt:

DSC_0074.JPG

I och med att tanten har vattenkopp så har jag inte haft koll på intag av vatten hela dygnet, men boxen har varit blötare än normalt, och jag har upptäckt att hon har kissat lite och ofta, under skoning tex har hon varit tvungen att ta minst två kisspauser, på en dryg timme.
Men det har redan gått till sig med medicinen.

Stallägarens ponny har konst. cushing (PPID). Han äter pergolid, och har blivit något bättre.
Han är även konst. insulinresistent, och har nu börjat fått diabetes-medicin mot detta.

Det man såg på honom var (förutom fång) rinniga ögon och att han drack något mer än normalt (alltså inga jättemängder). Han får bra med päls på vintern, men ingen extrem, och har fällt som vanligt annars. Så symptomen är väldigt olika mellan individer.
Strömsholm gjorde inte kortison-provet, eftersom han har fång, men på det testet de nu gjorde (lite dåligt insatt i just detta) så hade han tre gånger högre värde än vad som är normalt.

Prognosen ser väl inge vidare ut... Men de vill prova att medicinera, det är ingen veterinär som har pratat om att ta bort honom nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 668
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska... 2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 067
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 310
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Tråden för spår