har gramanen förstört henne?

C

Chappe_

Jag har en liten fundering. Mitt snart 25åriga varmblodsto har varit halt och avställd i tre månader nu i höst. För 3 veckor sedan blev hon friskförklarad. Hon har dock varit väldigt dum när jag ridit igång henne, stegrat, bockat, kosparkat, kört upp huvudet och dragigt iväg. Det är en häst med mycket humör, och har inte funnit sig i vad som helst innan hältan heller, då jag en gång ridit henne på graman, för att hon under en period körde upp huvudet och drog iväg. Med gramanen på var hon gudasnäll och den behövdes bara en gång.

Jag pratade med vet, eftersom det blev farligt att rida henne tillslut. Han frågade hur hon reagerade på graman. och då åkte den på igen. Hon har varit snäll nu också, visserligen till och från, men aldrig jättedum.

Jag tycker inte att det känns jättebra att rida med graman eftersom man hört så mkt spökhistorier. därför har jag försökt att rida med den så lös som möjligt. Igår provade jag att släppa den helt, men då vägrade hon att gå ner i form, såfort jag tar den igen (bara minsta lilla) så går hon ner i form igen (hon har aldrig varit svår att rida i form förut). samma hände idag.
Så jag funderar på om gramanen på något sätt kan ha förstört henne? typ med spänningar i musklerna eller något, eller tror ni att hon bara är envis?
Jag vill i alla fall ta bort den så fort som möjligt, och så vill jag ha en häst som kan gå i form utan graman. :crazy:

hjälp //Chappe_

Sv: har gramanen förstört henne?

Tvivlar på att hästen går i form med gramanen, den knycker nog på nacken däremot.
Annars hade den inte kört upp skallen när gramanens inverkan försvinner.

Blir misstänksam när jag läser inlägget & tror nog det är ngt annat fel på hästen än enbart humöret, den kan ha iont nånstans eller ha spänningar som gör att den inte vill arbeta, annars skulle den väl inte gå från en häst med speciellt humör til en häst med bra lynne bara sådär?Det beror bara på att den inte kommer undan om du rider på graman.

Om det verkligen inte är fel på hästen utan överskottsenergi så skulle du kunna långera hästen några dagar & låta den springa av sig innan du sätter dig på, för att se om bockningar osv beror på energin.

Din häst har troligtvis ont och är spänd någonstans. och jag skulle inte skylla något av problemen ni har på gramanen.

jag skulle låta en annan vet kolla på henne, hittas verkligen ingenting skulle jag longera inspänd en stund ínnan ridning. ta gärna hjälp av en tränare för att få hästen lösgjord.

Tvivlar på att hästen går i form med gramanen, den knycker nog på nacken däremot.
Annars hade den inte kört upp skallen när gramanens inverkan försvinner.

Blir misstänksam när jag läser inlägget & tror nog det är ngt annat fel på hästen än enbart humöret, den kan ha iont nånstans eller ha spänningar som gör att den inte vill arbeta, annars skulle den väl inte gå från en häst med speciellt humör til en häst med bra lynne bara sådär?Det beror bara på att den inte kommer undan om du rider på graman.

Om det verkligen inte är fel på hästen utan överskottsenergi så skulle du kunna långera hästen några dagar & låta den springa av sig innan du sätter dig på, för att se om bockningar osv beror på energin.

Nog är hon i form alltid, hon sätter bakbenen under sig och jobbar med ryggen. Det är det ingen tvekan om.

Som jag skrev är hästen under igångsättning och farten är därför begränsad. Änsålänge håller vi oss till mest skritt och lite trav. Då är det ju ingen hit att låta henne springa av sig, de vore ju ingen konst då eftersom hon bråkar för att hon vill springa

men under igångsättningen kan du inte sätta igång hästen genom tömmkörning då? så du "slipper" vissa problem.

fast om hästen går i bra form och är avslappnad och arbetar genom rygg o så..så har ju inte riktigt detta med tyglarna att göra.
hästen arbetar inte i rätt form om man inte kan ge efter något på tyglarna, för då ska hästen gå kvar..de är ju inte genom dom hästen arbetar.

hästen ska ju ha en lättare kontakt med tygeln men man ska ju också kunna släppa efter på tygeln utan att hästen går ur formen..om den arbetar som den ska med rygg osv..
ger man efter på tygeln ska ju hästen följa med..man ska inte låsa fast hästen genom gramanen eller tygeln.

tömmkör hästen så dom värsta problemen försvinner och försök få hästen avspänd innan du sitter upp.
de brukar va jättebra att tömmköra innan man sitter upp o rider.

sen kan man ju aktivera hästen mycket i skritten också genom skänkelvikning o fram/bakdelsvändningar..då får hästen nåt annat att tänka på än att bara springa..så den får stanna upp o tänka lite.

Senast ändrad av en moderator:

Tömkör,promenera och ta ut en massör.....Börja med detta och se om nåt hjälper.Då menar jag inte bara nån dag utan snarare nån månad.Låt massören visa dig vad du själv kan göra för att hjälpa din häst.

Hjälper inte detta skulle jag ta ut en veterinär igen och kanske någon annan vette än den so msa graman.Jag tror inte på att ta till såna saker.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark