Har Golden Retrievern blivit ljusare?

Leo

Trådstartare
För 15 år sedan tyckte jag att de flesta goldens var i den här färgen:
golden-retriever_137719744.jpg

Men nuförtiden är de flesta goldens man ser så ljusa... Inte särskilt "golden" :confused:
stone-lynn-m-golden-retriever-lying-in-snow-usa.jpg

Är det här någonting jag har inbillat mig? (Har jag bara missat de ljusa förr/de mer gyllene nu...?) Och framförallt - varför har det blivit såhär? Har ljusare hundar premierats på utställningar, eller liknande?

Jag har länge gått och tänkt på detta, och kanske att kloka Buke kan reda ut detta åt mig nu :angel:

Sv: Har Golden Retrievern blivit ljusare?

På utställning är det sällan man ser en "färgad" golden, trist tycker jag då de ljusa inte är golden i mina ögon (van vid den mörka sedan vår tid som goldenägare). De med mer färg är finast tycker jag :)

Vår Golden är åt det ljusa hållet:
CIMG0017.jpg

Hon är dock 6 år så hon är inte direkt någon 'nytillverkning' :)
De hundar jag sett från samma kennel är alla i samma ljusa färg.

Men när vi varit på aktiviteter med Golden-klubben så tycker jag att det varit ungefär 50-50 med ljusa och mörka goldens. :)

Det tycker jag även att jag ser i stan där jag bor, det är nog ungefär 50-50 vad jag kan se. Men själv tänker jag mer på de ljusa. Finns en som är en identisk tvilling nästan till vår, men hon är 10 år och inte släkt med henne alls. Men de är verkligen förvirrande lika varandra.

Ja ljusare hundar har premierats på utställning men den mörka färgen har funnits kvar hos jaktgoldens. Men tycker mig se att även den trenden vänder nu. Nu annonseras det gärna att man har "mörka goldenvalpar" och det är inte längre bara jaktgoldens som har färg utan det sprider sig över varianterna.

Min förra, dual purpose -golden:

Min nuvarande, jaktgolden:

Jag tror att "ljusa" goldens började bli populära redan i början av nittiotalet men var då ganska ovanliga men såg liksom fräsha ut med kontrasten av de mörka ögonen mot den nästan vita pälsen och då blev det väl en "innegrej" att folk ville ha ljusa och nu verkar trenden ha dalat och man blir istället glad de få gånger man ser en "mörk" golden och känner att det är ju SÅ en golden ska se ut:).

Åå ts första bild :love:
Dom är så otroligt fina, tycker inte alls dom vita är fina, tycker dom ser för snälla och lama ut=D

Tror också att det blivit en innegrej med ljusa golden. Själv har jag en jaktgolden och det är nästan ingen som tror att det är en renrasig hund. Vissa tror att det är någon slags blandning och vissa tror att det är en tollare. När man sedan förklarar att det är en renrasig golden ser de förvirrade ut och brukar fråga "Men brukar inte de vara mycket kraftigare och ljusare?". Jag tycker att det mörka är mycket finare. Dessutom verkar det som om de ljusa kan ha lite problem med eksem och sådär för deras päls är för ullig. Våra grannars hund kunde inte bada utan att torkas noga direkt. Slarvade de fick hon eksem direkt. På vår golden lägger sig det blöta liksom bara på pälsen, och underullen är fortfarande torr.

Såhär ser min korkhund ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka