Har funderat länge på ...

milly

Trådstartare
Hur det kan komma sig att travhästar kan springa BÄTTRE barfota på tävling när de annars är vana att va skodda??? Mig veterligen brukar hästar som är vana att ha skor behöva en omställningstid för att fungera barfota (inte ömma) - om det ö h t fungerar! Så hur kan travarna plockas av skorna precis innan tävling och sen springa Bättre?! Får inte ihop det...

Sv: Har funderat länge på ...

man kan ju inte slita av en precis nyverkad häst skorna, då ömmar den ju.
Dom man sliter av skorna på, har lite hov att nöta på.

Fast är det verkligen så att man skulle kunna plocka av skorna på vilken häst som helst (eller de allra flesta) och bara låta bli att verka ner hoven så kan sen gå barfota? På liknande underlag förstås... För det förstår jag ju att travtävlingar sker ju enbart på det speciella underlaget som är på travbanorna. Inte men olika stora stenar eller annat dylikt som det kan va på en skogsväg som en fritidskusk/ryttare använder...

mjaa... alltså vad tar ett travlopp, typ 10min från defilering till loppets slut.....så 10minuter tror jag ju att dom flesta hästar klarar av att gå utan skor........

Men jag kan fortf inte förstå hur det kan komma sig att dom springer BÄTTRE (fortare) när man plockar av dom skorna just före loppet?! Någon som kan förklara?

För det första så går de flesta hästar med väldigt lätta skor, så skillnaden viktmässigt mellan att gå med skor eller utan är inte särskilt stor.

För det andra är det en väldigt kort stund hästen är barfota, oftast rycker man ju skorna precis innan hästen skall ut till defileringen, och ute på banan är ju underlaget sällan något problem, då det är mjukt och slätt. När loppet är klart slår man på skorna så fort som möjligt igen.

Vissa hästar trivs helt enkelt bättre barfota och travar mycket bättre då, men kan inte gå barfota hela tiden. Det har lite med balanseringen att göra. Fästet blir också oftast lite bättre om hästen går barfota.
Finns säkert nån som kan förklara detta bättre än jag!

:)

Senast ändrad:

Den minskade vikten gör att det år snabbare. Ibland tar man bara av fram eller bakskor, ibland runt om. Det har med balanseringen att göra.

när skorna är av så springer hästarna lite friare för då är dom inte rädda för att slås sig på bena.

För det första så rör det sig om en väldigt kort stund. Man tar oftast bort skorna så tätt inpå loppet som möjligt.

Sen så fungerar det inte på alla hästar. Men vissa hästar går helt enkelt bättre när de är oskodda. Det blir lättare, annat fäste, slår på sig mindre osv. Men de flesta som tar av skorna gör det alltså så tätt inpå loppet som möjligt.

Det är alltid en kalkylerad risk man gör. Hästen kan bli ömfotad även under loppet.

Det är inte alla som alltid tar bort skorna, vissa är beroende av banunderlaget.

Man har experimenterat med att lägga på en form av härdningsmedel precis vid bärranden på de hästar som igenligen fungerar bäst barfota men som inte klarar av att gå utan skor pga de blir hovömma. Det har fungerat så där. Vet inte om det finns bättre saker idag.

Mvh

Tora

Om jag inte minns fel, så hade väl Faksen någon form av "gummilist" på hovarna när han tog världsrekordet?

Tack för alla svaren! :) Jag är bara väldigt nyfiken - och intresserad av hovlära... ;) Dock ej intresserad av trav.

Som det är sagt tidigare i tråden handlar allt om en balanseringssak. Utan skor blir det mindre belastning och ett effektivare steg, hästen tar ut steget lägre och längre. Men när du har en lite tyngre sko på, rullar hästen snabbare med frambenen och steget blir kortare - symaskinsaktigt. Den sortens steg tar mer kraft och är inte lika effektivt. Man vill spara på krafterna så länge som möjligt, och vill inte att hästen ska bli trött i onödan.

Det handlar även om att hästen ska gå fri - man vill inte att dom ska slå på sig. Gör dom det kan dom bli rädda och inte vilja ta ut steget, det kan även resultera i galopp. Om en häst går barfota fram eller har skor kan vara stor skillnad för en specifik häst.

Ytterligare en sak som har med det hela att göra är kvalitén på hästens hov. En häst med sämre kvalité på hovarna kanske inte klarar av att gå barfota ett helt lopp då risken att den blir hovöm är stor. Medan en häst som har ypperlig kvalité att gå barfota klarar av det utan att bli hovöm. Självklart sparar man ut hovarna så att den klarar av att gå barfota ett lopp utan att bli "nedverkad" i loppet.

Banans skick och väderlek har också ett finger med i leken så att säga. Så .. inom travet går inte alla barfota, och man rycker inte bara av skorna. Det är kunskap bakom varje ryckt sko innan ett lopp skulle jag vilja säga :)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
814
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka