På min närmsta ridskola (som jag kollat upp eftersom jag funderar på att börja rida där), står det på hemsidan att en bör undvika smycken i ansiktet. Så det förekommer absolut.
Det står också att en bör undvika "stora" smycken i öronen.
Jag har haft näsan piercad i ett gäng år. (Har i dagsläget båda näsvingarna + septum piercade. Har tidigare haft ena näsvingen, och septum.). Tidigare har jag haft läppen (underläppen) piercad. Jag skulle säga att, utifrån min erfarenhet, den största risken är att hästen piskar en med svansen i ansiktet. Då kan taglet rycka tag i smycket, om en har otur (smycken i näsvingen kan också fastna i handduken, om en torkar sig i ansiktet och är oaktsam. Det är relativt vanligt, har jag förstått på piercare.) Med min septum har jag aldrig upplevt något, "men" jag har en ring som är helt slät. Jag bär mina smycken i stallet utan oro, är så van vid dem och är uppmärksam.
Skulle jag börja på ovan nämnda ridskola skulle jag prata med dem, och om det är ett krav så skulle jag ta ut ringen ur septum och tejpa smyckena i näsvingarna (mina är high nostrils. Inte helt lätta att ta i och ur själv, även om jag kan göra det, och det orsakar lätt irritation. Så jag tar inte ur dem i onödan, det är verkligen ingenting som jag skulle vilja göra flera gånger i veckan.).
Personligen är jag av åsikten att ringar (på fingrarna) är en större risk än de smycken jag bär i ansiktet, när det gäller hästeriet. Men absolut finns det alltid risker. Om en fastnar i ett smycke och rycker till så kan en i värsta fall skada sig (tänker främst på t.ex örhängen och ögonbrynspiercings. Med näsvingen är risken att piercingen blir väldigt irriterad, vilket kan leda till att en får knölar etc på piercingen.)
Tillägg: piercings i t ex ögonbrynet förstår jag. Dels lätt att fastna, dels är det en relativt ytlig piercing och det blir lätt tråkigt om en får en smäll på den (tänker om en "knockas" av ett hästhuvud).