Har fått "oväntat besök"

Koriander

Trådstartare
Hittade en katt på tomten utanför huset när jag kom hem ikväll. Den verkade jättekelen så jag klappade den litegrann och märkte hur otroligt mager och benig den var.
Har sett den här katten nästan varje dag efter vår lilla väg. Tänkte att jag ska vara lite snäll och ge den lite mat. Den kastade sig över maten och verkade tokhungrig. Nu vill den inte ge sig iväg utan sitter kvar på trappan och jamar och vill in. Jag känner mig hemsk som inte låter den komma in. Har två hundar som skulle inte bli så glada om en främmande katt kom in i huset.
Jag tror att jag vet vems katt det är, men är inte säker.
Det gör mig så förbannad att folk skaffar sig katter och sen skiter i dom när dom inte är några gulliga kattungar längre. Skaffar man sig katter så är det minsta man kan begära att man ger kattstackarna mat. Den här familjen har mig veterligen flera katter och efter hand när dom blir påkörda så skaffar man en till.
Dom bor nämligen bara ett stenkast från vägen.
Om det är en bortsprungen katt så vet jag inte vad jag ska göra. Funderar lite på att ta den till stallet och lägga fram kattmat varje kväll åt den.
Kan det inte vara så med katter ibland att dom ger sig iväg för att det finns för många katter i området ?
Det verkar vara en rätt så ung honkatt. Vår egen katt blir nog inte så glad när han kommer hem.
Blir bara så ledsen över folk som inte tar sitt ansvar över de djur dom skaffar.
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Ta katten under armen och knacka på där du tror att den hör hemma?
Har den halsband?
Trevlig individ kanske platsar på katthemmet för bortadoption?
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Kattstackarn är fortfarande kvar på trappan nu på morgonen. Har lagt ut en filt som den har fått sova på och gett den mat nu på morgonen. Den verkar inte ett dugg rädd för varken hundarna eller katten. Den saknar halsband. Ska ta en närmare titt på nu om jag hittar nån tatuering i örat eller annat. Jag får väl knacka dörr senare idag i grannskapet.
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Men du, vad vill du med katten. Att ge den mat och en filt är det samma som att tala om för den du bor här nu. Så nu får du välja, antingen ger du den själv ett hem, eller hjälper den att hitta sitt hem eller ett hem. Först kanske man ska försöka hitta den rätta och första ägaren.
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Det kändes lite fel att köra iväg en utsvulten och desperat katt. Har frågat runt nu men ingen tycks veta var den hör hemma, men alla har sett den en längre tid och den har ätit sopor hos folk runtomkring. Ingen har nog reagerat eftersom det finns två andra katter här som ser exakt likadana ut.
Den är verkligen otroligt snäll och socialt begåvad med både hundar och folk. Den har charmat min gamla griniga jackrussel på nolltid och ligger på hans framtassar och sover.
Det är som om den har bestämt sig för att bo här. Har haft den inne och när jag släppte ut den så gick den bara och lade sig på sin filt på trappan.
Ska ringa till katthemmet här i stan och fråga om någon saknar honom, annars sätter jag ut lappar häromkring och är det ingen som vill ha honom så kan han nog stanna hos oss. Vad ska jag annars göra?
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Vore ju perfekt om hon kunde få stanna hos dig, hon verkar ju ha hittat sitt hem hos dig och om hon redan har charmat hunden så ... :)
Tänk bara på att kastrera henne i så fall så du slipper stå med en kull ungar också.
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Vore ju perfekt om hon kunde få stanna hos dig, hon verkar ju ha hittat sitt hem hos dig
Hade en katt som flyttade in hos mig för många, många år sedan, den följde helt sonika med upp i lägenheten och sade "här ska jag bo" :D Har hört om flera andra katter som gjort så, ofta kloka individer också.
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Det du har gjort följer handboken.

Dvs om man ser en katt som tycks vara i nöd, men man tror att den kanske ändå har ett hem.
Då kan och bör man hjälpa den så gott man kan - om man kan och vill, och samtidigt - söker efter ägaren. Parallellt.

Däremot som någon redan antydde, att ge mat åt en katt som man är säker på bor nånstans är fel: så skapar man lätt hemlösingar....
Men lite godis är väl ok antar jag.


Tack för att du hjälpte tjejen.

Lycka till med din nya vän och hushållsmedlem. :)
 
Sv: Har fått "oväntat besök"

Klart att det är ett dilemmma att börja mata en okänd katt. Men i det skicket som han är i så kan man inte göra annat. Dörrknackningen i området gav ju inget men en av grannarna trodde sig veta var han hör hemma och dom personerna vistas troligen på behandlingshem rätt ofta. Det skulle förklara kattstackarns belägenhet. Det skulle inte kännas bra att lämna tillbaka honom till dom.
Katten envisas med att vara här. Han har en låda på trappan där han ligger men jag är lite försiktig med att ta in honom i huset.
Ska iväg nu på morgonen och sätta upp lappar med bild på honom. Har givit honom avmaskning för det kan väl ändå inte skada?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Catsu
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp