Har ett problem..

F

Fladde

Var på Djursjukhuset igår och fick stränga order om att hästen inte får springa.
Den ska ha boxvilla nu några dagar sen ut i sjukhage/liten hage.
Nu är det så att min häst reser sig imot trådarna i sjukhagen och vägrar nästan gå in i den med :crazy:
Jag vet med att släper jag henne i en lite mindre hage men ändå större än sjukhagen kommer hon att springa ändå :crazy:

Vad hade ni gjort?
Jag ska gå med henne 30 min om dagen med.

Ska ringa och rådfråga Vetrinäen på Måndag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har ett problem..

hej vännen!
nää..men vad hon är o sammarbestvillig din kuse..;)
Vad sa dom på djursjukhuiset då?skulle hon bli bra trodde dom??

Går det inte att ge henne saker att göra, typ lägga ut hö,kanske nåt att gnaga på, eller hon är för uppspelt för det kanske?Hade nog ringt veterinären oxå..kanske kan få nåt lugnande till henne..så att hon inte springer sönder sig själv igen.. :crazy:

Har faktiskt en pålle i stallet som stått länge pga operation, och hon fick lugnande utskrivet till honom, som hon använde ibland...så det är ju en lösning kanske..men du får helt enkelt pröva dig fram o fråga veterinären på Måndag..

Svårt när man har pigga hästar...

Hej:)

Jag har lugnade som jag fick vid förra besöket men det kan hon inte ha under en hel dag i hagen..

Du kan läsa min tråd i gnägg..

Hur är hon i boxen? I vissa fall så får man helt enkelt göra avkall på friskluft och intressantare omgivning och låta dem stå i box om de inte håller sig lugna i boxhage.

Utebox är ju det gyllene mellanläget.

Alexandra_W skrev:
Hur är hon i boxen? I vissa fall så får man helt enkelt göra avkall på friskluft och intressantare omgivning och låta dem stå i box om de inte håller sig lugna i boxhage.

Utebox är ju det gyllene mellanläget.

Hon är rätt otålig i boxen och sparkar en del fast inte alls lika mycket som innan.

Ja jag tror det med..
Ska på återbesök den 1 mars så det är inte mer än 14 dagar ditt och i stallet är det 3 hästar till som har boxvilla och som ska ha det längre..

Ett alternativ är att låta hästen gå i en lite större hage som man har stängslat sicksack i! Detta kan förhindra hästen att springa och samtidigt göra hagen lite mer intressant.

[QUOTE=TantEster]Ett alternativ är att låta hästen gå i en lite större hage som man har stängslat sicksack i! Detta kan förhindra hästen att springa och samtidigt göra hagen lite mer intressant.[/QUOTE]
Varför har jag inte tänkt på det förrut!!!
Tack för en kanon bra ide´. Jag ska prova den genast på min 6åring som står konvalesent...

Oki, då är det inte så mycket man kan göra på den fronten :)
Sicksack hagen låter ju som en vettig idé att testa då.
Är det en dam som gillar mat så kan hon få fritt på hö (bukfylla) och grenar/mindre nedsågade träd att gnaga på.

MVH Eem

Eem skrev:
Oki, då är det inte så mycket man kan göra på den fronten :)
Sicksack hagen låter ju som en vettig idé att testa då.
Är det en dam som gillar mat så kan hon få fritt på hö (bukfylla) och grenar/mindre nedsågade träd att gnaga på.

MVH Eem

Gillar mat gör hon men inte i hagn där springer hon mest :crazy:

Tror inte jag får göra en sån hage av stallägaren ska fråga ifl;)

Om du åker upp till djurapoteket i Lund så har de en örtblandning som fungerer väldigt bra på uppspelta hästar som behöver stå i boxvila/sjukhage. Jag minns inte vad det heter, men om du kör dit och pratar med personalen så hjälper de dig (stor vit bytta, står på hyllan precis innanför dörren till höger.... ;) ). Dyrt men bra och ofarligt att ge dygnet runt några veckor. Kan vara bra att ha när du ska sätta igång henne också.

man kan inte ha små elhagar som konvalecenthagar....dom bara trasslar in sig i elen o blir rädda och vågar knappt röra sig...jag har trästaket och minsta hagen är ca 30 kvm....trästaket ser dom bättre och vet vart gränserna går....

Senast ändrad:

Snuffsan skrev:
Om du åker upp till djurapoteket i Lund så har de en örtblandning som fungerer väldigt bra på uppspelta hästar som behöver stå i boxvila/sjukhage. Jag minns inte vad det heter, men om du kör dit och pratar med personalen så hjälper de dig (stor vit bytta, står på hyllan precis innanför dörren till höger.... ;) ). Dyrt men bra och ofarligt att ge dygnet runt några veckor. Kan vara bra att ha när du ska sätta igång henne också.

Okej.
Har en örtbod som har hästsaker här i byn dom kanske har det kan ju höra där först;)

martha skrev:
man kan inte ha små elhagar som konvalecenthagar....dom bara trasslar in sig i elen o blir rädda och vågar knappt röra sig...jag har trästaket och minsta hagen är ca 30 kvm....trästaket ser dom bättre och vet vart gränserna går....

Har provat trähage med.
Men har hört att en rund hage är bättre?
För nä hon stog med trästaket hoppa hon över :crazy:

Har bestämt mig för att åka till stallet 2 ggr om dagen och gå med henne 15 min åt gången sen mocka 2 ggr så får hon stå inne tills den 1 mars.

Hoppas hon nöjer sig med det då.
Annars rekommenderar jag fri tillgång till hö ute.
Min stackars grabb har stått i en liten sjukhage nu i snart 5 veckor och är riktigt lugn i hagen. Men han har fri tillgång till hösilage. Hade han inte haft det misstänker jag att han hade stuckit för länge sen.
Men som tur är så har han en grym respekt för eltråd så han vågar inte ens kliva över en tråd som är 10 cm hög :D

Hoppas det går bra för er iallafall!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Kall lägenhet
  • Valet i USA