Har ett hovjobb

(Västerbottens Folkblad) UNG FÖRETAGARE. Marika Håkansson startade eget hovslageri i Åsele när hon var 18 år. I dag fyller hon 21 år och har fått pris för sin företagsamhet. - Jag har ganska mycket jobb, inte heltid men ganska lagom, säger hon. FOTO: TOR LARSSON Marika Håkansson fick sin första häst när hon var nio år. I...

Läs mer...

Sv: Har ett hovjobb

Tänkte det samma! Här hade hon bara skott en gång kan jag lova för så länge hade varken jag eller hästarna stått ut.
Funderar också på hur kort hennes hovlagarutbildning var eftersom hon startade eget som artonåring?
Det måste ju vara fel det mesta i den artikeln.

Precis. Kollade om hon är med i "Svenska Hovslagareföreningen" och det är hon INTE. Hur kan man lägga ut en artikel om någon som inte ens är med där och tycks sakna utbildning - när det finns så många hovslagare som är otroligt duktiga och är närmast att jämföra med professorer och som inte får någon uppmärksamhet alls? Obegripligt.

Kopierat från Hovslagarföreningens hemsida:

Skolor

Biologiska Yrkeshögskolan i Skara

Hantverksakademins lärlingsutbildning
Hovslagarutbildningen på Flyinge och Wången

Lerums Gymnasium
Lärlingsutbildning

Naturbruksgymnasiet Västernorrland,NORDVIKSKOLAN

Fast hon är väl med där?
http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?path=24178,24209&pageid=35268

Nu vet jag från säkra källor att de tar ungefär 45-60 min/häst beroende på vilka skor, sulor m.m hästen ska ha.
Vet även att Marika började skolan ett år tidigare än "vanligt" då hon kommer från en liten by och de inte fanns fler i hennes ålder. Så hon fick börja samtidigt som hennes bror.
Så jag tycker nog att ni är lite väl hårda.

Först och främst så måste man inte vara med o SHF för att vara utbildad, det är ett val man själv gör om man vill eller inte. Sedan finns det folk som är anslutna, men inte finns med på listan som man finner på nätet. På det så har SHF gjort en uträkning vid något tillfälle, hur lång tid en normalskoning tar om man utför alla moment. 70 minuter enligt SHF ska det alltså ta, sedan kan det bli - några minuter om man känner hästen sedan tidigare osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Västerbottens Folkblad) Marika Håkansson, som bor i Åsele, är Sveriges yngsta hovslagare för tillfället. I går besökte hon en gård i...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama