har ett 5-årigt arabsto...

mag

Trådstartare
som vilar mycket på sitt ena bakben. Hon är inte halt, inte öm och inte varm, men står ändå och vilar på det hemskt ofta. Någon hade en teori om att hon kunnde ha växtvärk, någon som har hört nått liknande och / eller har erfarenhet av det ???

Sv: har ett 5-årigt arabsto...

Jag tvivlar på att det är växtvärk, hur mycket växer en 5årig häst? Inte speciellt mycket.

Dock kan det bero på någonting som sitter i ryggen/länden/höften. Hästar som inte är som dom ska i ryggen brukar börja vila på ena benet. Det är ett tecken på att de är sneda/avbelastar. Jag tycker att du bör ta ut en kiropraktor(som även masserar och ev. laserbehandlar) som får titta på henne. Det borde du göra iaf. då hon börjar bli klar i kroppen och därför kan ha småsaker som måste åtgärdas innan hon blir helt färdigväxt. Nästan alla hästar får något fel pga. ridningen, framförallt under den tiden de växer. Därför tycker jag att man alltid kollar sin häst när den är runt 5 år, även om den inte visar något direkt.

Eftersom hon inte verkar ha ont så skulle jag ta ut en kiropraktiker..min 5-åriga arabkille var helt sned i höften troligtsvis pga en vurpa i hagen innan jag tog över honom!
Efter behandling fick jag en "ny" häst att rida.

Har också en arab, fyra år. Hon vilade mycket på ena benet och när jag hade haft henne några veckor och började sätta igång henne blev hon snabbt ganska motvillig mot sadel, ville inte stå still när jag satt upp och kändes extremt stel i allmänhet. Jag kände på en gång att någonting var fel .Ringde vet som rekommenderade en kirpraktor. Hon kom ut och kunde sanbbt konstatera att min häst hade roterat bäcken, antagligen sedan flera år tillbaka pga någon omkullgång i hagen eller kanske sedan hon föddes. Var ganska lätt att åtgärda men det kommer att ta uppemot ett år innan hon blir helt bra eftersom hennes muskulatur är så himla sne. Vet konsaterade att musklerna var sneda redan vid vet. bes men jag ville ha henne ändå. Så nu får jag verkligen koncenterara mig på att rida rätt och alltid stretcha efter ett pass och massera.

Kan säga att hon blev en helt annan häst efter behandligen, trots den sneda muskulaturen, hela hästen har slappnat av!!!

Kiropraktorn sa att det var väldigt vanligt att hästar får roterat bäcken, speciellt unga hästar där skelettet inte är så hårt än.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka