har en fråga om hamstrar...?

H

Hamster_gullet

jag skulle vela ha lite info om hamstrar...jag har en hamster men skulle veta lite mera om de....
jag har haft 3 hamstrar.. lr jag har 2 nu och har för ett tag sen haft 1 till men den dog... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

:bump:

några frågor som du då kunnde svara på:

1. kan man klipa klor om de är långa lr vassa?

2.hur ofta ska man byta spån? (eller vad man nu har som under)

3.Är det vanligt med svarta guldhamstrar! (jag har en svart guldhamster :love: ) (lr min syrra)

4.Om de är tjocka vad ska man då göra???

Skriv om du kan svaren! :banana: skulle vara SÅ snällt! :) :cool: :angel: tack!

Ja, men det är svårt att göra själv så prata hellre med en veterinär...

En gång i veckan brukar vara lagom att göra helt rent. Om dom är "duktiga" och skiter och pissar på ett ställe så kan man ta bort det varje dag istället och på så sätt hålla rent.

3.Är det vanligt med svarta guldhamstrar! (jag har en svart guldhamster ) (lr min syrra)
Jag inte är det ovanligt i alla fall...

Dra ner lite på maten och se till att dom får komma ut och röra sig. håll koll på dom bara så dom inte biter i sladdar eller kryper in på olämpliga ställen..

Ja, det kan man. Det går att göra själv om hamstern är tam. Min var det och han fick långa klor på gamla dar. Inget problem att klippa, men klipp inte för långt!

En gång i veckan böt jag + sovplatsen kanske två gånger i veckan (där han samlade all mat också)

3.Är det vanligt med svarta guldhamstrar! (jag har en svart guldhamster ) (lr min syrra)
Det finns, men jag vet tyvärr inte hur vanligt det är

Motion!! Min plutt var uppe och sprang i soffan när man satt där och i en "leklåda" (botten till en större bur, så pass höga kanter att han inte kom över). Hade spån i botten, rullar, trä att klättra på osv. Men främst var han uppe och sprang i knät och soffan varje kväll!
Se till att hamstern får varierad kost, kanske mindre gnagarblandning och mer frukt och kött (kokt skinka, ost osv).

Japp, har klippt både guldhamster och dvärghamster klor utrustad med en nagelklippare och en massa tålamod.
Behövs inte ofta utan det brukar vara äldre hamstrar som kan få lite långa klor.
Annars kan man limma fast lite fint sandpapper på en plnaka och låta hamstern går där ibland för att förebygga för långa klor.

En gång i veckan är lagom.

Inte allt för ovanligt :)
Jag har haft flera stycken men så höll jag på att avla fram svart sköldpadd vit också :D
Jag har haft dom helsvarta, svart med en liten vit fläck under hakan (vanligt), svart bandade och en svart fläckig = dominantspot.

Dra in på dom feta fröerna så som tex solrosfrö och ta bort nötter.
Hamstrar är oftast inte tjocka då dom rör på sig mycket och gärna :)

Jag tänkte på det du skrev om att limma fast en bit sandpapper för att klorna skulle slipas ner. Är det inte risk för att tassarna blir ömma och röda då???

Om man sätter in den i buren jo, men inte om man låter hamstern gå upp och ner några gånger då och då :)
Ett gammalt beprövat knep :cool:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 962
Senast: Mia_R
·
Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: Modig_Korn
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka