Är ju inga som går lussetåg på en lördag om den 13 december är en måndag. Varför tycker "folk" det är bättre att gå på fel dag på just halloween?Jag tror att folk tycker att det är bättre att barnen går en lördag än en måndag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är ju inga som går lussetåg på en lördag om den 13 december är en måndag. Varför tycker "folk" det är bättre att gå på fel dag på just halloween?Jag tror att folk tycker att det är bättre att barnen går en lördag än en måndag.
OtJa alltså de här jefla påstlådeungarna! Vi har haft tur med vår låda då vi liksom är sist I raden men det är STÄNDIGT några tonåringar (?) som åker runt och slår sönder.
Skyller på Vöråbor
Kl jagr av princip totalt emot trick or treating och hela Halloween grejen eftersom det inte alls är en riktig högtid här.
Jobbsr dock internationellt så på jobbet firas det.
Ja eller julafton. Vi tar den på en tisdag tycker jag.Är ju inga som går lussetåg på en lördag om den 13 december är en måndag. Varför tycker "folk" det är bättre att gå på fel dag på just halloween?
Det får mig att tänka på när mamma råkade ut för icke utklädda godistiggare någon gång när det inte var i närheten av Halloween. De skrek "bus eller godis" och mamma, som är en principfast kvinna, sa åt dem att det var helt fel tid på året. En stund sedan ringde de på igen. "Glad påsk då? Vi vill ha godis!" Det var inte påsk heller och de fick inget godis, bara skäll.Nu blir jag ju irriterad å andras vägnar. Varför släpper man iväg sina barn på HELT FEL DAG dessutom. Man kan väl inte bara hitta på att nä men nu ska vi fira påsk i februari och gå omkring och rigga godis?
Ren killgisdning men jag tror det har att göra med att detta inte är en "Svensk" tradition utan ett kul spex som vi tagit till oss för att det är kul. För oss har det ingen innebörd, det finns ingen tradition eller känns heligt på nått vis som jul mm gör.Är ju inga som går lussetåg på en lördag om den 13 december är en måndag. Varför tycker "folk" det är bättre att gå på fel dag på just halloween?
Det är det absolut dom som gör!Är ju inga som går lussetåg på en lördag om den 13 december är en måndag. Varför tycker "folk" det är bättre att gå på fel dag på just halloween?
Aldrig hört om någon som firar Lucia på fel dag.Det är det absolut dom som gör!
Jag jobbar i skola och alla år Lucia infaller lördag eller söndag firas den på närliggande vardag.Aldrig hört om någon som firar Lucia på fel dag.
Jag upplever att det var nytt när jag var liten, dvs 20-30 år sen.Jag är nyfiken på hur etablerad den här traditionen av trick-or-treating, där barn klär ut sig, går från hus till hus och ber om godis kring Allhelgona, är i Sverige.
Mitt intryck är att det är först nu på senare år som folk så smått börjat låna in traditionen som resultat av vår stora import av framför allt US-amerikansk kultur. Men härom dagen berättade en vän som vuxit upp till stor del i Sverige att de trick-or-treat:at en hel del här när hon var liten. Jag blev genuint förvånad, och lite smågrinig sådär som man kan bli när ens bild av verkligheten utmanas. Jag är dessutom ambivalent inställd till traditionen överlag.
Men jag undrar hur Bukes erfarenheter ser ut! Har ni deltagit genom att dela ut godis, själva trick-or-treat:at på egen hand eller gått med era barn? Har ni blivit utsatta för något trick, och i så fall vilket? Ni som bor i övriga Norden får gärna rösta också, men skriv gärna något i tråden om ert land och kontexten där så blir jag extra glad
Håller med! Är man ute på "trick-or-treat-runda", dessutom utklädd till något mer eller mindre läskigt, så får man väl leva med att andra också firar Halloween!Jag har ju en känsla av att det huset skulle bli det mest välbesökta i grannskapet. Men vi ser uppenbarligen olika på det. Jag tycker att det vore helt okej att köra ett kusligt spex för barnen på halloween.
Pengar? Nu tycker jag det går för långtÄr det mest uppskattat med godis eller pengar...?
Ge dig ut i Stålmannenkostym nu och fixa elräkningenPengar? Nu tycker jag det går för långt
Åh! Jag undrar om den chokladen blev uppätenVi hade några som hälsade på igår med bus eller godis. De fick godis eftersom det fanns hemma. Har hänt tidigare i något bostadsområde då hade jag bara en kaka 75% choklad hemma men de hävdade bestämt att de åt det så då fick de några bitar.
Det vore väl rimligare, barn har ju inte ens några räkningar!Ge dig ut i Stålmannenkostym nu och fixa elräkningen