Har du skadat ditt barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Härom veckan hände det som inte får hända. Jag halkade i trappan och tappade greppet om min son. Trots att jag alltid håller i ledstången och går försiktigt så hände det. Allt gick väldigt fort. Han gled ur mitt grepp när jag slog i armen som höll honom, han gled ner på ena trappsteget och hann glida ett trappsteg till innan jag fick tag i honom. Ett litet rött märke fick han i bakhuvudet, jag fick j*vligt ont i armbågen och ett enormt blåmärke på ena ballen (förlåt alla ickeskåningar, jag menar skinkan)!

OCH JAG KÄNDE MIG SOM VÄRLDENS SÄMSTA MÄNNISKA!!!!!!!!!!!!!!! Jag åkte till vårdcentralen för att för säkerhets skull låta dom undersöka honom och jag kände mig som en skit. Funderade starkt på att hitta på någon historia, men sa sanningen och den vänliga sköterskan tittade på mig (efter att ha konstaterat att Hugo var en frisk, glad och pigg liten kille) och frågade -Och hur mår mamma då? Det fullständigt brast för mig, jag kände mig så liten, bara grät och grät.

Nu i efterhand så förstår jag att det är sådant som kan hända, även om det i min bok inte får hända!

/Timsetim
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Ibland händer saker som inte får hända.Skönt ni klarade er förhållandevis bra ändå :bow: .
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Klart man blir ledsen när sådant händer, fast man alltid försöker att ha 100% koll.

Och det händer alla, det kan jag nästan lova.

Min son är 9 år nu, men nog katten lyckades han rulla ner från våran säng när han var ett par månader gammal. Trots att jag "bara" sprang ut i köket för att hämta en sak. Trots att jag hade lagt kuddar runt honom.

Och självklart så trillade han ur vagnen med huvudet före ner på cementgolvet i stallet, när han var 10 månader, för att jag slarvade med selen den gången.
Tack och lov hade han en tjock fleecemössa på sig.

Försök att inte känna dig usel, det gick ju bra!!
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

:smirk: Ja jag fick tillbringa dryga 6 timmar på akuten med min 2 årige son för bara någon månad sen. (Ja lilla dottern var ju oxå med... tur jag hade välling med mig :bow: )

Då vi var lite sena denna morgon och dagmammorna träffas på öppna förskolan så körde vi dit direkt och anlände samtidigt som vår dagmamma och hennes övriga "barn". Öppna förskolan ligger i ett gammal hus och det är en stentrappa på ca 8-9 steg upp till verandan och dörren. Håller gossen i handen, väskan i den andra. Min 4 åring har redan knatat in. Helt plötsligt vänder lille gossen 180 grader och ska nerför trappen. Automatiskt håller man ju då i så inte ungen ska drutta ner för trappan. Vad händer?! Jo något i hans hand (antagligen) dras halv ur led och han börjar illvråla, men visar inga symptom som svullnad eller färgförändring. Jag misstänkte att han dragit armbågen ur led men den funkade som den skulle.

Så det var bara att åka två kvarter bort till lassarettets akutmottagning och få ränna mellan ortopeder, röntgen arbetsterapin och röntgen igen....

Läkaren hittade inget fel, inte röntgen heller men så fort gossen rörde på armen illvrålade han. :eek: Tilläggas att Gabriel är ganska tålig och bölar inte i onödan om han trillar el. dyl.

När vi är hos arbetsterapeuten och ska gjuta en skena för avlastning av armen så börjar helt plötsligt handen svullna upp. ¤ timmar efter att vi kom in på akuten. Vi får ytterliggare en remiss till röntgen.

Han gallskriker och de måste pressa ner hand och fingrar mot underlaget för att kunna få en bild. När detta är klart så lyfter han armen och säger: Aj, ont arm -borta!!!! Sen börjar han leka och använda den igen!!!!!! :bow:

Läkaren på akuten är lite fundersam , men anser att något måste hängt sig halvt ur led i handen.

Jag har själv sjukdomen Ehlers Danlos Syndrom och den gör att man lättare har leder som hoppar ur led. Risk finns att gossen ärvt detta, vilket doktorn ansåg troligt. spec som han är som "gummitarzan" i lederna för övrigt.

Hur dåligt samvete man själv hade???? -Gissa!

Gira
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Min äldsta skulle i ettårsåldern ledas från mikron till soffan för att få sin kvällsvälling. Det slutade på akuten; han snubblade och jag höll stadigt i armen som gick ur led vid armbågen. På akuten konstaterade de torftigt att sonen led av pigarmbåge... Usch vad jag kände mig som en barnmisshandlare där :crazy:

Precis som i Giras falll löste det sig dock av sig självt när han skulle röntgas :)
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Ja, detta händer säkert mkt oftare än man önskar, och tror. Men man trillar ju och slår sig själv relativt ofta, så varför skulle ens barn inte göra det? :)

Nu är jag i v. 32, och för en vecka sen fick jag för mig att bära ner alla bebiskläder vi köpt/fått, och fotografera. Bar ner ett par kartonger, och sen till sist en badbalja med saker i. När jag kommer till näst sista trappsteget får jag för mig att jag är nere, och missar det sista steget! :eek:

Jag hade tur, för jag trillade rakt fram, och häll kvar i baljan, som liksom skapade ett mellanrum mellan mage och golv. Fick ont i knän och ena fotens tår, men blev rent ut sagt livrädd!! Började panikgråta, och meddelade fallet till sambon, som satt på msn på jobbet. Han blev oxå rädd, och sa att jag skulle höra av mig om jag mådde konstigt.

Men det blev inget mer med det, tur man har bebis i magen ändå, den är ju bra skyddad där inne :-D

Hoppas det inte är isigt i januari när hon ska ut, för jag har tänkt att gå en massa promenader med bärsjalen... Kanske ska skaffa såna anti-halk mojänger man sätter på skorna...
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Jag vet hur det känns att känna sig som sämsta mamman..
I ett obevakat ögonblick tog sig min då 10 mån son nerför källartrappen med huvet före, jag var redan i källaren och fick tag i pyamasen så han fick aldrig landat på golvet nedanför.. Pojken fick iallafall ett litet jack i pannan o jag sprang snörvlandes till vårdcentralen.
Snälla tanterna plåstrade om pojken men konstaterade att mamman hade det värst. Jag var helt panikslagen och värsta dåliga samvetet. Jobbigt var det också att förklara slarvet för sambon.:crazy:
Kram på dig
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

det där är ju så snabbt hänt!!!
Både jag och min man har ramlat i trappan med sonen, men gudskelov är det bara vi som slagit oss.
En kompis kanade nedför hela trappan, men typ 4 veckorsdottern i armarna, han slog sig själv rejält men dottern klarade sig även där.

Jag har inte skadat barnen som tur är, men bara i förra veckan lyckades barnvagnen välta runt :eek: , den stod på verandan (bara ett trappsteg upp) och sonen hängde i den, och så rullade den bara iväg och slog runt!! :eek: Dottern låg som tur var bra inbäddad så hon åkte bara upp i kapellet när jag välte upp vagnen tillbaka, men gud så rädd jag blev!!!!
Enda "menet" hon har fått av det är att hon tycker att det är otäckt att bli lämnad själv i vagnen där nu...
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

*Kl*

Även om jag inte önskar andra det som hände mig, så känns det skönt att inte vara ensam!

Tack för länken mino och tack för alla erfarenheter.

/Timsetim
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Trilla i trappan var min skräck när jag var gravid. Och när lillen var född blev jag ännu mer nojjig. Tur att magen hamnade i baljan!:D

Nu är jag i v. 32, och för en vecka sen fick jag för mig att bära ner alla bebiskläder vi köpt/fått, och fotografera.

Blir nyfiken... Varför skulle du fotografera?
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Trilla i trappan var min skräck när jag var gravid. Och när lillen var född blev jag ännu mer nojjig. Tur att magen hamnade i baljan!:D



Blir nyfiken... Varför skulle du fotografera?

Haha, det var mest för att lägga ut på ett annat forum, där man har tillgång till galleri :D
Sen har vi halva släkten (sambons släkt) på Island, och för att de ska kunna vara delaktiga, lägger vi ut en del bilder på vår sida :p
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Jag missade näst sista trappsteget när jag skulle uppför trappen (fråga mig inte hur...) bärandes på min 4 veckors son, vilket gjorde att jag tappade hans huvud som smällde rätt in i trappräcket :eek: Tror ni han vrålade??!! Jag ill-tjöt själv och pappan fick rädda upp situationen, men det visade sig att det var mest jag som hade ont i armbågen som jag tog emot mig med och lill-pojken blev mest rädd av "fall-reflexen" som utlöstes. Såg iallafall ingenting i huvudet på honom efteråt, vilket var skönt, men numera håller jag stenkoll på mina fötter i trappen, både uppför och nedför.....
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Min systerdotter älskar att bli uppkastad i luften och fångad, och hennes pappa skulle göra det en gång, oturligt nog så var taket lägre än vanligt så hon hamnade på taket med huvudet, inte hårt men tillräckligt hårt för att hon skrek av ondhet i 5 minuter, vilket är förståeligt.

Hon tog ingen skada av det hela, men själva situationen skulle bli komplicerad om den var allvarlig. Halvt som halvt insnöade i huset, totalt insnöad i byn, närmaste sjukhus finns 40 minuters bussresa ifårn, gick 2 bussar (som då inte gick p.g.a insnöade i byn) per dag.
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Usch fy, det fick mig att tänka på en liknade olycka. En man kastade upp ett barn i luften och missar att ta emot, barnet åker ner i betonggolvet och jag var kanske 50 m ifrån och dunsen när huvudet slog i golvet kan jag höra än idag, trots att det är 4 år sedan. :crazy: Pojken skrek som besatt, såklart, men jag vet inte om han fick någon hjärnskakning eller liknande. Men det var väldigt otäckt!

/Timsetim
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

*lånar*

Tur att det gick bra, trots allt!

När jag var liten (hade precis börjat prata ordentligt) och sov hos mina föräldrar så (mamma är övertygad om detta) fick jag antagligen en smäll av någon av dem så att jag var helt stel i min nacke några månader och tom slutade prata...:crazy:
 
Sv: Har du skadat ditt barn?

Nu förorsakade jag visserligen inte skadan men jag lät min då 7-åriga dotter gå omkring med en bruten arm i 2 dagar :o

Hon trillade av vår gungställning, grät en stund men armen varken svullnade upp nänmvärt eller blev missfärgad. Ibland använde hon den utan problem, emellanåt sa hon att det gjorde ont. Stukad, tänkte jag men efter två dagar åkte vi iaf in till röntgen.

Vristen var bruten precis nedanför leden. Det var visserligen ett sk "green break" (som typ när man bryter en tunn kvist så insidan är av men barken håller ihop allt) men jag kände mig iaf som världens uslaste mamma, även efter sköterskor och läkare klappat mig på axeln och sa att de också hade missat liknande brott många gånger...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 609
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp