Och i det läget blir du mer eller mindre tvungen att uppge massa medicinska data till dig arbetsgivare, data som enligt lag har extremt starkt skydd i alla andra situationer och som AG inte på något sätt skulle kunna begära ut lagligt. Av bland annat den anledningen skulle jag vara väldigt tveksam till om jag vill jobba på ett ställe som har drogtester då och då utan att det är av en för verksamheten rimlig anledning. För mig är det ett tecken på att man inte riktigt delar min uppfattning om var den personliga sfären går. (Jag har som sagt inga problem med riktig säkerhetsprövning i de fall det är påkallat, och har utan problem gått igenom en sådan själv. Lite struligt pga icke-normativa idéer om familj och relationer, där behöver de nog modernisera sig lite kan man tycka.)
Om testerna ifråga enbart testade för en nivå som där man kan vara påverkad hade det varit en helt annan sak. Då hade det varit att jämställa med tex alkolås i fordon, vilket jag tycker är en väldigt vettig åtgärd (som dessutom inte pekar ut någon). I de roller där det har verklig relevans för jobbet.
Jag ser det också som väldigt tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt om AG ska få en roll där man per automatik blir inblandad i något som ska hanteras av polis och det juridiska systemet. De flesta arbetsgivare har inte den kompetens och sekretesshantering som krävs för det.
Det är inte helt ovanligt att folk odlar gräs till sig själva och några polare numera. Finns färdiga kit av odlingsboxar (jag stötte på ett gäng när jag googlade för att starta tomat-hydroponi i klädkammaren, så det krävs verkligen inte något letande på darkweb
) och tutorials. Eller åker till Nederländerna eller något annat ställe med "öppna labb" och postar hem till sig själva (vilket ju innebär att de tar en mycket högre risk själva än om de bara hade köpt det de ville ha från någon i stan), just för att de inte vill ha kontakt med gängbrottslighet. Finns ett par aktuella dokumentärer om det, tror P3 har en bra tex.