Har du börjat stödfodra?

B

Belleriet

Har du börjat stödfodra din häst med grovfoder pga att betet börjar bli klent? I så fall med vad?
Eller klarar den sig endast med betet?
Får din häst kraftfoder? I så fall vad?

Sv: Har du börjat stödfodra?

1.Har du börjat stödfodra din häst med grovfoder pga att betet börjar bli klent? I så fall med vad?
2.Eller klarar den sig endast med betet?
3.Får din häst kraftfoder? I så fall vad?

1.Ja, kraftfoder.
2.Nej.
3.Ja, conditioning mix.

Jag har stödfodrat med hö ca 2 veckor.
det finns gräs kvar och de går kvar i stora hagen ( ca 10hk. ) men gräset har inte så mycket näring längre.

2st av dem har fått kraftfoder hela sommaren.

Ja, jag stödfodrar sedan någon vecka tillbaka med hö. Han får även lite havre och betfor.

Vi gav lite hö ett tag som komplement till betet men när vi bytte till en annan sommarhage för ett par veckor sedan (putsad så gräset är ca 1dm långt) slutade vi med det. Ger lite betfor efter ridning. Kommer förmodligen att börja stödfodra med hö snart eftersom jag tror att de inte får i sig tillräckligt med fibrer annars. Iofs kommer de nog att stallas in om ett par veckor och då blir det ju höutfodring inne ändå. :)

Har du börjat stödfodra din häst med grovfoder pga att betet börjar bli klent? Stödfodrat hela sommaren. Varit inne om nätterna, förutom 2 veckor i augusti. Inne nu igen. I så fall med vad? Hö, lusern, havre, betfor, vetekli, miner mm. Fick groov125 under sommaren.
Eller klarar den sig endast med betet? Nej
Får din häst kraftfoder? I så fall vad? Havre, betfor, vetekli. Groov125 under sommaren

Japp här stödfodras det. Det var också premiär på installning nu i natt. De går på gräs men det är ingen vidare sprutt i det, speciellt inte med proteinet! Tillväxten har varit rätt kass så hagarna är i det närmsta nerbetade.

De får hösilage morgon och kväll samt havre och sojamjöl. Fullblodet har fått kraftfoder sedan juli.

Är nog vi som är mesiga med våra kanske men det är ju ruskigt kallt om nätterna så våra är inne om nätterna och absolut att de får både grovfoder och kraft. Här har det varit frost vissa nätter

Upptäckte i förra veckan att jag svagt, svagt kunde ana revbenen på min häst, så då började jag ha dem inne på natten (=hö på kvällen) + att de får hö i hagen på morgonen. Då sparar jag ju dels på betet + att de får mer protein osv i sig. Betestillväxten har varit dålig de senaste veckorna fast det varit ganska varmt (17-20 grader dagtid, ca 10-12 på natten), eftersom det inte regnat på evigheter. Fast imorse regnade det! :banana: Tänk att man skulle bli glad över det - tids nog så svär man långa ramsor över allt vatten som kommer ner på tvären. :cool:

Hästen har fått ca 1,5 kg havre och knappt ett kg cooling mix (Rands & Wilson) hela sommaren, nu när det går att få tag på fodermorötter får han ett par såna oxå.
Ponnyn får två nävar original Krafft + ett par morötter (för att han ska få i sig lite mineraler och inte stå utan när den store får).

Tack för alla svar!
Våra hästar har gått ute på bete hela sommaren med lite kraftfoder i form av havre och mineraler. De har klarat sig på bara betet hela tiden.
Men nu börjar det bli dåligt med bete, så jag tror de inte klarar sig på bara det. Dessutom har det varit lite frostigt vissa morgonar. Så det börjar nog bli dags snart med lite grovfoder som stöd.

Jopp, med ca 1 kg lusernhack och lite kraftfoder+mineraler. Han ska få en ny hage nu igen där det har växt ganska mycket (och växer) så kanske tar bort lite lusern då.

Nej, våra hästar klarar sig på betet ett tag till. De är smällfeta och har fint bete, så jag är bara glad om de tappar ett par kilo... dock får de en hög äpplen var/dag.

Följdfråga:

Står din häst ute eller inne på natten?
Varför/varför inte?

Har du börjat stödfodra din häst med grovfoder pga att betet börjar bli klent? I så fall med vad? Nej, mycket bete kvar
Eller klarar den sig endast med betet? Ja
Får din häst kraftfoder? I så fall vad? Ja, müsli och betfor

Ute dygnet runt ett par veckor till.

Har du börjat stödfodra din häst med grovfoder pga att betet börjar bli klent? I så fall med vad?
Började med det för 5dagarsedan då det börjar bli för kort för ponnyn med överbett, Dom får hö
Mina andra två hade klarat sig på bara betet men inte ponnyn

Nej bara mineraler.

Kram

Vi har fyra hästar.
Två lättfödda ponnyer, de går av olika anledningar inte ute dygnet runt.

Men vi har också ett fullblod och ett varmblod. Dessa får nog räknas till de som är lite mer svårfödda. De går ute dygnet runt i en stor hage (tillsammans med fåren) som är ganska lagom nerbetad just nu dvs gräset är ngn dm långt och växer fortfarande. De får inte ngt extra än. Just nu är det ganska ruskigt väder. Om det blir värre tar vi in dem tillfälligt. Men annars är planen att de ska gå ute minst två veckor helst en månad till. I november kommer jag antagligen ett behöva stödfodra dem.

Har du börjat stödfodra din häst med grovfoder pga att betet börjar bli klent? Ja, sedan ca 2-3 veckor tillbaka.
I så fall med vad? Hö samt kraftfoder. Just nu får pållen 2 kg hö på morgonen o 4 kg hö på kvällen + kraftfoder på kvällen.
Eller klarar den sig endast med betet? nej, det är för näringsfattigt.
Får din häst kraftfoder? Ja.
I så fall vad? 5 dl havre, 1 dl vetekli, ½ dl mineraler, 1½ dl betfor, ca ½ dl betfor + 2 msk vetegroddsolja.

Står din häst ute eller inne på natten? Inne.
Varför/varför inte? Lättare att se till att han får i sig hö + kraftfoder, det är mörkt en längre tid o det är kallt om nätterna nu. Dessutom har hagen inget direkt vindskydd osv, så det funkar inte som lösdrift.

ja, här lovar dom snö imorgon.. hästarna som gått på bete har stödfodrats en dryg månad eller två kanske det är.. :angel:

nä..

ett halvt kilo havre och 1/4dels kilo groov..

Följdfråga:
Står din häst ute eller inne på natten?
Varför/varför inte?

min häst står inne, det börjar bli så kallt om nätterna nu..

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V