Har din häst börjat fälla?

Olivia_locke

Trådstartare
Min häst (och min kompis häst för ca 1 vecka sedan) började fälla igår. Har inte märkt det innan men nu lossnar det ganska rejäla tussar emellan åt. Är det någon annan här vars häst har börjat fälla? Är det inte lite tidigt ännu?

Sv: Har din häst börjat fälla?

Det beror väl på var man bor, det har ju vänt till ljusare tider för fem veckor sen ca. Hälften av våra hästar fäller extremt mycket sen ett par veckor tillbaka, resten fäller mer normalt eller mycket lite än så länge.

Ok :) . Jag bor i halmstad(halland) så det är väl ganska ljust här. Eftersom att många av dina hästar redan fäller så mycket är min nog inte tidigt ute.

Nej, det märks inte ännu på min häst, men det är helt normalt om de börjar släppa pälsen runt årsskiftet då det blir ljusare.

Det där med fällningen kan ju variera mycket från häst till häst, om det blir en varmare dag någon gång kan de ju börja fälla lite. Hästarna känner ju av sånt med väder på ett helt annat sätt än vad vi gör. Ingen av mina fäller just nu för de är klippta, vet inte hur det skulle varit om de haft päls. Tror inte att det är någon konstigt, eftersom du sa att din kompis häst också gjorde det :)

Bor i södra småland och 2 av 3 hästar i stallet fäller. Båda är klippta, en bara på halsen och den andra en täckesklippning.

Min gamling (30 år)började småfälla vid lucia. Efter nyår så storfäller han.

En av fem hästar som fäller och det är mitt sto som ska föla om ca 7 veckor:laugh:

Jag bor i Bohuslän och min pålla började fälla massor för ca 2 veckor sedan.

Min börjar alltid fälla första veckan i januari...

Yes, skriver under på det.
I år var han dock senare, började inte ordentligt förrän igår. Innan har bara enstaka strån lossnat, framförallt mellan bakbenen och på skapet.

Jag, Göteborg isisen har börjat fälla lite hår :) Våren kommer tjo hooo......nångång

Den av mina hästar som är oklippt (fjolårsföl av ponnyras) har börjat fälla. Stora tussar av gul päls kan jag dra loss :p

min pålle har börjat lite smått bara. förra året började han fälla redan mitten på januari :eek: han brukar sen fälla päls ända in till juni.. i år kommer jag nog helklippa honom i april-maj, för att slippa klippa honom i juni som jag gjorde förra året.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka